• stoltmamma87

hur länge väntade du med träning efter förlossning?kan för tidig träning ge skada?

väntar mitt tredje barn och under de förra graviditeterna var rekomendationerna att vänta typ 12v med situps och lite "hårdare" träning. men vaddå allt är väl individuellt? kan det skada kroppen på ngt sätt eller vad? jag gick långpromenader 2dgr efter senaste förlossningen och visst var det jobbigt i början, men jag ville komma ut o röra på mig. nu före jag blev gravid så brukade jag springa en runda varje dag på 5km är det ngt som kan "skada" min kropp om jag gör det för tidigt efter förlossningen, vad för typ av skada i så fall? om man känner av sin kropp och den klarar av att träna då behöver man väl inte vänta i 12veckor - det är ju endå ganska lång tid...

• Svar på tråden hur länge väntade du med träning efter förlossning?kan för tidig träning ge skada?
  • Drake

Jag vet faktiskt inte. Jag har börjat springa nu 7-8 veckor efter, men jag tar det väldigt lugnt nu. Ingen idé att stressa. Det jag har hört är att man kan få framfall och även bli inkontinent om man börjar med hård träning för tidigt. Detta för att bäckenbotten är otränad/slapp och inte kan hålla upp livmodern och urinblåsan ordentligt.

• Enensammamma

5 månader väntade jag. Snittad och blödde väldigt länge vid ansträngning. Vänta till efter efterkontrollen. Du kan få framfall och problem att hålla tätt

• anansie

Jag började ganska snabbt med "snäll magträning" som vi fick tips om på BB, kanske efter 4 veckor. 
    Nu blev lillan 4 månader igår och jag har börjat träna på riktigt (gym, spin, hemmaträning mm) sen 2-3 veckor tillbaka. Man känner nog själv vad som funkar eller inte.. Sen beror det ju på komplikationer mm såklart..

• ViVäntarLois

Jag var på mitt första Friskis och Svettis-pass igår, en vecka efter förlossningen. Men det är inget sjukvården skulle rekommendera, de vill att man ska vänta 12 veckor tills efterkontrollen är gjord. Den "allmänna uppfattning" är att man bör vänta i alla fall sex veckor och undvika sit-ups och allt för mycket hopp och studs.

Man ska undvika magstäningen eftersom magmusklerna inte sitter där de ska ännu och börjar man träna fel för tidigt så kan man förvärra det och det tar ännu längre tid innan de är på plats. Jag har uppfattat det som att "dra in naveln mot ryggraden" och plankan är magövningar som är mer okej.

Sen tror jag att för hård träning också kan öka risken för framfall?

Men jag överlevde i alla fall min träning trots att det var tidigt :p När de andra gjorde sit-ups så gjorde jag knipövningar istället och jag tog det lite lugnt med hoppen. Man ska nog inte anstränga sig som man gjorde innan graviditeten.

• skånegås

Det kan skada... Ligamenten är ju uppluckrade och leder inte lika stabila som tidigare. Man kan få kroniska besvär av foglossning om man provocerar för mycket. Tycker inte jag att det är värt även om jag LÄNGTAR efter att börja springa igen...

Så framfall, inkontinens och kronisk foglossning.... nja

Sen kan man ju göra snäll träning som lättare motionscykling, promenader och jag har även provat cross trainer lite försiktigt. Plankan, rumplyft och liknande. Bara man är tillräckligt bra på att knipa...

Svar på tråden hur länge väntade du med träning efter förlossning?kan för tidig träning ge skada?