• ViVäntarLois

När får man börja träna?

Min dotter föddes för en vecka sedan och jag är sååå sugen på att börja träna igen! Friskis och Svettis erbjuder gratis utegympa i min stad och jag tänkte ta med mig barnvagnen och hundarna dit, ställa mig lite "utanför ringen"och köra efter förmåga.

Men hur hårt kan man träna så nära inpå förlossningen? Jag känner mig väldigt pigg och rörlig men har fortfarande väldigt ont i underlivet, det känns särskilt om jag har varit ute och promenerat en hel dag. Då skaver det rejält... Har fortfarande lite avlag kvar också. Kan jag förvärra något genom att träna?

Jag har hört att man inte ska träna magmusklerna på 5-6 veckor så jag får väl köra knipövningar när de andra gör sit-ups. Är det något annat man ska undvika? Kan man träna ryggen t.ex.? Det är ju lite svårt att inte använda magmusklerna över huvudtaget även om man inte tränar dem specifikt.

• Svar på tråden När får man börja träna?
  • moster helen

man ska nog vänta 2-3 månader innan man kör igång med riktigt träning, promenader går ju bra innan. men hör med din barnmorska när hon tycker de är ok. situps ska du vänta länge med eftersom magmusklerna är delade efter en graviditet och situps gör inte att de drar ihop sig, välj andra magövningar istället som hjälper till att dra ihop dom!

• Drake

En vecka är nog lite väl tidigt. Om du har otur så kan du få framfall om du börjar träna för hårt och för tidigt. Det är för att din bäckenbotten är uttöjd efter graviditeten och förlossningen och kanske inte klarar att "hålla uppe" urinblåsa och livmoder.

Magmusklerna kan du träna med plankan ganska tidigt, men du ska inte göra sit-ups innan dina magmuskler gått tillbaka igen (de delar ju ofta på sig). För de flesta är magmusklerna tillbaka efter ca 5 veckor. I övrigt är det mest hopp och stötar du bör undvika.

Ta promenader och öka på takten när du känner att du kan gå utan att få ont. När du varit på efterkontroll så kan du börja träna hårdare om du får grönt ljus. Glöm inte att göra dina knipövningar så att du kan komma tilbaka snabbare.

Svar på tråden När får man börja träna?