leia83 skrev 2011-06-01 21:26:41 följande:
vi har pratat om det också. Men det vi oroar oss lite för är risken för alkohol skador på barnen. Någon som vet hur det ser ut med det?
Jag har inga siffror - det har nog ingen. Dock vet jag att det kommer barn med alkoholskador från dessa länder. Ofta vet man det innan adoptionen och barnen räknas då som SN (Special Needs), men vissa skador, såsom exempelvis inlärningsproblem, visar sig först när barnet är lite äldre. De svåraste skadorna syns redan på ganska små barn och alltså kan man säga ifrån att man inte vill ha ett barn med grava alkoholskador. Jag känner minst ett 20-tal barn som är adopterade från Ukraina, Ryssland, Litauen, Polen m fl länder i Östeuropa. Av dessa tror jag att två har alkoholskador och jag har för mig att föräldrarna visste om skadan innan adoptionen i det ena fallet. Den andra familjen känner jag inte så väl och där vet jag inte vilken information de hade. Inget av dem har någon riktigt svår skada. De övriga tycks än så länge vara som barn är mest.
Man ska kanske också tänka på att alkoholskador kan förekomma även från andra länder. I stort sett från alla länder som har en mer "modern" livsstil så kan det komma barn med alkoholskador. Både Korea och Colombia är exempel på sådana länder och jag tror att det förekommit enstaka fall från exempelvis Indien också. En fördel med Östeuropa är samtidigt att människor inte svälter där. Visst förekommer rätt svår fattigdom, men det kommer sällan eller aldrig barn som har hjärnskador eller andra problem pga undernäring, vilket händer från de allra fattigaste länderna.
Man ska nog över huvud taget var beredd på att det barn man får genom adoption kan ha någon form av särskilda behov som hänger ihop med dess bakgrund. Min dotter har separationsångest och har haft en del känslomässiga problem som vi till slut kände att vi inte klarade av på egen hand. Efter något år med handledning av barnpsykolog så blev det mycket bättre, men fullt ut "som alla andra" är hon ändå inte (fast vem är egentligen det?). Andra barn kan få problem med språket eller ha svårt att knyta an. Något barn visar sig ha ett fysiskt funktionshinder som inte var känt vid adoptionen. Vi som adopterar kan välja bort vissa saker. Vi kan aktivt avstå från att få ett barn med Downs syndrom, svårare hjärtfel, grava hörsel- eller synskador eller som saknar en arm eller ett barn. Däremot bör vi vara medvetna om att vi löper större risk än biologiska föräldrar att få barn med mindre synliga skavanker. Oavsett om dessa beror på bio-mammans alkoholvanor,brist på omsorg eller mat under barnhemstiden, arv eller något helt annat.