• Anonym

Vad på huvudet?

Hej!
    Har en fråga angående solhatt/mössa på barn. Min dotter är 10 månader och jag har för mig att jag hört att de alltid skall ha något på huvudet när de är under ett år, (för att skydda fontanellen mot sol och vind?). Man skall alltså i stort sett så fort man kommer utanför dörren ha något på huvudet på barnet? I skugga och sol? Stämmer det? Känns ju som det skulle bli väldigt varmt. Tycker det är jättesvårt att klä på dottern rätt, hade inte anat att det skulle vara en av de svåraste grejerna med att vara förälder Flört

• Svar på tråden Vad på huvudet?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Anledningen att det är bra med solhatt/mössa är för att det lilla barnets värmereglering ser annorlunda ut än vår och mycket av värmen försvinner ut genom huvudet.
    De flesta har även mycket lite hår, eller inget alls vilket gör dem ännu känsligare.
    Dessutom är deras hud känsligare för solljuset då den är tunnare än vår, vilket kan göra att de bränner sig lätt/fort.

Det är med andra ord viktigt att små barn har mössa/solhatt dels för att behålla värmen och dels för solskyddet.

Mvh Christine

Svar på tråden Vad på huvudet?