Hur vet jag att min son är redo för att sluta med blöjan?
Min son fyller 3 i september och nu har vi aktivt försökt att sluta med blöjor. Han har fortfarande blöja på natten och på dagis men hemma har vi börjat ta av den.
Men han han verkligen INGEN kontroll över blåsan. Vi sätter honom på toaletten och det kommer aldrig något. Vi frågar om han är kissnödig han säger nej, och 5 min senare kan det komma. Han kissar bara oavsett, säger inte till eller något. Är det för tidigt att börja när han beter sig så? Eller har vi för dåligt tålamod? Han hara bara varit helt blöjfri några dagar (hela dagen alltså), samt ca 2 veckor sammanlagt efter dagis. Men som sagt, inget resultat. Vi har uppmuntrat, försökt lite med mutor osv. Dagis vill helst att han är lite torrare innan han kommer dit helt utan blöja.
Ni som slutat med blöjor tvärt, hur lång tid har det tagit innan barnet gått på toa?
Och vad är bättre
-vänja honom att kissa på toan, men ha kvar blöjan ändå tills han är van
-sluta tvärt, även innan han är van att kissa på toan
(som det är nu kommer det alltså inget kiss på toan, även om han kan tänka sig att sitta där ett tag)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 21:04
vi har testat potta också, redan för över ett år sedan. den har ståt framme och vi har testat klistermärken osv där. han gillar inte pottan utan vill hellre sitta på "barnring" på toaletten.
men tack för alla svar.
ska fortsätta sätta honom på toan men inte känna mig så stressad...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 21:06
han kissar på pottan ibland på dagis =)
men det tror jag är mest för att "alla andra" gör det och han känner att han måste typ.....eller jag vet inte. det är svårt