Ångestskapande!
Hej BVC-sköterskan!
Jag har en dotter på snart fem månader(född 12 januari). När vi var på vägning o mätning senast hos vår lokala BVC-sköterska så frågade hon om jag låter min dotter ligga något på mage. Jag svarade som det är att jag försöker men att hon inte tycker om det utan blir ledsen o arg på en gång. Jag fick då till svar att jag bör ha henne på mage mer för "hon är platt". Det här svaret följde med mig och gjprde att jag mådde dåligt de kommande dagarna så jag ringde den barnmorska som vi hade haft o som jag känner förtroende för o berättade det här. Hon sa att hon nog skulle ha sagt samma sak utan att mena något illa eftersom man efter rekommendationen att barnen ska sova på rygg har upptäckt en tendens att barnen får plattare bakhuvud och då påminner man om att ha dem på mage så mycket som möjligt under dagtid. Det här har skapat stor ångest hos mig! Jag får en klump i magen varje gång min dotter blr trött och vill vila på dagen o jag måste kägga ner henne. Under den vakna tiden bär jag mest runt på henne eller låter henne sitta i mitt knä. Att ha henne i babysittern känns också fel eftersom hon då lutar huvudet mot ryggstödet. Det här gör ju att jag blir helt låst och inte får så mycket gjort när hon är vaken. Har du något råd om vad jag kan göra. Jag mår inte bra av det här och är rädd att det gåt ut över lillan också.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-08 20:45
Förresten, inte bara BVC-sköterskan får svara. Alla ni som läser får naturligtvis komma med tips och goda råd :)