• power

Bluff-företag, skitotrevliga och hotfulla!! fler drabbade??

jag måste kolla här.....

finns det fler som är drabbade av extremt otrevliga och hotfulla bluff-företag? de ringer och hävdar att man ingått avtal och kräver mycket betalt.

de skriker och skäller och hotar...

har gjort polisanmälan samt kontaktat jurister. är bara så jobbigt!!

hjälp?

kom igen då ra
  • Svar på tråden Bluff-företag, skitotrevliga och hotfulla!! fler drabbade??
  • power

jag är så ledsen att det är inte klokt

kom igen då ra
  • Draken22

Har blivit drabbad av en hel del bluffakturor, men inte varit i direkt kontakt med någon av dom...

Det man bör göra när man får en bluffaktura

1. Stryk ett streck över hela fakturan/beställningen och skriv. "Motsäger mig betalningsansvar. Har inte beställt detta. Svensk handel informerad." Skriv aldrig dit signatur/underskrift!! Faxa/Maila eller skicka kopia av denna till avsändaren. (Oftast går det inte att maila/faxa för att mailen inte finns eller faxen inte tar emot).
    2. Ta kopia på fakturan, skriv "för kännedom" på den och och maila/faxa till varningslistan
    3. Skicka in en polisanmälan (kommer oftast ingen vart, men företaget har då blivit polisanmält iaf)
    4. Skicka gärna en kopia till den lokala nyhetstidningen. Oftast skickas dessa ut via postnummer, och då varnas andra som inte är lika uppmärksamma på fakturorna.

Om man efter detta ändå är hot om inkasso och dyl. är det bara att ignorera detta. Du har motsatt dig betalningen och då är det inget seriöst inkassobolag i hela sverige som driver detta vidare. Har du bara kvar orginalet och kvitto på att du försökt maila/faxa. Men behåll alla "hot" ifall dom, mot alla odds, skulle dra detta vidare till Tingsrätt (vilket är dit det hamnar i slutändan om dom inte ger upp. Men oserisösa företag tar det inte så långt). Kontaktas du per telefon, be dom om skriftligt krav med bevisning om din beställning. För aldrig diskusioner per telefon. Det går inte att bevisa i efterhand!

Är det en genuin faktura och du faktiskt har beställt detta, så kommer företaget att kontakta dig efter att du motsatt dig fakturan och får då bevisa att du faktiskt har beställt detta. (antingen inspelat telefonsamtal eller underskriven order).

När det gäller dig som företagare så är du rätt oskyddad när det kommer till "telefonbeställningar". Du har inte ångerrätt som privatpersoner har. Det är lätt att klippa och klistra ihop ett telefonsamtal (för de bandas ofta) eller vinkla frågor till deras fördel. Ex. "Vill du prova en förpackning". Säger du Ja, kan detta medföra att en förpackning är 1 pall och att det kostar 10.000 kr för en pall. Prova låter ju gratis, men det är oftast inte det....

Oavsett vilken säljare som ringer till mig (och det är ett gäng varje dag) så ber jag dom att skicka erbjudandet via post eller e-post så att jag får läsa igenom det i lugn och ro. Kan dom inte det så är jag inte intresserad. Ett seriöst företag kan absolut skriva ner några rader om erbjudandet i ett mail även om dom inte har broschyrer.

• sahara

Min sambo är egen företagare (hantverkare).Vi har två telefonabonnemang här hemma.Det ena är vårat privata hemnummer och där har jag "nixat" så det ringer nästan aldrig någon telefonförsäljare.Den andra telefonen står på min sambos företag och den går inte att "nixa".Tyvärr.
    Är jag hemma en dag mitt i veckan så blir jag galen på alla försäljare som ringer till företagstelefonen.Numera svarar jag inte för jag kollar först på nummerpresentatören.Min sambo har mobiltelefon med sig när han är ute och jobbar och på den ringer det också en hel del.
    Många av dom som ringer är försäljare på internetkataloger och påstår att  min sambo är kund där och nu vill dom förnya ett år.Då har dessa firmor tagit med honom i katalogen utan att fråga och efter ett år är han plötsligt kund där !  Idioter ! Numera, efter att blivit lurad en gång, så säger han konsekvent nej.Han har inget behov av att finnas med i en massa olika internet kataloger.Han får kunder ändå.
    Han har även blivit lurad på ett svindyrt mobiltelefonabonnemang som tack o lov går ut snart..
    Min sambo har som regel numera att aldrig ingå avtal per telefon.Det är alldeles för många oseriösa och påstridiga försäljare som ringer.Många företag har snarlika namn.Och ringer dom när han är mitt uppe i ett jobb är det omöjligt att koncentrera sig på att höra vad försäljaren säger och hålla reda på alla möjliga försäljare o företag.

Min svåger är elekriker och han är urless på alla som ringer.Han lägger numera bara på luren.Han orkar inte ens svara dom längre.Och då är han ändå en mycket tålmodig person!

Min sambo har kolleger i samma bransch som fått problem med både bluffakturor och inspelade band som det klippts och klistrats med.För jävligt ! En snickare har tom  varit uppe i rätten med en av dessa bluffirmor.

Jag tycker nästan synd om egna företagare som ska stå ut med alla dessa oseriösa försäljare och bluffakturor.Usch

• MigSjälv

Vi drabbas av bluff/oseriösa företag  ibland också.

Man får stå på sig, hävda bevis för att man ingått ett avtal. Vet man att det är bluff så är det bara att kräva bevis, annars kan dom skrika och gorma bäst dom vill.

Svar på tråden Bluff-företag, skitotrevliga och hotfulla!! fler drabbade??