• zingoalla

Betala hemma efter gymnasiet

Har en 19 årig son som tar studenten i veckan.Inget jobb väntar. Var får dom pengar ifrån? Man kan väl inte gå med i fack o få akassa förrän man jobbar?

Min egentliga fråga var

Hur mycket betalar era ungdomar hemma efter gymnasiet?

• Svar på tråden Betala hemma efter gymnasiet
  • Linda1976

Jag betalade inget hemma efter gymnasiet. Levde livet, sparade och flyttade hemifrån vid 23. Jag blev välartad, ekonomisk och alldeles normal ändå.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Some

Tills h*n har inkomst (alfa-kassa, soc, jobb, whatever) så betalar h*n inget. När h*n har inkomst kommer vi att räkna ut tonåringens kostnader enligt konsumentverkets mall och begära det. Om familjens ekonomi tillåter kommer vi att spara delar av summan och ge tillbaka i utflyttningspresent.

happy until proven otherwise
  • Hannah76

Om man inte har en inkomst så är det ju lite svårt att betala något?

Jag började betala hemma men mamma satte in pengarna på ett konto istället. Jag hade dock barnpension och ett extraarbete.

• enmamma

Tycker man ska betala, har man inget jobb och pengar kan ni bestämma att 19åringen ansvarar för städning,
    målning av hus eller vad som passar för er

• delifi2

min dotter är 20 år å bor hemma, hon lever på studiebidrag och betalar 500:- i månaden hemma.

Eller hon å hennes syter som är 18 bor hemma i min llägenhet,
    Jag bor hos min man.
    Jag betalar hyran, elen, telefonräkning, ger 700 till mat varje månad + hennes 500:- 

• zingoalla

ja, självklart är det svårt betala hemma utan inkomst, men nån slags inkomst blir det väl ändå. Tänkte ju bara att dom måste lära sig att "livet" kostar. Konsumentverket var en bra sida tack för det ,lite riktlinjer vad det faktiskt kostar.

Tyvärr lite bortskämd son som inte gärna hjälper till så mycket

• Kimona

Jag hade socialbidrag och aktivitetsstöd som man får när man skrivit in sig på Arbetsförmedlingen.

• Veliga Mamman

Sonen fick betala 1500/mån när han började jobba direkt efter gymnasiet.
    Det skulle täcka mat(inkl. lunchlådor till jobbet ), husrum, el, internet mm, försäkring.

Allt utöver det som bensin, kläder, telefon, fack+akassa, bilen (skatt, försäkring), fickpengar mm fick han stå för själv och han fick hjälpa till lika mycket hemma som han gjort hela tiden.

• Majsan70

Min son kommer få betala 25% av sin inkomst nu när han tagit studenten.

• Maskot

Sonen tog studenten förra veckan och har nu fått en heltids fast anställning.  Han börjar genast se sig om efter ett eget boende, och vi har gjort en överrenskomelse ang pengar. Han kommer inte att betala något hemma, men ska spara minst 10.000/ månad under de månader han bor hemma innan han hittar sin lägenhet. Känns viktigt att bygga upp ett kapital och det kommer förmodligen att användas som handpenning när han köper sin lägenhet.
    För oss känns det rätt att göra så, och den här tiden rör sig om några månader- en chans för honom att spara pengar på ett sätt han inte kommer att kunna göra sedan.

• jennifer88

Jag betalade olika beroende på vad jag fick ut den månaden, jobbade mycket på timmar, men blev cirka 20 procent av lönen. Tycker att det är jätte viktigt att betala hemma och det är inte summan i sig som är viktigast.

• jennifer88
    Maskot skrev 2011-06-13 18:59:47 följande:
    Sonen tog studenten förra veckan och har nu fått en heltids fast anställning.  Han börjar genast se sig om efter ett eget boende, och vi har gjort en överrenskomelse ang pengar. Han kommer inte att betala något hemma, men ska spara minst 10.000/ månad under de månader han bor hemma innan han hittar sin lägenhet. Känns viktigt att bygga upp ett kapital och det kommer förmodligen att användas som handpenning när han köper sin lägenhet.
    För oss känns det rätt att göra så, och den här tiden rör sig om några månader- en chans för honom att spara pengar på ett sätt han inte kommer att kunna göra sedan.
    Låter väldigt smart! Jag betalade hemma varje månad  efter studenten men de pengarna sattes på ett sparkonto, vilket jag inte visste, och när jag flyttade fick jag sedan tillbaka lite varje månad under det första året. Det var otroligt skönt att få lite extra pengar och det blev lättare att vänja sig vid att bo och betala för allt själv.
Svar på tråden Betala hemma efter gymnasiet