• Tessa17

Hur mycket kan 19 åring känna på sommaren?

Hej, min 19 åring son ha fått sommar jobb på ett äldreboende och fick 95 kr/ tim. han har ingen utbildnig inom vården. Hur mycket kännar Era 19 åringar? Han kommer att fortsätt studera efter sommaren, kommer han betala skatt nu när han sommar jobbar? Tack för svaret.

• Svar på tråden Hur mycket kan 19 åring känna på sommaren?
  • Sanda

Antar att du menar tjänar 95kr Tim är bra för en outbildad 19 åring. Om han tjänar under en viss summa på hela året slipper han skatta, tror det är 19000kr eller nåt sånt

• Ruggugglan

Håller med. 95kr som outbildad är en ganska normal lön. Jag fick 97:- i timmen när jag jobbade som vårdbiträde en sommar.

• Ruggugglan

Ang. betala skatt beror på hur mycket han tjänar. Det är ju en viss summa per år som man får tjäna utan att behöva betala skatt. Minns dock inte hur mycket det är...

• Ruggugglan

Men sen tror jag att skatt dras automatiskt från lönen?

• nr01
    litenlitenliten skrev 2011-06-01 20:39:52 följande:
    Men sen tror jag att skatt dras automatiskt från lönen?
    Vet man att man inte ska tjäna mer än den summa man får tjäna under året kan man be arbetsgivaren att inte dra skatt, men skulle man då tjäna mer blir det kvarskatt. Gör man inget och tjänar under den summan får man tillbaka på skatten året efter.
    intetnyttundersolen!!!!!
  • Sanda

Det nya är att de drar skatt efter hur mycket du tjänade den månaden. Till exempel du jobbar extra en dag en gång under mars och tjänade 1000kr, då räknar de med att du bara tjänar 12000kr på ett år och drar ingen skatt, råkade du tjäna 2000kr en månad räknar de med att du tjänar 24000kr per år och drar 10% skatt. Skulle du ha heltidslön en månad drar de 32% den månaden. Vilket är värdelöst då jag jobbar extra på flera ställen, så någon arbetsgivare drar 0% skatt och nån 10% osv, vilket resulterar i kvarskatt nästa år.

• Tessa17

Skatten dras automatisk från lönen men hur mycket dras det? Hr mycket får man känna  utan att betala skatt  ?

• nr01

18 199 kr.

intetnyttundersolen!!!!!
  • Svanungen

Om man tjänar mindre än 18200 kronor under hela året kan man begära att få lön utan skatteavdrag. Blankett finns att hämta hos skatteverket och ska lämnas in till din arbetsgivare så det vet att ingen skatt ska dras.

• nr01

Gå in på skatteverkets sida där står allt och där finns blanktter att dra ner om du skulle behöva.

intetnyttundersolen!!!!!
  • Matillin

Man får tjäna 17000 utan att skatta, det som hamnar över skattar man för. Så han hamnar ju över den summan. Sen får man tjäna 47000 (har jag för mig) per termin som student och ändå få bidrag från CSN. Borde bli runt 100 000 på ett år.

• Lykkorus

Jag är 19, jobbade på äldreboende. Fick 100 kr + OB och semesterersättning.

• Lykkorus
    Svanungen skrev 2011-06-01 21:03:20 följande:

Om man tjänar mindre än 18200 kronor under hela året kan man begära att få lön utan skatteavdrag. Blankett finns att hämta hos skatteverket och ska lämnas in till din arbetsgivare så det vet att ingen skatt ska dras.

Det är väl 17 400?
  • MåsteHittaPåNågot
    Lykkorus skrev 2011-06-01 23:02:24 följande:
    Det är väl 17 400?
    I fjol var det 18 200 kr. Kommer man över det så får man skatta på hela beloppet. Dottern tjänade några tusenlappar över fribeloppet i fjol och det blev en sur restskatt på halva öveskjutande beloppet, inte värt det. Bättre att de drar skatt på allt och så får man tillbaka nästa midsommar istället.
  • Svanungen
    Lykkorus skrev 2011-06-01 23:02:24 följande:
    Det är väl 17 400?
    Det står 18200 på min sons blankett han fått för sommarens arbete.
  • Kultist

Svar på rubriken: En människa kan oavsett ålder känna hur mycket på sommaren som helst. Man kan känna glädje, lycka, sorg, värme, svalka... Hur mycket som helst.

• 911

Min 16-åring känner nog ingenting av sommaren, han sover mest. Och spelar dataspel på nätterna. Så han känner nog inte av att det är sommar alls...

Svar på tråden Hur mycket kan 19 åring känna på sommaren?