• Redaktör

Hur länge kan barn bada nakna?

Hej!

Sommaren närmar sig och med den badsäsongen. Härligt för barnen - men vad ska de ha på sig på badstranden? Får barnen springa nakna eller tycker du att även de minsta bör ha badbyxor/baddräkt på sig? Vid vilken ålder går gränsen för att bada naken på en offentlig badstrand?
    Du som låter dina barn bada nakna, har du fått negativa kommentarer?
    Och du som väljer  badkläder till dina barn, gör du det för att skyla dem eller för att du tycker att det är praktiskt?

Kom gärna med dina åsikter - svaren kommer vi sedan att använda i en artikel.

Hälsningar Redaktionen

Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
  • Svar på tråden Hur länge kan barn bada nakna?
  • Krake

Så länge han vill. Vi bor i Tyskland där man ofta badar naken även som vuxen, särskilt där där vi brukar bada.

Tonåringar är ju gärna lite blyga så då kanske han inte vill längre. 

Moster, inte monster.
  • Momalicious

Jag tycker barnen kan bestämma själva. Jag avskydde badkläder och badade naken till jag började få bröst, runt tio-elva. Vet inte alls hur jag kommer göra med sonen, men gissningsvis naket.

• kaji

förstår själv inte riktigt poängen med badkläder, tycker de är löjliga

...men man får anpassa sig lite, badar vi i badhus har alla, aven bäbisar badkläder

utomhusbad får mina små bada nakna tills de är ca 2-3 år om vi är på stränder där det är mycket folk och man förväntas bära badkläder.

vid den egna straden på landet eller allmäna nakenbad är barnen nakna om de inte själva gärna vill ha badkläder.

• dukat
    mikroE skrev 2011-05-31 14:56:32 följande:
    Innan skolan tycker jag det är OK att bada utan badkläder men inte i pool där bör man ha badkläder tycker jag. Badar man i sjö och det är lite eller inget folk tycker jag man kan bada naken oavsett ålder. Om barnet ska ha badbyxor el baddräkt/bikini beror på vad barnet vill ha tycker jag. Visst ska man vara försiktig med solen men om barnet är täckt utom när det är i vattnet tycker jag inte det är så farligt att vara naken där.
    Bara att instämma till 100%
  • Dieselmom

Mina pojkar har badbyxor oavsett ålder och oavsett var de badar (ja ja inte i badkaret då men annars!). Tycker att det är praktiskt då det "skyddar" lite mot smuts samt att när den minste kissar så "sprutar det inte överallt". Flört
    Tack för mig.

• Lavish

Tycker också det är överdrivet att inte låta barnen bada nakna alls pga solen. Självklart ska man inte låta små barn steka i varmaste solen mitt på dagen i timmar. Men att få springa i vattnet en stund när man blivit några år tycker jag allt man ska få utan kläder. Man kan ju välja lite senare på eftermiddagen, en lite mulen dag, eller sent på året.

Visst ska man skydda barn mot sånt som är farligt men man ska inte skydda dem från att leva. Det är farligt att leva, men om de inte får leva livet, vad skyddar man dem för då?  Man måste göra en rimlig avvägning där.

• Aaglars
    Mangan å Bella skrev 2011-05-31 20:32:51 följande:
    Vi tycker väl att barna får välja de själva, vill dom vara nakna så får la dom vara de då. Dom skall aldrig behöva skämmas för sina kroppar. Bada naken e ju sketagött på sommaren........
    Solig  Instämmer!
  • skoladan

Jag har haft badkläder på mina fr allra första början. Fattar inte varför man låter småbarn vara nakna på sandstränder till exempel. Ofta ser man hur sand kommer in i underlivet på nakna småflickor. Det kan väl inte vara skönt. Det skaver och river. Skulle ni själva sitta nakna i sand? Och även småpojkar får sand i urinöppningen. Nej, på med åtminstone byxor på alla barn redan fr början.

• Busbellan
    skoladan skrev 2011-06-01 23:10:39 följande:
    Jag har haft badkläder på mina fr allra första början. Fattar inte varför man låter småbarn vara nakna på sandstränder till exempel. Ofta ser man hur sand kommer in i underlivet på nakna småflickor. Det kan väl inte vara skönt. Det skaver och river. Skulle ni själva sitta nakna i sand? Och även småpojkar får sand i urinöppningen. Nej, på med åtminstone byxor på alla barn redan fr början.
    Jag fattar inte hur man lyckas med att bada i havet eller i sjön UTAN att få sand lite överallt
    Tycker inte det gör någon skillnad oavsett om man har badkläder eller inte, enda skillnaden är väl att sanden är värre att få bort när den sitter innanför badkläderna.

Men vi kanske badar ovanligt "vilt" i vår familj, vad vet jag
    Mamma till Nora, August och Ella
  • skoladan

Men sitter Du själv naken i sand? Nog skyddar väl klädseln lite i alla fall? Finns ingen anledning att barn ska vara nakna när vuxna har badkläder, tycker jag.

• Busbellan
    skoladan skrev 2011-06-01 23:30:08 följande:
    Men sitter Du själv naken i sand? Nog skyddar väl klädseln lite i alla fall? Finns ingen anledning att barn ska vara nakna när vuxna har badkläder, tycker jag.
    Nej, jag sitter inte naken, men nog kommer det in sand i alla fall
    Och jag känner mig inte bekväm med att vara naken, just därför skrev jag innan i tråden att barnen kunde få bada nakna så länge de känner sig bekväma med det.
    Min 4-åring har inga problem med det, min 11-åring vill inte göra det längre
    Mamma till Nora, August och Ella
  • titti1

up till 3 år tycker jag barn kan bada nakna o sitta o leka i sanden osv...men inte äldre,,,menar inget illa men tycker liksom inte det är det minsta gulligt med större barn...o särskilt inte om man hamnar tätt på stranden o har ca1½ m till grannen,,,o deras son/dotter är 6 år o står o bygger sandslott osv me rumpan i vädret o klättrar o kryper runt,,de är ingen trevlig syn, när man fikar eller oavsett..sen kan jag tycka att visst...kan man upp til 6 års ålder bada naken..de är ju skönt förstå jag..men då kan de ta på sej badbyxa när de torkat sej. jag skulle inte låta mina sitta precis bredvid en familj o stå me bakdelen upp i vädret mot dem eller så,,,möjligtvis om det var en varm men mulig dag o de inte var alls mkt folk på stranden..alla tycker vi olika o det är väl tur..vore ju trist annars

• Romlo
    Jag skulle säga tills barnet har kommit in i  puberteten under dem åren får barnet bestäms själv men man får aldrig gå emot barnets vilja!
  • Hyllemor

Barn ska få bada nakna så länge de vill. Min son slutade bada naken när han var 4 år eftersom han ville ha badkläder då. Är man tonåring och ska bada naken bör man dock vara på ett nudistbad.

Svar på tråden Hur länge kan barn bada nakna?