Zixi skrev 2011-06-01 14:37:53 följande:
Vi står i adoptionskö sedan några år tillbaks och har under tiden fått ett barn magvägen

(med lite hjälp). Vi känner dock fortfarande att det är adoption som gäller för ev syskon.
När vi ställde oss i kö så kände vi att vi ville ha ett få litet barn som möjligt och när vår dotter var en färsking så tyckte vi att alla barn över 6 mån var jättestora. Men nu är hon 10 månader och fortfarande liten i våra ögon.
Om det blir syskon i framtiden så känner vi nog att det är viktigare att barnen är i närliggande ålder än att barnet vi adopterar är litet.
Hur tänker ni om vad som är litet och vad ni själva önskar?
*nyfiken*
Hej! Jag tycker att närliggande ålder på barnen är bättre. Vi känner ett par som stod i kö på adoption och blev gravida och de barnen har växt upp som tvillingar. Jag har ingen erfarenhet av egna barn men jag jobbar på förskola. Jag är själv adopterad och skulle kunna tänka mig att adoptera i framtiden, min sambo vill försöka med biologiska barn i första hand. Vi är familjehem och genom det har jag tänkt att vi människor har så mycket kärlek inom oss och att blod inte alltid är tjockare än vatten. Om ni adopterar ett äldre barn så är det kortare väntetid. Jag var fem månader då jag kom till Sverige men har vänner som kom då det var äldre. Jag tycker att det varit bra att ha mycket dokumenterat från de första åren. Nuförtiden dokumenterar de mer i utlandet men ta reda på så mycket som möjligt om vad barnet kommer i från. Mellan mig och min bror är det 4 år, det är okey ålders skillnad tycker jag. Jag har varit på många barnhem och tittat hur de har det och ibland fått hämta barn till familjer som inte kunnat hämta själva. Det finns så många härliga äldre barn som får leva hela sina liv på instutitioner vars önskan är en familj. Lycka till med allt, låter som ni har en spännande tid framför er!