• bodimit

Ensam barn, leker ni föräldrar med dem hela tiden?

Jag har en dotter som snart är 5 år gammal. Hon har inga syskon och vill leka heeela tiden.. med mig.  Men jag känner att jag orkar inte leka hela tiden med henne plus att det finns en massa andra saker som måste göras som städa laga mat osv. men när jag gör dessa saker så tjatar hon minst varannan minut om att vi måste leka nu! jag försöker få henne att hjälpa mig istället men hon tröttnar snart och börjar.. men kan vi inte leka nuuu!!! hur är det för er andra? har ni samma problem? Hon kan verkligen inte leka ensam...

• Svar på tråden Ensam barn, leker ni föräldrar med dem hela tiden?
  • Madelene0
    Alexandra77 skrev 2011-06-06 09:55:52 följande:
    Jag hoppas att hon blir lugn och snäll och stannar hemma och gör sina läxor och umgås med familjen men tyvärr tror jag hon kommer att bli som mig dvs rebellisk och hemsk. Brukar dom flesta inte bli som sina föräldrar? Jag har fått nåt sånt för mig iallafall..
    Vårt jobb som föräldrar är ju bla att förbereda våra barn för vuxenlivet. Vad lär du din dotter genom att alltid ge henne det hon vill ha i alla lägen?
  • Alexandra77
    Madelene0 skrev 2011-06-06 10:33:03 följande:
    Vårt jobb som föräldrar är ju bla att förbereda våra barn för vuxenlivet. Vad lär du din dotter genom att alltid ge henne det hon vill ha i alla lägen?
    Jag ger henne inte allt hon vill ha. Jag ser inte tid med mig som nåt man måste ransonera för hennes eget bästa.
  • Madelene0
    Alexandra77 skrev 2011-06-06 10:35:37 följande:
    Jag ger henne inte allt hon vill ha. Jag ser inte tid med mig som nåt man måste ransonera för hennes eget bästa.
    Men du säger ju själv att du behöver få mer tid till matlagning tex..
  • Madelene0
    Madelene0 skrev 2011-06-06 10:43:30 följande:
    Det är ju knappast dåligt för henne att lära sig leka själv
  • Alexandra77
    Madelene0 skrev 2011-06-06 10:43:30 följande:
    Jag tar mig tiden till att göra det jag måste.
  • Madelene0
    Alexandra77 skrev 2011-06-06 10:46:27 följande:
    Jag tar mig tiden till att göra det jag måste.
    Så vad är det du tycker är problematiskt?
  • Alexandra77
    Madelene0 skrev 2011-06-06 10:47:49 följande:
    Så vad är det du tycker är problematiskt?
    Att hon inte kan leka själv alls,när jag lagar mat till exempel så kan hon inte hitta på nåt själv. Om hon ska måla eller rita måste jag också göra det, om hon vill plocka blommor måste jag också göra det osv.
  • Anna Paulita
    Vår dotter var själv tills hon var 6½ och har alltid lekt själv då jag inte är vidare bra på att leka och tycker det är tråkigt. Jag trodde hon var bra på det just för att hon var ensambarn tills dess. Men det är kanske en personlighetstyp mer än något annat.
  • Madelene0
    Alexandra77 skrev 2011-06-06 10:49:25 följande:
    Att hon inte kan leka själv alls,när jag lagar mat till exempel så kan hon inte hitta på nåt själv. Om hon ska måla eller rita måste jag också göra det, om hon vill plocka blommor måste jag också göra det osv.
    Men då får du väl hitta ett sätt att lära henne leka själv som funkar på henne. Det är ju bara nyttigt för henne att lära sig det. Sen om hon gråter lite så vad gör det?
  • Alexandra77
    Anna Paulita skrev 2011-06-06 10:52:14 följande:
    Vår dotter var själv tills hon var 6½ och har alltid lekt själv då jag inte är vidare bra på att leka och tycker det är tråkigt. Jag trodde hon var bra på det just för att hon var ensambarn tills dess. Men det är kanske en personlighetstyp mer än något annat.
    Jo det har nog med personligheten att göra.
  • Alexandra77
    Madelene0 skrev 2011-06-06 10:54:10 följande:
    Men då får du väl hitta ett sätt att lära henne leka själv som funkar på henne. Det är ju bara nyttigt för henne att lära sig det. Sen om hon gråter lite så vad gör det?
    Men det är ju det jag skrivit tidigare Skrikandes att jag ska prova med fasta lektider för henne och mig. Klara regler och klockslag funkar på henne så tror det kan vara en bra ide'. T.ex studsmatta 45 två ggr/dag och en timme däremellan till vad hon vill. Och att gå till parken eller på skogspromenad kan man göra när man hinner, det tycker vi båda är trevligt.
  • Madelene0
    Alexandra77 skrev 2011-06-06 10:58:08 följande:
    Men det är ju det jag skrivit tidigare Skrikandes att jag ska prova med fasta lektider för henne och mig. Klara regler och klockslag funkar på henne så tror det kan vara en bra ide'. T.ex studsmatta 45 två ggr/dag och en timme däremellan till vad hon vill. Och att gå till parken eller på skogspromenad kan man göra när man hinner, det tycker vi båda är trevligt.
    Ja men vad bra. Låter kanon bra
  • petsod

Dottern är 6 år snart och jag leker aldrig med henne. Jag hittar gärna och ofta på saker tillsammans med henne men rena lekar blir det inte mycket av. Hon är väldigt självgående och självständig i sig själv som person men mycket har att göra med att vi har lärt /uppmuntrat/"tvingat" henne att leka/vara själv.

• mumama

har en son på 5 år som oxå är ensambarn... han är likadan, vill att jag ska leka hela tiden.

Kan med gott samvete säga att "nej jag leker inte med honom jämt" tror faktiskt inte att barn dör om de har lite tråkigt ibland....

• Krumpy

Tror alla ensambarn gör som ts skriver :) Min dotter med.
    Men det är viktigt att poängtera, det är inget fel med att barnet gör så här,
    det förefaller helt naturligt. Och givetvis är det jobbigt för oss föräldrar som
    känner som ts gör.

Jag har lekt mycket med min dotter så klart, men även lärt henne att pappa
    inte kan leka konstant hela tiden. Nu när hon fyllt fyra år så har hon börjat
    leka själv med alla sina olika leksaker, på ett mer moget sätt.

Nej ts, du ska inte ha dåligt samvete. Jag gissar att vi alla med ensambarn
    känner så här ibland. Men vi är inte mer än människor och måste få tid
    till att laga mat, städa och annat. Så är det bara, punkt slut.

• tackförfisken

Säg inte : jag kan inte ,jag hinner inte, måste laga mat mm Säg bara : jag vill inte leka. Du får leka själv. Och mena det... Funkade klockrent för mig.... Flickan tittar storögt,sitter och funderar ett tag och går sedan in på sitt rum och leker ( mellanbarnet , när storasyster är borta)

• Krumpy
    tackförfisken skrev 2011-08-23 23:24:51 följande:
    Säg inte : jag kan inte ,jag hinner inte, måste laga mat mm Säg bara : jag vill inte leka. Du får leka själv. Och mena det... Funkade klockrent för mig.... Flickan tittar storögt,sitter och funderar ett tag och går sedan in på sitt rum och leker ( mellanbarnet , när storasyster är borta)
    Mjo, ungefär så, det fungerar bra. Jag brukar säga "Nej, pappa ska inte leka nu, pappa
    ska laga mat". Då går hon och leker med sina saker...
  • tahira

Jag brukar inte leka så mycket med vår son som är 5,5. Men han brukar inte heller be om det. Han pysslar och leker gärna själv och så har det alltid varit.

Vår tid tillsammans brukar vi spendera genom att laga mat tillsammans, handla tillsammans, vika tvätt tillsammans och sådär . Tid då vi pratar och umgås, men inte leker. 

• 071001

Siri är väldigt bra på att leka själv, men rätt ofta vill hon ha med mig på ett hörn. Jag kan tex, sittandes i soffan, få agera fsk-personal som tar emot hennes barn när hon ska till jobbet. Leka doktor eller nagelsalong är helt okej för då kan jag också sitta still och behöver inte tänka mig in i leken så mycket.
    Försöker undvika lekar så mycket jag kan då jag verkligen inte tycker att det är kul.

• gemigsinnesro

Tre-åringen är iofs inget ensambarn men hennes syskon är 17 och 18 år äldre än henne så hon betraktas ju som ett funktionellt endabarn. Jag leker med henne när jag har tid och tycker det är roligt och jag tar med henne i saker vi gör i vardagen såsom matlagning, städning mm. Hon leker väldigt bra själv, kommer hon väl in i en lek kan hon hålla sig sysselsatt i någon timme och det är ju skönt :). Jag tycker ändå att det är synd att hon inte har några syskon i ungefär samma ålder då jag ju ser hur glad hon är i att leka med andra barn. 

Svar på tråden Ensam barn, leker ni föräldrar med dem hela tiden?