• Rosa

Som svensk gifta sig med kurd - hur funkar det?

Jag har ett fantastiskt förhållande sen några år tillbaka.
    Min kille är kurd (men mest ursprungligen).
    Han har bott i Sverige sen han var 4 år gammal - alltså 25 år med
    svenska vänner och svensk kultur.
    Han följer inga som helst muslimska traditioner utan är som vilken
    svensk som helst.

Hans familj är förstås också kurder/muslimer -
    dom t.ex äter inte skinka, ber 5 gånger om dagen och håller hårt om sin tro -
    men dom är väldigt förstående med att deras barn växer upp med svenskar
    och har svenska partners vilket dom inte har något emot.

Min stora fråga är nu...
    Vi pratar om att gifta oss, och min kille pratar sällan med sin familj om det -
    men vet någon hur det fungerar?

Jag är helt svensk, döpt, konfirmerad, inte dock inte troende.
    Han är som sagt kurd, har kurdisk familj, heller inte han troende.

Hur går brölloppet till?

Måste han döpa sig och allt det där och bli "kristen"
    eller måste jag göra nåt för hans hem-kulur?

Eller är det upp till varje människa hur man vill göra?

Vi vill inte gifta oss i en kyrka, och han tycker det känns konstigt med en präst
    eftersom vi självklart vill ha hans familj där också.

Så om någon varit med om liknande eller kan berätta lite för oss hur det funkar
    vore vi super tacksamma  :)

• Svar på tråden Som svensk gifta sig med kurd - hur funkar det?
  • Lykkorus

Jag tror det är väldigt mycket upp till er hur ni vill göra, om ni vill göra det väldigt svensk, väldigt kurdiskt eller en blandning av det. Jag har varit på kurdisk förlovning, en stor sådan och bara det var jätte häftigt för det är så olikt vad vi gör i Sverige.

• Rosa
    Lykkorus skrev 2011-06-08 11:37:07 följande:
    Jag tror det är väldigt mycket upp till er hur ni vill göra, om ni vill göra det väldigt svensk, väldigt kurdiskt eller en blandning av det. Jag har varit på kurdisk förlovning, en stor sådan och bara det var jätte häftigt för det är så olikt vad vi gör i Sverige.
    Ok.

Men det finns ingen lag då som säger att en svensk (kristen) och en kurd (muslim)
    inte får gifta sig ?

• Lykkorus
    Rosa skrev 2011-06-08 13:32:09 följande:
    Ok.

Men det finns ingen lag då som säger att en svensk (kristen) och en kurd (muslim)
    inte får gifta sig ?

Du bor i Sverige, så nej det finns det verkligen inte. Eller vad menar du för typ av lag? Vad koranen säger vet jag inte men det finns inte en lag som står i svenska lagboken. Svenska staten har inget med det att göra. Han får gifta sig i svenska kyrkan om han vill, så länge en av er är medlem i svenska kyrkan t.ex. Det roligaste vore väl att göra det till en blandning av kurdiskt och svenskt, som går hem hos båda era familjer.
  • Singapore Sling
    Rosa skrev 2011-06-08 13:32:09 följande:
    Ok.

inte får gifta sig ?

Ja, det står i familjebalken. Strafframen är från 30 piskslag till stening, beroende på hur allvarligt brottet är.
  • Lykkorus
    Singapore Sling skrev 2011-06-08 14:07:24 följande:
    Ja, det står i familjebalken. Strafframen är från 30 piskslag till stening, beroende på hur allvarligt brottet är.
    Hahahaha.
  • Rosa
    Singapore Sling skrev 2011-06-08 14:07:24 följande:
    Det låter ju lite konstigt - kanske är hårdare om man är i mellanöstern och kommer som kristen - 
    men nu är ju dom i Sverige och här stenas inte allt för många iaf ;) 
  • Mariahobbi
    Rosa skrev 2011-06-08 04:06:24 följande:
    svensk som helst.

Min stora fråga är nu...

Hur går brölloppet till?

Vi vill inte gifta oss i en kyrka, och han tycker det känns konstigt med en präst

Hej Rosa!
  • Mariahobbi
    Rosa skrev 2011-06-08 04:06:24 följande:
    svensk som helst.

Min stora fråga är nu...

Hur går brölloppet till?

Hej Rosa!
    Jag har levt ihop med en man från Irak i flera år och nu har vi bestämt oss för att gifta oss. Dock finns ingen från hans familj. Vi gjorde så att vi gifte oss först med hjälp av en Imam ( en muslimsk helig man) för att sedan gifta oss borgligt. För min man var det viktigt att det skulle vara en imamm och även hans familj skulle bli nöjd och för mig spelade det absolut ingen roll om vi gifte oss i kyrka eller inte. Eftersom det inte blir helt lagligt att bara gifta sig med hjälp av en imam så som det är då man blir vigd av en präst passar det bra att vi gifter oss borgeligt. Det har funkat jättebra! Sen kan man ha fest antingen på kurdiskt vis eller svenskt eller blandat. Hur vill ni ha festen och eller behöver ni/måste ni ta hänsyn till avd din eller hans släkt vill ha för fest. Det kan bara ni bestämma över. Ta och tänk efter och sen är det bara att köra!
    Lycka till! :)
  • Mariahobbi
    Mariahobbi skrev 2011-06-11 09:51:16 följande:
    Hej Rosa!
    Jag har levt ihop med en man från Irak i flera år och nu har vi bestämt oss för att gifta oss. Dock finns ingen från hans familj. Vi gjorde så att vi gifte oss först med hjälp av en Imam ( en muslimsk helig man) för att sedan gifta oss borgligt. För min man var det viktigt att det skulle vara en imamm och även hans familj skulle bli nöjd och för mig spelade det absolut ingen roll om vi gifte oss i kyrka eller inte. Eftersom det inte blir helt lagligt att bara gifta sig med hjälp av en imam så som det är då man blir vigd av en präst passar det bra att vi gifter oss borgeligt. Det har funkat jättebra! Sen kan man ha fest antingen på kurdiskt vis eller svenskt eller blandat. Hur vill ni ha festen och eller behöver ni/måste ni ta hänsyn till avd din eller hans släkt vill ha för fest. Det kan bara ni bestämma över. Ta och tänk efter och sen är det bara att köra!
    Lycka till! :)
    Ops en massa stavfel och grejer hoppas du kan läsa och förstå ändå :)
  • Anonym (Hur)

Hur vanligt är det att Kurder blir tillsammans med Svenskar?

Svar på tråden Som svensk gifta sig med kurd - hur funkar det?