• Marika

Kan det vara tänder på g eller matallergi?

Hej!

Har en drygt 7 månaders kille som är väldigt kinkig kvällar o nätter o har varit det nu i ca 2 veckors tid. Lägger sig vid 19-20 tiden, vaknar vid 22-23 igen och ibland går det att få honom att somna igen men inte alltid, sen kan jag då gå med honom ett tag och så somnar han. Vaknar sen på natten igen vid 3-4 tiden och tar då lång tid att somna igen, vaknar sen vid 6 igen och får då frukost, gröt o vatten, vill inte äta välling!

Har inte fått någon tand än, har smort honom i gommen med panodil och någon gång har han fått suppar, men tycker nästan inte att det har varit någon större skillnad.

Han har utslag på ett par ställen på kroppen, eksem som jag smörjer med canoderm på, skulle egentligen behövt en fetare kräm för dom försvinner inte, man ser kanterna på eksemet.

antingen tänder eller matallergi?

VI har ingen matallergi i familjen.

Anna 040825, Tobias 091021 & Marcus 101018
  • Svar på tråden Kan det vara tänder på g eller matallergi?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att barn som är sex-sju månader ofta får problem med sömnen, även de som tidigare sovit bra. Normalt beror det på det utvecklingssprång de går igenom. Förutom att de utvecklas enormt fysiskt/motoriskt, så sker även en mental utveckling. Detta kan pågå under flera veckor.

Ofta upplever föräldrarna att barnet är mer kinkigt och beroende av närhet. Man brukar kalla detta språng för relationssprånget. Barnet inser att världen är stor och att det är beroende av sin mamma och pappa. En del barn kan också drömma mardrömmar.
    Allt detta gör att barnet behöver sin mamma och/eller pappa, för att känna sig trygg och kunna somna om igen. 

Vid denna ålder är det också vanligt med tandsprickning, vilket gör att man lätt misstar barnets agerande utifrån det. Även första infektionen brukar komma vid sex-åtta månader, vilket ofta rubbar sömnen.
    Att han dessutom verkar ha tendens till eksem kan vara en förklaring till hans sömnproblem och kinkighet.

Oavsett vad er son går igenom, är det uppenbart att han behöver din och pappas trygghet och även om det inte finns någon känd allergi i familjen, borde en läkare titta på hans utslag.

Hoppas att ni får bukt med detta snart.

Mvh Christine

• Marika

Hej igen!

Har haft en bvc-läkare som har tittat på utslagen, men hon sa miniderm o det funkade inte så bra, hon sa mildison också, men det går inte att använda i längden!
    Jag själv började med canoderm o det funkar bättre men skulle nog behöva en ännu fetare kräm, får gå till en hudläkare om inte annat!

Då får vi hoppas att det är separationsångest han har, och att det går över snart, börjar bli jobbigt att varken han eller jag får så mycket sömn på nätterna!
    /Marika

Anna 040825, Tobias 091021 & Marcus 101018
  • BVC Sköterskan

Hej igen!

Jag tycker att du kontaktar barnläkarmottagningen för råd angående hans hud. Ofta kan BVC hjälpa till med remiss, i annat fall brukar man kunna boka tid själv.

Hans hud måste trots allt få chans att läka och rör det sig om mer än "bara" torr hud är det bra att veta det.

/Christine

Svar på tråden Kan det vara tänder på g eller matallergi?