Anonym skrev 2011-06-04 22:08:21 följande:
Har lite frågor, gärna svar från ni som är familjehem.
Hur funkar det? Får man önska åldrar? Vi har barn i småskolåldern så vill kanske inte ha tonåringar.
Om man får en liten, får man ersättning för att vara hemma då? Vill ju inte ha barnet på dagis det första! Dessutom så kan den lill* vara för liten.
Blir man helt plötsligt borttagen som familjehem för det barnet, eller är man det tills det blir 18? Tyvärr vet jag inte om jag skulle klara att inte ha barnet mer än 1 år typ, jag kommer ju fästa mig vid det, därför är jag osäker på om jag klarar detta.
1. Ni tar emot barn för kortare eller längre placering efter att ni blivit utredda av Soc
2. Ja,man får önska ålder, man kan ha en "ålders-ram" typ 0-6, 6-12,12-20 osv . Det kan se helt och hållet olika ut beroende på vad man vill ha för ålder, vad man anser sig själv klara av för ålder!
Att ta emot dessa redan "skadade" och ledsna barn är inte riktigt lika lätt som många tror!Det kräver ett enormt arbete med dessa barn,deras biologiska föräldrar och Soc! Det är ett samspel som måste funka men alla parter!
3.Beror på hur litet barnet är, när barnet kommer upp i fösrkole ålder så brukar det börja på dagis men kräver Soc att man ska och måste vara hemma med barnet en tid så står dom för ditt ordinarie inkomst bortfall.Men det endast om Soc kräver att man ska vara hemma inte om man själv bara känner för det då får man den vanliga betalningen, arvode och omkostnadsdel
4.Ja man kan bli borttagen som familjehem för barnet om barnet ska flytta tillbaka till sina biologiska föräldrar exempelvis, det brukar och ska i den mån det går vara så Soc jobbar. barnet ska i den mån det går "jobbas hem"
Det här placerade barnet blir ALDRIG erat barn, även om det skulle bo hos er länge så är det INTE erat barn.Det har oftast umgänge med föräldrar och släkt hela livet ut och det måste ni ställa upp på! Barnets band är viktiga och ses som viktiga (självklart i den mån det går)
Dom flesta placeringar ser ut så då dom flesta placeringar är SOL vilket innebär att barnet placerats frivilligt och kan tas hem när ni minst anar det egentligen. Nu brukar det skötas snyggt för barnbets skull då det kan ha knytit an till dert nya hemmet men ska det hem för att förälderna nses klara av sitt barn igen så ska det hem och det kommer att flytta hem till mamma/pappa oavsett vad du tycker, tänker och känner!
Man måste alltid ha det i bakhuvudet, ett placerat barn är inte ett adopterat barn!
Föräldrarbalken är enorm!
Visst händer det att placeringen sträcker sig över hela barnets uppväxt men det behöver det inte göra!
Och även om det nu skulle göra det så ingår barnets föräldrar i placerings uppdraget!
Kan finnas 100000000 anledningar till en placering och vad som helst oföreberett kan hända så Ja barnet kan och flyttas hem fast man som familjehem älskar detta barn och tycker en helt annan sak än vad Soc beslutat!
Soc är under hela placeringen era chefer och dom är dom som beslutar det mesta!Det dom anser kommer det att bli!
Man ska absolut tänka sig för både en och två gånger innan man tar emot barn och man måste fråga sig själv om man orkar och klarar av att samarbeta med både Soc och biologiska föräldrar under hela placeringstiden?
Man bör inte vara en dömande person, man bör inte ha förutfattade meningar om folk, man måste vara empatisk, man bör vara flexibel, man bör kunna lösa konflikter bättre än vad man skaffar dom, man bör vara maximalt samarbetsvillig och man måste inse och förstå att barnet aldrig blir ens eget!