• Anonym (undrande)

uv-dräkt och fråga om mat

Hej!
    Jag har en dotter på 8 månader och funderar på det här med uv-dräkt. Rekommenderar du att man köper en sån? jag inser att även om hon har en sådan så ska hon inte vistas i solen men de ger väl ett ganska  bra skydd vid de tillfällen då man inte kan undvika solen?

Jag har också en helt annan fråga, angående mat. Min dotter brukar äta gröt till frukost och jag har ammat en gång tidigt på morgonen, hon har då sovit ca en timme till innan frukostgröten. Men nu vill hon inte ta bröstet längre. Kan man ge henne välling till frukost istället för gröt? Hon är så väldigt hungrig på morgonen och det tar ju längre tid att göra gröt och hon blir så ledsen när hon väntar på mat. Hur mycket välling är lämpligt att ge? Hon får nu mild havrevälling men om hon ska ha den till frukost så kanske hon ska fullkornsvälling? Tidigare har hon bara fått välling innan hon ska sova eller på natten.

mvh
    mamma som undrar

• Svar på tråden uv-dräkt och fråga om mat
  • BVC Sköterskan

Hej!

Barn är normalt känsligare i huden än vuxna, därför skall man vara extra observant på hur mycket och hur länge de vistas i solen. Naturligtvis varierar känsligheten i huden även för barn, så det kan se olika ut för alla.

UV-dräkter skyddar bra både i sol och i skugga, precis som solskyddskräm och täckande kläder. Huvudsaken är att ens barn inte blir röd/bränd och det gör man enklast genom att undvika direkt solljus då solen står som högst.
    Försök leka i skuggan så gott det går och var inte längre en en halvtimme i direkt sollus, så kommer din dotter säkerligen inte bränna sig.

Jag brukar rekommendera att inte erbjuda välling/gröt mer än tre gånger per dygn, för att kosten inte skall bli för ensidig. Om hon inte har väldigt känslig mage tycker jag att du köper den välling som är anpassad efter hennes ålder, vilket bland annat fullkornsvälling är.

Mvh Christine

Svar på tråden uv-dräkt och fråga om mat