Har blivit drabbad av en hel del bluffakturor, men inte varit i direkt kontakt med någon av dom...
Det man bör göra när man får en bluffaktura
1. Stryk ett streck över hela fakturan/beställningen och skriv. "Motsäger mig betalningsansvar. Har inte beställt detta. Svensk handel informerad." Skriv aldrig dit signatur/underskrift!! Faxa/Maila eller skicka kopia av denna till avsändaren. (Oftast går det inte att maila/faxa för att mailen inte finns eller faxen inte tar emot).
2. Ta kopia på fakturan, skriv "för kännedom" på den och och maila/faxa till varningslistan
3. Skicka in en polisanmälan (kommer oftast ingen vart, men företaget har då blivit polisanmält iaf)
4. Skicka gärna en kopia till den lokala nyhetstidningen. Oftast skickas dessa ut via postnummer, och då varnas andra som inte är lika uppmärksamma på fakturorna.
Om man efter detta ändå är hot om inkasso och dyl. är det bara att ignorera detta. Du har motsatt dig betalningen och då är det inget seriöst inkassobolag i hela sverige som driver detta vidare. Har du bara kvar orginalet och kvitto på att du försökt maila/faxa. Men behåll alla "hot" ifall dom, mot alla odds, skulle dra detta vidare till Tingsrätt (vilket är dit det hamnar i slutändan om dom inte ger upp. Men oserisösa företag tar det inte så långt). Kontaktas du per telefon, be dom om skriftligt krav med bevisning om din beställning. För aldrig diskusioner per telefon. Det går inte att bevisa i efterhand!
Är det en genuin faktura och du faktiskt har beställt detta, så kommer företaget att kontakta dig efter att du motsatt dig fakturan och får då bevisa att du faktiskt har beställt detta. (antingen inspelat telefonsamtal eller underskriven order).
När det gäller dig som företagare så är du rätt oskyddad när det kommer till "telefonbeställningar". Du har inte ångerrätt som privatpersoner har. Det är lätt att klippa och klistra ihop ett telefonsamtal (för de bandas ofta) eller vinkla frågor till deras fördel. Ex. "Vill du prova en förpackning". Säger du Ja, kan detta medföra att en förpackning är 1 pall och att det kostar 10.000 kr för en pall. Prova låter ju gratis, men det är oftast inte det....
Oavsett vilken säljare som ringer till mig (och det är ett gäng varje dag) så ber jag dom att skicka erbjudandet via post eller e-post så att jag får läsa igenom det i lugn och ro. Kan dom inte det så är jag inte intresserad. Ett seriöst företag kan absolut skriva ner några rader om erbjudandet i ett mail även om dom inte har broschyrer.