• L i n n

Gåstol - bra eller anus?

Hur ligger det till nu då, fördröjer gåstolen barnets utveckling när det kommer till att lära sej gå?

Har tröttnat på att gå och bära runt på en nio kilos Lillfis som vägrar sitta i matstolen så vida det inte serveras mat.
    Och ligga på golvet? I don´t think so!!

Praktiskt värre vore det med en gåstol då, tänkte jag, så han kan vara med överallt utan att behöva sitta fastklistrad på min högra sida.

Kan väl inte vara så farligt? Eller?

• Svar på tråden Gåstol - bra eller anus?
  • FinastE2010

Jag hade gåstol till min son ganska så länge eftersom han verkligen älskade att ta sig runt i den. Han började krypa vid ca 9,5 mån ålder och jag kanske tog bort gåstolen vid ungefär 10,5 mån? Minns inte riktigt. Men det var aktiskt inte förrän jag bestämde mig för att ta bort gåstolen som han efter några veckor började kämpa för att stå själv, sen gå osv.. Sen om han började göra det fr att jag tagit bort gåstolen eller inte är ju svårt att svara på men jag upplevde det som att han försökte "kämpa mera" för att han längre inte hade gåstolen som han då tidigare var så nöjd att ta sig runt med. Han började hur som helst knata runt vid 14,5 mån. Går mer än han kryper hemma dock väldigt ostadig utomhus. Men om det skulle hindrat han i hans utvekling att gå tidigare pga gåstolen vet jag ju som sagt inte, men de börjar ju gå förr eller senare ändå. :)

Min son älskade sin och jag har iaf inte ångrat att vi använt den då han var så nöjd. :)

• kama

Spuernöjd med min gåstol. Sonen började så fort han nådde till golvet att gå med den. Tror det var innan han var 5 mån. Han gick sedan obehindrat när han var 10 mån och sprang för fullt innan han var 1 år. Så jag tror inte ett dugg att det ska hämma utvecklingen. 

• ljansson

Min son är 4 1/2 månad, och har gått i sin gåstol sedan han var 3 månader och 3 veckor...han älskar den verkligen, och så länge han vill så får han sitta i den, dock inga längre stunder.  Tror knappast hans utveckling hämmas, snarare tvärtom! 

• LaJohannan

Min grabb älskade sin gåstol. Han började gå näre han var 10 månader.

• emmizenma

Min son var en riktig bärfis! För mig var gåstolen en räddning!

Ja faktiskt det bästa påfund efter bärselen

Där i kunde han sitta medans jag laga mat, eller bara vilade mig 5 minuter!

Allt ska ju såklart användas med måtta men en stund då och då i en gåstol tror jag knappast är skadligt

• emmizenma
    emmizenma skrev 2011-06-08 09:28:05 följande:

Min son var en riktig bärfis! För mig var gåstolen en räddning!

Ja faktiskt det bästa påfund efter bärselen

Där i kunde han sitta medans jag laga mat, eller bara vilade mig 5 minuter!

Allt ska ju såklart användas med måtta men en stund då och då i en gåstol tror jag knappast är skadligt

Glömde skriva att började gå vid 10 månaders ålder
  • Saralito

Märta älskar sin gåstol. Hon är sex månader nu, så hur utvecklingen påverkas kan jag inte säga något om ännu, men jag tror inte alls att det är farligt.

• Maria3

Har hört att barnen tränar fel muskler eller vissa muskler fel. Men det finns alltid folk som hittar nåt negativ i allt. har inte haft gåstol till mina två äldre men funderar på en till yngsta. Någon som har tips på någon bra och till hyfsad pris?

• Blomma80

Min son älskade också sin gåstol, och gick själv vid 10 månader så han utvecklades inget senare för det :) de som är e väl att de kan hitta på mer bus å komma åt sådant de inte skulle ha en chans på utan stolen.

• straw2008

Våra har fullkommligt älskat sina rullstolar :0)

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • myran82

Anus.

Enligt vår bvc-sköterska, läkaren på bvc, de två läkarna på barnmottagningen och barnsjukgymnasten vi varit i kontakt med när det gäller vår pojk är det inte alls bra för barnen.

Vår pojk utvecklade sin muskler i ryggen sent och de var de första de frågade var om vi hade använt gåstol/hoppgunga till honom vilket vi aldrig gjort.

• samara

Vi har just börjat använda gåstolen till vår lilla tjej som snart är 6 mån...och hon älskar den!!!
    Hon vill gärna vara med överallt hemma och se vad man gör, och med stolen kan hon det....blir ju som sagt rätt tungt att bära på dem hela tiden, och när hon leker i sin stol får man ju själv armarna fria att göra saker i hemmet!
    Plus att hon kan "hänga med" mellan rummen när man går runt...nu sitter hon ju inte i den all sin vakna tid såklart, bara stundvis...och hon går ju inte med den, men hon lyckas ta sig dit hon vill...hittade henne superlycklig i hallen för ett par dagar sedan där hon rev hejvilt bland jackornaGlad

Så hon är då mycket road av den och leksakerna som sitter på den....och jag måste faktiskt säga att sedan hon fick prova på gåstolen så har hon börjat "gå framåt" med sina små ben då man håller henne upp, det gjorde hon inte innan....
    Så jag tror inte att gåstol hämmar utvecklingen hos barnen, fast alla är ju såklart olika....

Men hos oss var den en succé....och lillan är glad, det är ju huvudsaken =)

• LaJohannan

UberBra!

Min son älskade sin och han började gå när han var 10 månader.

• 3finatjejer

Den är kanon tycker jag!

Storasyster hade ingen gåstol (ja va emot den då, 10 år sen) gick vid 9 månader.
    Lillasyster fick en sån, hon älskade den, satt nog mer än man ska i den, gick vid 9½ månad.
    Nu har vi minsta syster sittandes i den oxå, hon älskar den, hon är bara 6 månader o navigerar runt i huset o tittar o grejar. Så jag har inget negativt att säga om en gåstol... Nu fattar ja inte ens hur ja klarade mig utan den med första barnet, men nu har ja 2 små med 12 månader emellan så det är kanon o sätta lillasyster i  

• emelyl

Min son ÄLsKaR den! :)
    Han började väl gå i den när han var runt 4mån.
    Han gick med oss, när vi höll två händer, när han var runt 5-6mån.
    Nu är han snart 9mån o går sen ca 7mån med oss, dock bara hållande i en hand.
    Stod själv vid ca 7-8mån, med stöd från bord etc.
    Går även runt med sin gåvagn nu..
    Tog även 10steg själv häromveckan.. :) Så snart springer han väl..
    Det enda är att han är orädd (tror väl han har gåstolen som skydd) när han går vilket gör att han springer fram o inte bryr sig om han slår i sig..
    Men han är väldigt stabil o alltid varit! :)

• sandiberu

Som med allt annat så får man ju använde den med sunt förnuft. Min dotter som precis ska fylla 4 ville bli buren JÄMT när hon var liten, men hon älskade sin gåstol. Så för mig underlättade det vardagen enormt. Hon var även väldigt tidig att börja gå (9 månader).

• sandiberu

Kan tillägga att dottern stod mest i den, hon satt inte bara och puttade runt sig med fötterna :)

• Dimitra

Min tös gick (läs: sprang) i sin gåstol så hon tränade upp benen bra och lärde sig gå ett bra tag innan 1-årsdagen.

The Dimitra universe.
  • Dieselmom

En gåstol är ju knappast FARLIG för ett barn. Vissa barn lär sig att gå tidigare vissa senare oavsett gåstol eller ej. 1.an använde gåstol började gå på sin ett års dag, 2:an använde även han gåstol, började gå när han var 10 månader. Men det är ju så praktiskt att "skylla" på gåstolen...

Svar på tråden Gåstol - bra eller anus?