• Nikkili

Vägrar tala om vilket kön det är på sin 6 månaders bebis

http://tv.expressen.se/galna+klipp/1.2456231/lilla-storm-pojke-eller-flicka

Vad är detta för  föräldrar,dom vill att deras barn är könslöst tills den själv kan bestämma vad den vill vara.

Hur kan det vara så svårt att acceptera att flickor är flickor och pojkar är pojkar och det är skillnad på det.

Detta barnet kommer att få problem med sin identitet och kompisar,när h*n inte kan tala om vad h*n är .

Inte nes barnets mor o far föräldrar vet vilket kön det är.......
  • Svar på tråden Vägrar tala om vilket kön det är på sin 6 månaders bebis
  • lunkentuss
    Nikkili skrev 2011-06-02 20:55:00 följande:
    Vänner så måningom..om det är en pojke så kommer hon att verka lite underlig i flickors lekar och tvärtom...för det är skillnad,det har forskning visat...flickor är tidigare i den psykosociala utvecklingen och pojkar i en motoriska...flickor väljer ofta  att leka med flickor för det är viktigt att känna tillhörighet med den grupp man känner igen sig i!
    Att pojkar är snabbare motoriskt beror på att dom inte hålls tillbaka på samma sätt som flickor (akta dig, ta det lugnt, akta klänningen, smutsa inte enr dig) medan flickor som sagt hålla tillbaka o uppmuntras leka stillsamma lekar (efftersom flickor är sååå ömtåliga)

Det är inte biologiskt -det är utlärt!

Om jag sitter med min dotter o tragglar gångertabellen så kommer hon ju lära sig snabbare än någon som inte gör det...

Som sagt -förstår inte folk att det är VI som styr in våra barn i dessa roller?
  • Queenie70

Jag förstår problematiken med att världen behandlar och bemöter pojkar och flickor olika från den dagen de föds. Skrik tolkas olika etc. Det är sjukt. MEN, vi lever inte i ett könlöst samhälle, kön som del av identitet ÄR viktigt fortfarande, så jag tycker föräldrarna är ute och cyklar som i alla sammanhang där man använder sina barn för att göra nåt slags statement. Om dessa föräldrar, vägrar tala om för nya bekanta, eller på jobbet eller när de söker jobb, så har jag mer förståelse för deras livsval, men jag misstänker att det är som vanligt att de själva fogar sig hyfsat bra i sociala konventioner.

• Rockan
    Nikkili skrev 2011-06-02 20:55:00 följande:
    Vänner så måningom..om det är en pojke så kommer hon att verka lite underlig i flickors lekar och tvärtom...för det är skillnad,det har forskning visat...flickor är tidigare i den psykosociala utvecklingen och pojkar i en motoriska...flickor väljer ofta  att leka med flickor för det är viktigt att känna tillhörighet med den grupp man känner igen sig i!
    Jag menade vad barnet missar nu, när det fortfarande handlar om ett spädbarn. Vad har barnet att förlora på att omgivningen inte vet könet? Vad har barnet att förlora på att själv få definiera sig istället för att omgivningen gör det?

Resten är ju fortfarande en fråga om hönan eller ägget, vad kom först egentligen? Jag har inte sett någon forskning som kan bevisa varken det ena eller det andra trots att jag har läst många studier inom området, och oavsett vilket så finns det fortfarande större individuella variationer än generella könsskillnader.
  • AnkiC

Suveränt!!! Vad skönt det skulle vara att göra så. Att skippa alla fåniga förväntningar utifrån kön. Tror inte de kommer att kunna hålla det hemligt särskilt länge. När barnet börjar prata så kan hen själv avslöja snippan eller snoppen. Men då har barnet fått en rejäl start de första åren av sitt liv att forma sin person utifrån vad hen vill och inte påverkats av andras förväntningar. Tummen upp!!

• Dieselmom

Jag tycker att den enda personen man kan förändra är sig själv. Om alla börjar att ändra sin inställning istället för att experimentera med sina barn så hade världen sett bättre ut idag.
    Mitt tankesätt förändras inte bara för att "du" inte berättar könet på ditt barn! Tycker jag att barnet ser ut/beter sig som en kille så utgår jag ju från det, vare sig jag vill eller inte. Sedan att just JAG är en öppensinnig person som verkligen försöker (så gott jag kan) att behandla barn likadant oavsett kön, är en annan sak.

• Olw

Jag tycker det är trams att hålla på med !
    Undrar vad vissa människor strävar efter ...ett könslöst samhälle ??

• Filoso Fisken

Ja gud ja, stackars BEBIS som är så förvirrad. H-n måste tänka "Vad är det som händer? Varför kläs jag inte som en prinsessa eller som en superhjälte? Vad är jag för något egentligen? Har jag inget kön eftersom att ingen säger "TJEJ TJEJ TJEJ TJEJ" eller "KILLE KILLE KILLE" hela tiden? Varför säger ingen "aoww little cute princess" till mig eller "yeaaah ma' big cool buddy"?"

/suckar

• Filoso Fisken

Jag förstår tanken i alla fall, men jag tror inte det funkar i längden av olika själ (folk blir ännu mer fixerade vid könet t.ex.). Sorgligt bara att föräldrar ska behöva hemlighetshålla könet på sitt barn för att slippa att folk bemöter barnet efter vad för kön det har. Det är synd tycker jag.

• Olw

Kanske är föräldrarna besvikna på könet deras barn fick,därför denna behandling...

• Filoso Fisken

Olw - Varför tror du att de är besvikna på sitt barn, bara för att de inte vill att alla ska veta och därmed bemöta barnet som sitt kön? Det finns en poäng bakom det hela som faktiskt är bra (tycker jag), men sen kan man ju diskutera om det där är rätt väg att gå.

Förstår dock inte hysterin över att folk inte vet könet på barnet... än. Det är väl upp till föräldrarna hur de gör? Barnet får antagligen veta vad det har mellan benen och det räcker så - resten kommer hen få reda på eftersom.

• Olw

Finner det märkligt att inte erkänna könet på sitt barn,tänker att det kanske finns besvikelse bakom
    Eller Kanske är de bara ute efter publicitet

• Velour

Kommer man undan med det där när ens barn måste in i omklädningsrummet så småningom? T.ex. skolans gym, allmänt gym, simhallen etc.

• Litet My

Har inte sett klippet, men funderar på om det inte kan vara ett sådant barn som fötts 2 könat (ja det finns) och därav att föräldrarna inget vill säga utan barnet skall få avgöra själv (ja det finns såna barn)

BTW jag tror knappast det kommer att skada ett såpass litet barn, tror heller inte på teorin att vi överlag behandlar barn så himla olika utefter kön så att tex killarna lär sig saker före tjejer ENBART pga bemötande osv.

Svar på tråden Vägrar tala om vilket kön det är på sin 6 månaders bebis