• Anonym (moi)

citalopram och ingen sexlust

Ätit citalopram i ca 3 månader pga deppression

har ingen sexlust längre plus att jag nästan aldrig får orgasm..tycker det är skittråkigt

då jag alltid har älskat sex plus att jag inte haft problem med orgasm

funderar på att sluta, min läkare sa att man ska sluta efter en tid men kan behöva börja om

igen. Hur lång tid ska man äta innan man kan trappa ner och sluta och under hur lång tid ska man trappa ner

innan man slutar helt?

• Svar på tråden citalopram och ingen sexlust
  • Sandra 01

Enligt min läkare (jag har ångest) så brukar man äta tabletterna i ca 6 mån-1 år. Och när det gäller nedtrappning så beror det lite på hur hög dos du har. Enligt min läkare så trappar man ner 10 mg i veckan. Jag äter nu 30 mg så det tar mig alltså 3 veckor att sluta helt.

Lycka till!!

• Anonym (moi)
    Sandra 01 skrev 2011-06-05 22:59:15 följande:
    Enligt min läkare (jag har ångest) så brukar man äta tabletterna i ca 6 mån-1 år. Och när det gäller nedtrappning så beror det lite på hur hög dos du har. Enligt min läkare så trappar man ner 10 mg i veckan. Jag äter nu 30 mg så det tar mig alltså 3 veckor att sluta helt.

Lycka till!!
    Tack för svaret! Hur är det med din sexlust då??
  • Anonym

Både min man och syster äter Citalopram och båda har minskad/ingen sexlust. Min syster har ätit läkemedlet i nästan 3 år, med ett uppehåll på 4 månader.
    Min man har ätit i lite över 1 år, utan uppehåll.
    Ingen av dom har fått tillbaka sin sexlust trots att de ätit den under rätt lång tid (min systers läkare sa att sexlusten ofta kommer tillbaka om man äter den länge).
    Min man ska börja trappa ner om ett par veckor.

• Anonym (moi)

känner för att sluta nu på en gång, trappa ner å sen sluta...

• Anonym

Åhh, vet du om man kan få detta utskrivet om man vill minska/ta bort sin sexlust? Lr måste man spela deprimerad tror du?

• Sandra 01

Jag har med tyvärr minskad sexlust. :( Men jag resonerar som så att slipper jag gå runt med ångest så kan jag "ta vad som helst" ;) En för bjuda till det för sin kille mellan åt ändå ;P

• Madick

Lusten är kvar däremot orgasmerna är otroligt sega att få till.  Har ätit i 5 månader ungefär.

• goofy2004
    Anonym (moi) skrev 2011-06-05 21:56:19 följande:

har ingen sexlust längre plus att jag nästan aldrig får orgasm..tycker det är skittråkigt

funderar på att sluta, min läkare sa att man ska sluta efter en tid men kan behöva börja om

igen. Hur lång tid ska man äta innan man kan trappa ner och sluta och under hur lång tid ska man trappa ner

innan man slutar helt?

Är det ingen av er som testat Fluoxetin eller åtminstonde diskuterat alternativa mediciner med er förskrivande läkare. De vet mycket väl att serotoninhämmare kan minska sexlusten, men det finns andra preparat än Citalopram som inte är lika dämpande på lusten och orgasmförmågan.

Om man får en bra funktion med medicinen man tar, så mår man i regel bättre och då kan t o m lusten i förlängningen öka... 
  • myy

Var försiktig vid utsättning!
    5mg/månad hellre än 10mg/vecka.
    Tänk på att halveringstiden är 1,5 dygn, så skyndar man kan det straffa sig senare.
    Brukar man ha sex vid samma tid på dygnet, så ta medicinen EFTER sexakten, så fungerar det bättre.

Har man inte större psykiska besvär än att man hellre är utan medicin än avstår orgasm, så kanske läkaren skrivit ut lite för lättvindigt?

• MrAlpha
    myy skrev 2011-07-22 08:52:47 följande:

Var försiktig vid utsättning!
    5mg/månad hellre än 10mg/vecka.
    Tänk på att halveringstiden är 1,5 dygn, så skyndar man kan det straffa sig senare.
    Brukar man ha sex vid samma tid på dygnet, så ta medicinen EFTER sexakten, så fungerar det bättre.

Har man inte större psykiska besvär än att man hellre är utan medicin än avstår orgasm, så kanske läkaren skrivit ut lite för lättvindigt?

Har man generellt ångestsyndrom som det verkar många har så är det förlamande men man fungerar ändå någorlunda i vardagen. Ssri kan ta bort mycket av den, vilket är befriande. Dock så börjar man efter ett tag att sakna de små sakerna i tillvaron,
  • pimpim78
    Anonym (moi) skrev 2011-06-05 21:56:19 följande:

innan man slutar helt?

HEj, 

Citalopram och andra antideppresiva har den biverkan att den kan minska sexlusten för många. Men jag vill också säga att du har bara ätit medicinen i 3 månader, när man börjar äta medicinen förljer ofta en period när man mår sämre, dvs ca de tre första månaderna innan medicinen börjar få sin verkan och det vänder uppåt. Många tror därför att man gjort fel eller äter fel dos osv, men det är helt naturligt att få en neråt dipp innan det vänder. Att sluta med medicinen om man behöver den och bara efter 3 månader tycker jag låter onödigt då har ju medicinen knappt haft effekt. Däremot vet jag att det finns en annan medicin man kan ta tillsammans med antideppresiva för att få tillbaka sin sexlust. Minns dock ej namnet på den men det ska va ett anxiolytika.  Hör efter med din terapeut. Om man nu bestämmer sig för att sluta med medicinen är det viktigt att an trappar ut den och inte slutar tvärt, det som händer då är att man drabbas av illamående yrsel och huvudvärk som biverkningar så var noga med att få en korrekt nedtrappningsschema. 

Lycka till........ 
  • myy
    MrAlpha skrev 2011-07-22 09:10:00 följande:
    Har man generellt ångestsyndrom som det verkar många har så är det förlamande men man fungerar ändå någorlunda i vardagen. Ssri kan ta bort mycket av den, vilket är befriande. Dock så börjar man efter ett tag att sakna de små sakerna i tillvaron,
    Jo, visst saknar man det, men knappast så att man hellre tar smällen med svår ångest?
    Dit vill man inte, tro mig!
  • Anonym (7)

Jag har ätit Citalopram i 7 månader nu. De första månaderna var sexet väldigt dåligt men nu funkar det nästan som vanligt, kan behöva lite mer stimulering men orgasmerna kommer. Så håll ut :)

Svar på tråden citalopram och ingen sexlust