Skulle du göra abort om du fick veta att det var stor risk för tex Downs syndrom?
Som rubriken lyder. Vad skulle du göra?
Som rubriken lyder. Vad skulle du göra?
Jag hade nog inte klarat av att gör det,det är ju ändå mitt barn oavsett!
vad räknas som "stor risk"?
Nej jag skulle inte göra abort om risken fanns för downs syndrome, man kan aldrig vara säker på att få ett "friskt" barn. Barnet kanske föds friskt, två år senare får cancer och avlider, får hjärnskador vid förlossningen eller föds med en innre skada man ej sett.
Där emot skulle jag få svart på vitt att barnet har downs syndrome och jag är äldre, skulle det vara ett ställningstagande. Min tanke handlar då om vem ska ta hand om barnet när jag går bort, kommer jag orka.
Detta eftersom det finns så många olika grader av downs syndrome. Skulle jag där emot bli gravid nu och det visar sig att barnet har downs så skulle jag absolut behålla.
Nu är jag inte insatt i hur exakta undersökningar man kan göra, jag gjorde själv inga särskilda kontroller när jag var med barn... men jag hade nog gjort abort om det var stor risk...
Abort.
Bortset från extrajobbet så skulle det vara synd att låta en unge födas utan att ha en möjlighet att bli nånting i livet.
Som det känns nu så skulle jag INTE göra abort för att barnet kanske har DS.
Jag hade bett min fru göra abort. För det första har jag anaperifobi (vilket jag tror är den vetenskapligt korrekta termen för fobi för handikappade) och för det andra hade jag nog inte, så att säga, pallat trycket. Människor med downs syndrom har dessutom bevisats ha en kortare livslängd än oss vanliga människor och därför känns det onödigt att ge en människa ett liv som inte ens kommer hålla.
Jan
JAG kan då inte hitta någonstans där det står att fvp/mkp INTE skulle vara 100% pålitligt ifråga om trisomi 21.
Finns där en extra kromosom, så finns det. Det är ju inget man kan "se fel på".
Skulle gärna vilja veta vart man hittar "alla dessa sidor" som vem som helst kan hitta vid googling. Exakt VAD googlar man på då ?