• Fridaa87

Vad kan dessa besvär vara egentligen??

Detta gäller mig själv..är 23 år..
    Har haft atopiskt eksem sedan 2års ålder, hade väldigt mycket eksem i hårbotten, armveck och knäveck när jag avr liten.. sen blev det rätt bra några år tills jag började gymnasiet, då blrjade jag få lite utspritt på benen och magen.. fick sola på hudmottagningen och det blev ganska bra ett par år till efter jag fick första barnet. Under graviditeten var eksemen BORTA, när sonen var ett par veckor fick jag så mycket så jag satt och skakade, grinade och hade frossa för det gjorde så ont så jag inte kunder varken röra mig eller smörja mig och dessutom inte heller duscha!Kunde inte ens vrida på huvudet för halsen var helt lila-infekterad och TORR. Fick komma på akuttid till falun och fick behandling och solning som gjorde detta bra...

9 månader senare var jag gravid med andra barnet och eksemen starta om på nytt och lika mycket denna gång med vätskande infekterade eksem täckt på precis HELA kroppen. Fick även denna gång akuttid till hudmottagningen i falun och fick bra behandling plus atarax, kortisontabletter och antibiotika. gick även på hudmottagningen och badade, sola fick jag itne längre då min hud var så skör att jag brände mig och fick frossa.
    Blev bra ca 7 veckor innan förlossningen.. Nu till min fråga...

Kan man ha allergier som man inte vet om som gör att atopiskt eksem kan försämras?? Jag har ricng och bett om att få göra allergitest men nekas bara.. åt fiskpinnar får ett par månader sedan och under tiden jag åt började det klia i halsen, munnen läpparna och jag kände hur läpparna svällde lite.. känner även av katt direkt jag vistas bland dom.. nyser ca 30 gånger VARJE dag, kliar i ögonen så jag måste riva med handduk och är alltid SVULLEN och röd/brun över och under ögonen JÄMT! har även rött torrt eksem runt överläppen med sprickor i som inte vill läka ens med starka kortisonkrämer.. vad kan mina besvär bero på??

• Svar på tråden Vad kan dessa besvär vara egentligen??
  • Allergiexperten

Hej! Du beskriver överkänslighet och allergiska reaktioner som du bör få hjälp med. Om man har känslig hud så kan huden förvärras om man får i sig vissa födoämnen men även luftvägsallergen kan förvärra hudbesvären. Det som är viktigt är att dämpa ner den allergiska reaktionen och det görs med antihistaminer och cortison i olika former. Men det viktigaste är att man undviker det man är allergisk för. Du vet att du känner av katt och du har känt av klåda när du åt fiskpinnar. Undvik förstås båda dessa saker och som du skriver behöver du få reda på om du är känslig även för andra ämnen.
    Jag tycker att du ska beställa tid hos din husläkare för bedömning av dina besvär. Läkaren kan remittera dig till hudklinik eller allergolog för utredning om man inte kan hjälpa dig med allergiutredning på vårdcentralen.
    Lycka till hälsar Anitha

• Fridaa87

Tack för svar! Ja, jvarje gång jag nyser så blir det att klia i hilsen, gommen och tungan så jag måste liksom "bita" på sidorna av tungan långt bak...  mina händer är även helt spruckna över fingrarna och lite små-lila kring sprickorna, alltså infekterat... har provat med dermovat men hjälper inte... jag ringde till VC i höstas och fick komma och göra allergitest mot födoämnen efter att ha "tjatat".. det visade inegt förutom LITE LITE mot vete men det var så ltie så jag inte behövde bry mig i det... det jag fick utskrivet var locoid till händerna och fick remiss till hudmottagningen där jag fick bada, smörja mig med kortison och mjukgörande... fick även antibiotika... sen blev det inge mer av det... dom sa på VC att det inte bara var att få komma och göra allergitest hur som helst och att man måste ha remiss... men nån sån fick jag då inte..det enda som händer är att jag typ 2 ggr om året får komma till hudmottagningen och få den där "kuren" sen går det om och om och om... jagväldiga besvär med händer, ansikte och nu med allergi eller vad det är som jag inte har nå svar på... har aldrig blivit erbjuden att testa allergimedicin heller.. det är jobbigt att vakna varje morgon och man måste öppna ögonlocken med händerna för att jag är så svullen och igenkladdad...som ständig ögoninflammation fast lite mildare grad typ... åh, vet inte vart jag ska vända mig längre :(

Svar på tråden Vad kan dessa besvär vara egentligen??