• olycklig

Hur fan hantera en snart 6-åring helt utan impulskontroll?

Har en son som blir 6 år i oktober. Det har varit upp och ner med honom sedan den dagen han föddes. Väldigt impulsiv, snabb, hittar på en massa "ofog", för det mesta jättego men i perioder helt förryckt. I de perioderna är han också väldigt känslig, blir megaarg, superledsen osv. Har haft en resursperson på dagis nu under 5-årsverksamheten, specialpedagog har varit och observerat. Vi har fått en del tips och vi tyckte att det blev bättre.

Men sedan några dagar tillbaks är det upp och ner igen.
    Idag tog han ett sopkvast som han skulle kasta mot en stupränna, missade och träffade i stället vår bil med en stor buckla som följd. Trots att vi sagt tusen gånger att inte kasta saker i riktning mot bilen. Och efteråt arg (skamsen). Och vägrade säga förlåt. Hans planerade lek med en kompis ställdes in. Då ville han säga förlåt - bara för att få leka!

Han fick vara på sitt rum en stund (ingen låst dörr eller så utan mest för att vi inte skulle vara så satans arga på honom). Då skrek han att han skulle anmäla oss till polisen för att vi höll honom inspärrad och vi skulle be honom om ursäkt för att vi varit så elaka.

Hur fan skall vi bemöta honom på ett bra sätt? 

• Svar på tråden Hur fan hantera en snart 6-åring helt utan impulskontroll?
  • Knyttensmamma
    cicci85 skrev 2011-07-28 10:20:46 följande:
    Det låter precis som du skrivit om min son, allt du skrivit stämmer in på vår situation. Har provat allt känns det som men ingenting hjälper. Igår fick jag hem Explosiva barn av Ross W Greene, en bok som ska vara väldigt bra.

Är en väldigt bra bok tycker jag. Många tips ändå måste mna ju hitta sitt eget sätt......Men det är svårt..Puffar lite för att hålla tråden vid liv.

Hur är era barn ihop med jämnåriga? Fungerar lek och så bra. Min son fungerar med vissa men han har en jämngammal kompis som har "lite egna bekymmer" och det blir bara trams när han och min son är ihop. Bajsprat, hyss, hoppa i soffor.. etc...Och min son kan inte stå emot sånt. Det är våra bästa vänners son och vi ska snart på semester ihop en vecka..Fyra barn allt som allt. Börjar fundera nu på hur vi tänkte när vi bokade detta. Men när vi gjorde det var min son inte inne i en sån perod som nu riktigt. Min son leker inte med andra på förskolan jämt och han har annars sällan kompisar hemma...

• Faile

Jesper Juul kallar vissa barn för autonoma barn, självbestämmande barn. Något som stämmer väl in på vår äldsta son.

Vi har alltid haft problem med hans utbrott som kommit minst en gång per dag, oftast när han inte får som han vill i något. Han vill bestämma.
    Vi har hotat, mutat, bestraffat osv och inget har hjälpt, tills nu.

Vi vände på steken och tänkte att om det inte hjälper att bestraffa honom för dåligt uppförande, så kanske det funkar att belöna bra uppförande?!
    Så vi har skaffat ett lite finare block och guldstjärnor att klistra in i boken. En guldstjärna för varje dag som går utan utbrott och efter 7 guldstjärnor får han någon liten present ( lera, ny kula till samlingen eller nåt annat ganska litet, men ändå uppskattat ).
    Samtidigt har vi varit noga med att poängtera att han får bli arg, han får bli ledsen och upprörd, men att man inte måste skrika, vråla och kasta saker pga det.
    Sedan vi införde detta för en månad sedan har han inte haft ett enda utbrott, inget alls. Han har även blivit jämnare i humöret nu och är stolt för varje ny stjärna han får.
    Vi införde detta i samråd med honom, så han var med och bestämde hur det skulle göras.

Vi hotar aldrig med stjärnorna om vi märker att humöret dalar eftersom han är fullt medveten själv om hur det funkar, och ändå har det inte ens varit nära utbrott efter första veckan. Han har helt enkelt lärt sig att han kan kontrollera det, att man kan vara arg ändå och att det inte är lika jobbigt att vara arg tyst, som att vråla en halvtimme

Sluta jiddra, börja trolla!
  • André och hans mamma

Åhh det låter precis som min son som är 5,5. Vi har ikväll haft en incident med grannens son som oxå är "bästa kompis", lika gammal, går på dagis  ihop. Han är en riktig retsticka just när det gäller min son, gillar nog när sonen blir tokledsen o arg. Har alltid varit problem med att han håller på och trackar, retas etc och min son har noll koll på sitt beteende när han blir arg. Antingen blir han hysteriskt ledsen som när den här grabben sa att hans gubbe han gjort på tv-spelet var ful. Eller så slår/sparkar min son till när någon gör något fysiskt mot honom, tex som idag när den andra tryckte en riddarsköld upp i ansiktet på min son när de småtjafsade om nått. Min son tog då sitt skumsvärd och slog grabben i ansiktet. Absolut inte ok vilket vi i lugn o ro pratat om, för 100e gången. Dessutom sa grann-pappan argt att " den där jävla ungen är galen" om min son :( fy vad ledsen jag blir av detta. Mellan utbrotten som kommer ibland varje dag, ibland med flera dagars mellanrum och ibland flera ggr per dag i nån form så är han så klok, empatisk, öm, glad och rolig. Har flera kompisar han leker bra med där det sällan blir utbrott, men så några som det alltid blir problem med. Ska nog läsa båda böckerna som tipsats om i tråden... kanske kan hjälpa lite.

• Knyttensmamma
    André och hans mamma skrev 2011-08-05 20:04:20 följande:
    Åhh det låter precis som min son som är 5,5. Vi har ikväll haft en incident med grannens son som oxå är "bästa kompis", lika gammal, går på dagis  ihop. Han är en riktig retsticka just när det gäller min son, gillar nog när sonen blir tokledsen o arg. Har alltid varit problem med att han håller på och trackar, retas etc och min son har noll koll på sitt beteende när han blir arg. Antingen blir han hysteriskt ledsen som när den här grabben sa att hans gubbe han gjort på tv-spelet var ful. Eller så slår/sparkar min son till när någon gör något fysiskt mot honom, tex som idag när den andra tryckte en riddarsköld upp i ansiktet på min son när de småtjafsade om nått. Min son tog då sitt skumsvärd och slog grabben i ansiktet. Absolut inte ok vilket vi i lugn o ro pratat om, för 100e gången. Dessutom sa grann-pappan argt att " den där jävla ungen är galen" om min son :( fy vad ledsen jag blir av detta. Mellan utbrotten som kommer ibland varje dag, ibland med flera dagars mellanrum och ibland flera ggr per dag i nån form så är han så klok, empatisk, öm, glad och rolig. Har flera kompisar han leker bra med där det sällan blir utbrott, men så några som det alltid blir problem med. Ska nog läsa båda böckerna som tipsats om i tråden... kanske kan hjälpa lite.
    Känner igen det där! Att det fungerar bättre med somliga..och sen funkar det bättre vissa dagar här...Beror mkt på dagsformen. Men vilken pappa..förstår precis hur du känner dig..man vet ju själv att de inte gör det för att vara elaka..Tyvärr är många föräldrar himla oförstående..

Var på barndans med sonen idag..han klarar inte av att han inte kan saker på en gång eller när det inte går som han vill. han blev jättearg och ledsen flera ggr och gick ifrån..blir en intressant termin detta..
  • André och hans mamma
    Knyttensmamma skrev 2011-08-21 21:40:15 följande:
    Känner igen det där! Att det fungerar bättre med somliga..och sen funkar det bättre vissa dagar här...Beror mkt på dagsformen. Men vilken pappa..förstår precis hur du känner dig..man vet ju själv att de inte gör det för att vara elaka..Tyvärr är många föräldrar himla oförstående..

Var på barndans med sonen idag..han klarar inte av att han inte kan saker på en gång eller när det inte går som han vill. han blev jättearg och ledsen flera ggr och gick ifrån..blir en intressant termin detta..
    Ja, det har faktiskt fungerat lite bättre nu sen jag skrev mitt inlägg. Vi har minskat lektiden rejält efter fritids, sett till att han vilar mer, äter lite mer mellanmål etc. Dessutom är med mycket mer och kan fånga in honom innan det blir något stort tjafs. Sen har vi börjat med "humör-stjärnor". Då resonerar vi varje kväll hur dagen har varit, om han varit ledsen eller arg, varför det varit så och hur han har hanterat det. Om han varit ledsen eller arg så är vi noga med att det är helt ok men sen ligger fokus på hur det tar sig uttryck. Slåss, sparkas, knuffas, kasta saker är absolut inte ok. Gråta, skrika etc är ok om det inte kommer massa elaka ord. Han förstår själv när det inte blir stjärna och är superstolt över de stjärnor han får. Har pratat med en terapeut som tycker stjärnsystemet är jättebra och enl KBT-modellen men jag var rätt tveksam om det var rätt väg att gå. Men som ett av flera hjälpmedel så känns det bra just nu.

Hoppas verkligen att det går bättre längre in på terminen. Än är det bara simning som fungerat bra för sonen. Vi har försökt fotboll och det har inte riktigt fungerat, ska väl testa i höst igen men jag har inte så stora förhoppningar. Inte heller knatteskutt har fungerat. Håller tummarna att det går bra för er!
  • Knyttensmamma
    André och hans mamma skrev 2011-08-22 22:34:09 följande:
    Ja, det har faktiskt fungerat lite bättre nu sen jag skrev mitt inlägg. Vi har minskat lektiden rejält efter fritids, sett till att han vilar mer, äter lite mer mellanmål etc. Dessutom är med mycket mer och kan fånga in honom innan det blir något stort tjafs. Sen har vi börjat med "humör-stjärnor". Då resonerar vi varje kväll hur dagen har varit, om han varit ledsen eller arg, varför det varit så och hur han har hanterat det. Om han varit ledsen eller arg så är vi noga med att det är helt ok men sen ligger fokus på hur det tar sig uttryck. Slåss, sparkas, knuffas, kasta saker är absolut inte ok. Gråta, skrika etc är ok om det inte kommer massa elaka ord. Han förstår själv när det inte blir stjärna och är superstolt över de stjärnor han får. Har pratat med en terapeut som tycker stjärnsystemet är jättebra och enl KBT-modellen men jag var rätt tveksam om det var rätt väg att gå. Men som ett av flera hjälpmedel så känns det bra just nu.

Hoppas verkligen att det går bättre längre in på terminen. Än är det bara simning som fungerat bra för sonen. Vi har försökt fotboll och det har inte riktigt fungerat, ska väl testa i höst igen men jag har inte så stora förhoppningar. Inte heller knatteskutt har fungerat. Håller tummarna att det går bra för er!
    Vad roligt att det går framåt. Vår son kom själv med förslaget att han skulle få klistra klistermärken när det varit en bra dag...men tycker det är svårt att veta var man ska dra gränsen..Hur mkt ska man acceptera? Han kallar oss skitskalle, dum, maten är äcklig etc...han biter tom sin syster ibland..han är 5 år!!! VAD ska man göra? Vi avbokade dansen igen, insåg att det inte skulle fungera klockan 18 en vardagskväll. Det blir plask och lek en dag på helgen istället. Fick tips av en personal på förskolan att läsa Hissad eller dissad också så det tänkte jag göra. Andra tips mottages tacksamt..
  • André och hans mamma
    Knyttensmamma skrev 2011-08-30 21:16:24 följande:
    Vad roligt att det går framåt. Vår son kom själv med förslaget att han skulle få klistra klistermärken när det varit en bra dag...men tycker det är svårt att veta var man ska dra gränsen..Hur mkt ska man acceptera? Han kallar oss skitskalle, dum, maten är äcklig etc...han biter tom sin syster ibland..han är 5 år!!! VAD ska man göra? Vi avbokade dansen igen, insåg att det inte skulle fungera klockan 18 en vardagskväll. Det blir plask och lek en dag på helgen istället. Fick tips av en personal på förskolan att läsa Hissad eller dissad också så det tänkte jag göra. Andra tips mottages tacksamt..
    Positivt att er son kom på det själv med klistermärken. Håller med om att det är svårt att dra gränsen. Det är så lätt att använda stjärnorna till annat som blir fel, att "dra bort" stjärnor för andra dumheter eller för "vanligt trots". Måste intala mig hela tiden att bara för att han inte vill sova o tjafsar massor, eller itne vill äta den mat som vi lagat då och då, så är det något som ska straffas, men nån gång har det kommit ur munnen på mig att om du fortsätter detta så får du fundera på om det är värt att förlora en stjärna... sen ångrar jag mig så fort jag sagt det för det är ju inte så bra tänker jag... Nu har han haft några tuffare dagar igen. Inte så han gjort något riktigt tokigt men varit super irriterad, skrikit på kompisar, försökt styra dem helt och det är så trist. Ska kolla in boken :)
  • Knyttensmamma

Nej för ibland berättar personalen att det varit en kanondag på förskolan. Ska han få klistermärke då? Eller ska man koncentrera sig på det som sker hemma, vilket jag tycker är logiskt egentligen. Även om jag ser att han blir lycklig och växer när personalen på förskolan säger att "Nu har jag berättat för din mamma vilken bra dag och hur duktig du har varit här". Det är redan en del föräldrar som vet att min son är en "vilde". Vi bor på en liten ort och jag är rädd att fördomar mot barn och föräldrar ska ge honom dåligt rykte. Har ni valt ETT beteende för klistermärken? Eller får han dem om det varit bra "överlag". Vi sa att vi skulle koncentrera oss på fula ord typ skitskalle etc...men det slinker ju bara ur honom...Jobbigt! Går din son i förskoleklass? Min har börjat på en 5årsavdelning nu och personalen där är delvis ny, delvis gammal, men jag känner att de jobbar bra med hinom och informerar oss om dagsläget...

• André och hans mamma

Sonen har börjat förskoleklass nu i höst och fått helt nya pedagoger runt sig. De verkar ta konflikter direkt, både vara tydliga med sonen vad som är rimligt att acceptera (dvs var gränsen går mellan elakt reta o skoj) för han övertolkar ofta allt som att det har ont uppsåt fast det inte alltid är det. De observerade oxå snabbt att han o "bästisen" nog inte fungerade så bra ihop så de har aktivt delat på dem och pratar om hur man är som kompisar, och det gör de ju med hela gruppen men lite extra kring dessa. De stärker oxå André väldigt i sin självständighet och att han mindre o mindre "bryr" sig om när det händer lite smågrejer.

Men vi har sagt att humörstjärna får han om han inte sparkar, slåss, försöker bitas, kastar grejer på någon etc eller när han inte skriker att han vill döda någon etc, alltså riktigt grova grejer. Vanliga svordomar blir en bedömning av situation, beror lite på vad som hänt. Han cyklade om kull för en kompis svängde ut precis framför hans cykel o han skrapade upp sig på flera ställen rejält. Då skrek han väl FAN jävlar etc precis när det hänt, och det sa vi inget om. SKulle nog jag oxå gjort :) Men främst sånt som är riktat till person, det är sånt vi går in o styr bort i nuläget.

Så han får stjärna för de dagar som han hanterat ledsenhet, ilska o frustration utan något sånt här. Igår var en dålig dag och det märkte han själv. inte att han var arg för det är ok men han kastade grejer och sa dumma saker, så han konstaterade att ingen stjärna för mig idag.

• hur är det nu

Hej, jag läser detta tre år efter att ni skrev det, och undrar hur det har gått för er och era barn. Jag har en sexåring här hemma, och just nu är det tufft. Känner igen en hel del av det ni beskriver.

Svar på tråden Hur fan hantera en snart 6-åring helt utan impulskontroll?