• Niveaa

200,000 i buffert innan du skaffar barn, annars är du ansvarslös.

Läste för ett tag sen om en kvinna som ansåg att man är totalt ansvarslös om man skaffar barn utan buffert.
    Att man bör ha minst 200.000 per barn på kontot innan man ens överväger skaffa barn.
    Och man läser dagligen här hur oansvarigt det är att skaffa barn utan inkomst.
    Så vad är rimligt? Hur stor ibuffert ska man ha innan man planerar barn?Hur ska livssituationen se ut innan man har rätt att skaffa barn enligt dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 09:45
    Rättelse: 100.000 per barn var det hon ansåg att man skulle ha.

• Svar på tråden 200,000 i buffert innan du skaffar barn, annars är du ansvarslös.
  • älskarlivet81

Fördtår inte varför man ska behöva en buffert på 100 000 kr för att få skaffa barn, men en buffert kan vara bra att ha! Man vet aldrig vad som händer.

Jag kommer dock från en familj där vi inte hade så gott om pengar, men vi hade mycket kärlek istället :) Däremot så har jag och min man andra förutsättningar nu och kan bo i hus, resa 1 gång om året etc. Och jag jobbade extra under hela min studietid och lyckades ta körkort med hjälp av de pengarna. När jag lämnade mitt ex var jag bankrutt men lyckades på egen hand spara ihop till 100 000 kr på 1-1,5 år. 

• Lavish

Men självklart kan inte 100 000 vara någon absolut summa, det sa hon säkert bara med sin egen situation för ögonen.

Det beror ju på vilka inkomster och utgifter man har, vilket liv man lever. För vissa är säkert 100 000 för lite, för andra onödigt mycket.  Jag tycker bufferten ska göra att man kan klara sig 3-4 månader utan inkomster.

• HJ81
    syrena skrev 2011-06-05 10:58:58 följande:

har jag förståt rätt ...... är man fattig och ingen buffert på 100,000 så får man inte skaffa barn?

Så då e det bara de som lyckat få en buffert som får skaffa barn ?

Ja ni tycker det låter helt sjukt ..... jag e inte fatig men jag har få ingen buffert på 100,000 och jag och min tös klarar oss mycket bra än så och ja skulle det hända något oförutsätt ja då får jag ta och lösa det .......

Jag måste vara väldigt oansvarig som skaffa barn utan buffert och utan en pappa till barnet som inte bryrsig fy mig ..........gud så hemsk jag är ..........

IRONISK

Hur kunde du ens tänka tanken på att skaffa barn i din situation? :) Det var verkligen oansvarigt av dig
  • Ellieott

Okej, jag tar tillbaka att alla kan. Det var inte det jag menar. Men det jag menar är att man knappast behöver ha det "gott ställt"! Som sagt, vi har knappast haft några Svensson-inkomster... Utan mycket mindre..

Jag tycker för övrigt inte att massa pengar på banken är ett absolut krav, men man bör ha en plan för hur man gör om förutsättningarna plötsligt ändras och man står där utan pengar liksom...

• houseinthecountry

löjligt!!!
    det är ju bra om man har jobbat, så man får en ok fp. men fö tycker jag att det finns andra egenskaper som är viktigare i detta sammanhang. jag blir så trött på folk som uttalar sig om saker som är så löjliga.

• MrC

Dom som skaffar barn ska få 226 800 kr direkt i handen av samhället, tycker jag.
    Alltså barnbidraget för 18 år direkt.

• Laura03

Nä MrC

Man borde få 1miljon för att man sätter en till blivande Skattebetalare till världen. För fr.o.m. barnet är ca 20 år tills barnet är 65 år, alltså 45 år av sitt liv så kommer våra barn precis som vi generera skatteintäkter till staten och vårt samhälle. så vår välfärd fungerar.

• SjälvaJag
    MrC skrev 2011-06-05 14:59:59 följande:
    Dom som skaffar barn ska få 226 800 kr direkt i handen av samhället, tycker jag.
    Alltså barnbidraget för 18 år direkt.
    för att...?
  • MrC
    SjälvaJag skrev 2011-06-05 15:23:57 följande:
    för att...?
    För att vi behöver högre födelsetal och för att den nya familjen ska få en bra start ekonomiskt.
  • älskarlivet81
    MrC skrev 2011-06-05 16:05:17 följande:
    För att vi behöver högre födelsetal och för att den nya familjen ska få en bra start ekonomiskt.
    Man får väl spara ihop pengar innan barnet kommer istället? Vi har den mest generösa föräldraförsäkringen i världen..
  • Laura03

Ja vi har den mest generösa föräldrarförsäkringen men ändå måste vi ta till arbetskraftsinvandring.

• syrena
    HJ81 skrev 2011-06-05 11:26:08 följande:
    Hur kunde du ens tänka tanken på att skaffa barn i din situation? :) Det var verkligen oansvarigt av dig

ja vist är jag hemsk jag är en välldigt oansvarig människa

Jag älskar min tös ändå även fast jag e så oansvarig ;)

• mikroE

Det låter på vissa som om 100 000 är en astronomisk summa som ingen utom de allra rikaste skulle kunna spara ihop. Jag och sambon har en lön på strax under 25000 före skatt och vi har mer än så. På två personer med lön kan det inte vara något problem alls att få ihop den summan. Jag tycker nog att man bör ha 50000 per vuxen i familjen och kanske 25000 per barn över skolåldern så jag håller nog med att ha 100 000 för ett par, barn eller ej, är rimligt.

Svar på tråden 200,000 i buffert innan du skaffar barn, annars är du ansvarslös.