• Probably the best    in the

Nationella prov i trean?

Har gått igenom dotterns resultat med hennes fröken.
    Nu undrar jag rent allmänt vad är ett bra resultat? Var ju vissa siffrors om skulle uppnås för att vara godkännd tex. Räknas det ut nåt medel?
    Fröken sa ju att inte bara detta räknas in om de blir godkännda i årskursen eller inte iof.

Hur har det gått för era barn? Är dom "duktiga" annars och fick ett bra resultat? Är ni förvånade? Eller "missnöjda"?

Barn i trean ska inte jämföras, men jag är mest nyfiken hur det ser ut.

• Svar på tråden Nationella prov i trean?
  • Valborgs

Min dotter hade 1 fel på matten tror jag, i övrigt alla rätt.. Enligt fröken en "MVG-elev", vet dock inte vad dom "ska" ligga på?

• MorMargit

Nationella prov är en miniminivå, som bedömer om barnen har uppnått lägsta kraven för årskursen. De allra flesta barn ska ha nått längre i sin kunskapsutveckling än det som testas i nationella prov. Det är ett bra bedömningsmaterial för att se att man som lärare undervisat framgångsrikt i alla olika delar av matematiken, svenskan mm och ett sätt att mäta baskunskaperna nationellt. Det är också bra när det gäller att hitta barn med svårigheter och se på vilka områden dessa finns.
    För barn i allmänhet så är det allra vanligaste att man uppnår kravnivån eller betydligt mer. Förra årets matteprov visade att mellan 84-96 %  av eleverna uppnådde kravnivån, olika antal beroende på olika delprov.

Min son klarade alla prov i år 3 med god marginal, tror inte han gjorde några "fel" alls. Men nivån är som sagt låg, så det mäter ju inte så mycket om man har alla rätt.

Svar på tråden Nationella prov i trean?