• Singapore Sling

Homofobi och rasism

Jag sitter här och läser i programmet för HBTQ-Festivalen i Göteborg. Det är en mängd med events där man buntar ihop homo- och transfobi med rasism och SD, men är det verkligen samma sak?

Kan man inte vara bög eller transa och samtidigt få lov att tycka illa om en folkgrupp, och är det omöjligt att som mångkulturälskare vara misstänksam mot bögerier?

• Svar på tråden Homofobi och rasism
  • fridafoo

Enligt mig är det två helt skilda saker, ja!
    Det som är, är väl att många som tycker "alla är vi lika" tycker illa om alla som tycker illa om en speciell grupp människor. Därmed odlar dom avsky mot dom människorna, och som vi alla vet så odlar hat hat och så hatar dom andra tillbaka osv.. Ja du fårstår säkert vad jag menar.

/Frida

• Self Evident

Det är oreflekterad politisk korrekt retorik i sitt esse. PK-mäniskor börjar hyperventilera om t.ex. en muslim visar sig vara homofob för då vet de inte vem som ska ha offerkoftan. De ser nämligen alla personer som avviker från deras underförstådda norm (etniskt svensk akademisk medelklass) som offer i behov av PK-elitens beskydd. Jag föredrar att se människor som individer och fokuserar hellre på handlingar än generaliserande gruppindelningar. Om du särbehandlar någon negativt gör du dig skyldig till diskriminering egentligen oavsett varför och vem du är själv.  

• Singapore Sling

Uganda står ju inte så högt i HBTQ-världen just nu. Ska man ropa rasist om en bög inte vill krama
    ">Pastor Poo Poo
    ? För att inte tala om HIV-epidemin som härjar i Afrika!

Även HBTQ-personer har rätt till åsikter och preferenser. Har man en annan agenda kan man vänta till ett lämpligare tillfälle, istället för att stjäla uppmärksamhet för de mer relevanta HBTQ-frågorna.

• multivitaminjuice
    Singapore Sling skrev 2011-06-01 23:41:52 följande:
    Uganda står ju inte så högt i HBTQ-världen just nu. Ska man ropa rasist om en bög inte vill krama
    ">Pastor Poo Poo
    ? För att inte tala om HIV-epidemin som härjar i Afrika!

Även HBTQ-personer har rätt till åsikter och preferenser. Har man en annan agenda kan man vänta till ett lämpligare tillfälle, istället för att stjäla uppmärksamhet för de mer relevanta HBTQ-frågorna.
    Men det är väl för tusan skillnad mellan att ogilla ett vist lands politik och att ogilla en viss ras eller folkslag.

Ja, visst är det skillnad på rasism och homofobi, men på ett sätt hänger de båda ihop på det sättet att båda är ett uttryck för rädsla och hat mot en eller flera grupper i samhället. Att föra in rasism i diskussionen är ett sätt att försöka öppna upp acceptansen på fler områden än ett. Att ha ett intersektionalistiskt förhållningssätt helt enkelt vilket jag inte ser något fel med alls.
  • Singapore Sling

Så länge det inte artar sig i våld eller olaglig diskriminering kan väl även gay- eller transpersoner ha frihet att sortera som de vill bland folkgrupper? Om man inte är myndighet, arbetsgivare eller näringsidkare är det inte olagligt att diskriminera. En var får själv välja vem han eller hon har relationer med, oavsett anledning.

Det är snarare inom rasist- och nationalistkretsar som man måste arbeta för större acceptans av HBTQ.

• multivitaminjuice
    Singapore Sling skrev 2011-06-02 10:18:02 följande:
    Så länge det inte artar sig i våld eller olaglig diskriminering kan väl även gay- eller transpersoner ha frihet att sortera som de vill bland folkgrupper? Om man inte är myndighet, arbetsgivare eller näringsidkare är det inte olagligt att diskriminera. En var får själv välja vem han eller hon har relationer med, oavsett anledning.

Det är snarare inom rasist- och nationalistkretsar som man måste arbeta för större acceptans av HBTQ.
    Men jag fattar inte vad du snackar om? Är du gay samt rasist men känner dig oaccepterad bland andra rasister eller vad är problemet?

Jag vet inte vad du menar med att "sortera bland folkgrupper", men givetvis får väl gaymänniskor göra det, vem har sagt något annat?

Att vara rasist handlar inte om att man inte känner sig attraherad av tex indier, utan att se ner på och inte acceptera människor från andra kulturer/folkgrupper. Att tycka att vissa folkgrupper är snyggare än andra är inte att vara rasist.

Som sagt tror jag att grejen är att se det hela från ett intersektionellt perspektiv, både rasism och homofobi grundas på hat och rädsla samt att en privilegierad grupp ser ner på en mindre privilegierad grupp. Det är väl bra att man inte bara ser till de problem som man själv möter (som gay tex), och upmärksammar att även gaymänniskor av olika kulturer möter rasism i sin vardag. Alla homos är ju inte vita etniska svenskar.
  • Singapore Sling
    multivitaminjuice skrev 2011-06-02 13:36:43 följande:
    Att tycka att vissa folkgrupper är snyggare än andra är inte att vara rasist.
    Men att tycka att vissa folkgrupper är mer civiliserade än andra är att vara rasist?

Var ska man egentligen dra gränsen?
  • hervor

Det beror väl på hur man vinklar det. Men risken finns väl att det får fel fokus. Homoförtrycket är visserligen stort i många högerextrema grupper, men minst lika stort i många invandrargrupper. Det är verkligen inte bara SD:are som är homofober, även om det säkert är vanligt där.

• lennartsdotter

Det är klart att det inte är samma sak, men det finns en gemensam nämnare och det är xenofobi. Har man blivit utsatt för xenofobi är kanske risken lten att man själv blir xenofob. Är du xenofob är du kanske inte bara fientlig mot en avvikande kultur/livsstil utan flera. Nämligen alla som inte liknar din egen.

Svar på tråden Homofobi och rasism