• nathalieherlet

Otröstlig- vad gör jag?

Sedan tio-matningen har en av våra tvillingtjejer från och till skrikit HYSTERISKT, och vid de tillfällena är hon otröstlig och okontaktbar. Blöjan är ren, mat har hon fått, vara nära likaså, tempen är tagen och hon har fått  stimulans för ont i magen... Inget hjälper. Mellan skrikintervallerna är hon lugn och sover sött, men rätt var det är blir hon knallröd och skriker så hon knappt hinner andas, och sen är det tyst en stund igen... 
    Vad händer? 

• Svar på tråden Otröstlig- vad gör jag?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Du beskriver ett förlopp som påminner om nattskräck, vilket är en form av parasomnia som normalt drabbar barn i förskoleåldern men kan även förekomma från 8-9 månaders ålder. Det som sker är egentligen att barnet fastnar mellan två sömnfaser och är med andra ord inte vaket.

Det är inte farligt, barnet minns inget av händelsen och det försvinner av sig självt. Det är dock väldigt otäckt för föräldrarna som inte kan trösta eller hjälpa sitt barn. Ofta upplevs barnen okontaktbara och förvirrade och det kan pågå mellan två minuter upp till en halvtimme.

I vissa fall vet föräldrarna precis när det kommer inträffa. Vanligast är att det sker någon/några timmar efter att barnet somnat för natten. Vet man när det sker kan man prova att väcka barnet en kvart-halvtimme innan för att bryta mönstret.

Naturligtvis skall man som ni gör kolla att barnet mår bra i övrigt. För sin egen skull är det även bra att försöka trösta genom att hålla barnet i famnen, även om det egentligen inte har någon betydelse för barnet.

Tycker du inte att detta verkar stämma så tycker jag att du pratar med er BVC-sköterska. Förhoppningsvis kan hon göra en mer grundlig bedöming.

Mvh Christine

Svar på tråden Otröstlig- vad gör jag?