• Dojdan

Skulle du göra abort om du fick veta att det var stor risk för tex Downs syndrom?

Som rubriken lyder. Vad skulle du göra?

• Svar på tråden Skulle du göra abort om du fick veta att det var stor risk för tex Downs syndrom?
  • Jakkolina

Jag hade nog inte klarat av att gör det,det är ju ändå mitt barn oavsett!

• puss

vad räknas som "stor risk"?

I am a fast machine I keep my motor clean
  • Frosk
    Lavish skrev 2011-08-15 11:41:08 följande:
    Man klarar ju det man måste, givetvis. Det betyder inte att man inte betalar ett pris.
    Det jag menar är att om man på allvar inte tror att man orkar eller klarar av att få ett barn som kanske kräver mer än ett vanligt barn, ja då kanske man bör avstå helt istället.
  • Omorfia
    puss skrev 2011-08-15 12:01:29 följande:
    vad räknas som "stor risk"?
    Den högsta risksiffran du kan få på KUB är 1/2, dvs 50% risk att barnet har DS. Det innebär ju att även om risken är hög så är det fortfarande 50% chans att barnet är helt friskt.
  • Lavish
    Frosk skrev 2011-08-15 13:47:56 följande:
    Det jag menar är att om man på allvar inte tror att man orkar eller klarar av att få ett barn som kanske kräver mer än ett vanligt barn, ja då kanske man bör avstå helt istället.
    Ja det tycker jag också är märkligt. Finns ju andra handikapp barnet kan få som är lika krävande och som inte går att få reda på i förväg. Men det finns många, många saker här i livet som jag skulle orka om jag måste. Men verkligen inte vill. Och som kanske skulle kosta mig 5-10 år av livet (dö tidigare pga att man blir sliten).
  • anne h
    monia skrev 2011-08-15 09:21:11 följande:
    Det handlar inte om att de är mindre värda. Det handlar om att jag ahr en dotter på 5 år, som jag måste ta hand om med, jag kan inte ha ett barn med ds . Även om folk tror att de barnen är som vanliga barn så är det inte så. De kräver mkt mer. O hela livet... DS är inte som vanliga barn, även om folk påstår det
    Jo, de är faktiskt helt vanliga barn.

jag hade en 4-åring, en 6-åring och en 8-åring när jag fick minstingen som visade sig ha en charmkromosom extra. -jag var dessutom ensamstående. Det gick det också.

Så här 12 år senare måste jag säga att minstingen inte har varit på långa vägar lika tuff att vara förälder till som mitt barn med ADHD. (som inte syns på några tester osv) Det var det barnet som tagit mesta tiden och kraften.

Men alla är vi olika, en del klarar inte av två barn eller ens ett, andra har 10 och fixar det galant. (har flera vänner som har 10-12 barn)
    Det skulle jag nog inte klara/orka (tror jag, vet ju inte eftersom jag aldrig haft det.. däremot har jag haft mina syskonbarn och mitt gudbarn här vissa perioder, det har ju iofs inte varit några problem, då har det varit 8 barn i huset plus deras kompisar.. så vad vet jag? 2 till kanske inte är så mkt värre?.. det vet man ju inte förrän man levt med det)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    monia skrev 2011-08-15 10:35:43 följande:
     Barn med DS är utdelade till människor som kan ta hand om dem. Alla kan inte ta hand om barn med utvecklingstörningar.
    Du skämtar, va?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Neblina

Nej jag skulle inte göra abort om risken fanns för downs syndrome, man kan aldrig vara säker på att få ett "friskt" barn. Barnet kanske föds friskt, två år senare får cancer och avlider, får hjärnskador vid förlossningen eller föds med en innre skada man ej sett.
    Där emot skulle jag få svart på vitt att barnet har downs syndrome och jag är äldre, skulle det vara ett ställningstagande. Min tanke handlar då om vem ska ta hand om barnet när jag går bort, kommer jag orka.
    Detta eftersom det finns så många olika grader av downs syndrome. Skulle jag där emot bli gravid nu och det visar sig att barnet har downs så skulle jag absolut behålla.

Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • TessaS

Nu är jag inte insatt i hur exakta undersökningar man kan göra, jag gjorde själv inga särskilda kontroller när jag var med barn... men jag hade nog gjort abort om det var stor risk...

• Mr Andersson

Abort.
    Bortset från extrajobbet så skulle det vara synd att låta en unge födas utan att ha en möjlighet att bli nånting i livet.

• StorSara

Som det känns nu så skulle jag INTE göra abort för att barnet kanske har DS. 

• Jan Holmström

Jag hade bett min fru göra abort. För det första har jag anaperifobi (vilket jag tror är den vetenskapligt korrekta termen för fobi för handikappade) och för det andra hade jag nog inte, så att säga, pallat trycket. Människor med downs syndrom har dessutom bevisats ha en kortare livslängd än oss vanliga människor och därför känns det onödigt att ge en människa ett liv som inte ens kommer hålla.

Jan

• Erase

JAG kan då inte hitta någonstans där det står att fvp/mkp INTE skulle vara 100% pålitligt ifråga om trisomi 21.
    Finns där en extra kromosom, så finns det. Det är ju inget man kan "se fel på".
    Skulle gärna vilja veta vart man hittar "alla dessa sidor" som vem som helst kan hitta vid googling. Exakt VAD googlar man på då ? 

Svar på tråden Skulle du göra abort om du fick veta att det var stor risk för tex Downs syndrom?