• aggieO

Ångestskapande!

Hej BVC-sköterskan!

Jag har en dotter på snart fem månader(född 12 januari). När vi var på vägning o mätning senast hos vår lokala BVC-sköterska så frågade hon om jag låter min dotter ligga något på mage. Jag svarade som det är att jag försöker men att hon inte tycker om det utan blir ledsen o arg på en gång. Jag fick då till svar att jag bör ha henne på mage mer för "hon är platt". Det här svaret följde med mig och gjprde att jag mådde dåligt de kommande dagarna så jag ringde den barnmorska som vi hade haft o som jag känner förtroende för o berättade det här. Hon sa att hon nog skulle ha sagt samma sak utan att mena något illa eftersom man efter rekommendationen att barnen ska sova på rygg har upptäckt en tendens att barnen får plattare bakhuvud och då påminner man om att ha dem på mage så mycket som möjligt under dagtid. Det här har skapat stor ångest hos mig! Jag får en klump i magen varje gång min dotter blr trött och vill vila på dagen o jag måste kägga ner henne. Under den vakna tiden bär jag mest runt på henne eller låter henne sitta i mitt knä. Att ha henne i babysittern känns också fel eftersom hon då lutar huvudet mot ryggstödet. Det här gör ju att jag blir helt låst och inte får så mycket gjort när hon är vaken. Har du något råd om vad jag kan göra. Jag mår inte bra av det här och är rädd att det gåt ut över lillan också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-08 20:45
    Förresten, inte bara BVC-sköterskan får svara. Alla ni som läser får naturligtvis komma med tips och goda råd :)

• Svar på tråden Ångestskapande!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det är tyvärr precis som er barnmorska beskriver det. Jag kan dock tycka att er BVC-sköterska skulle gett er den informationen tidigare och på ett bättre sätt. Det är vad vårat jobb handlar om, förebygga och upptäcka och hjälpa till att åtgärda, så att alla barn får chans att utvecklas och må bra.

Hur som helst är det ingen fara på taket. Upptäcker man detta för sent, vilket det inte är i erat fall, då kan det bli svårare att justera.

Till att börja med kommer du förmodligen behöva vänja henne vid att ligga på mage. Så småning om, kommer hon dock kunna roa sig själv. Ta en vecka och lägg upp en plan, hur ni skall planera in stunder då hon ligger på magen.

Prova att lägg en rullad handduk under hennes bröst när hon ligger på mage, så kommer hon upp med överkroppen mer. Låt henne inte ligga ned själv, lägg dig mitt emot henne och prata/lek med henne. Har du en bebsispegel, med hjul som man kan ställa, gillar hon säkert att titta på sig själv i den. Det räcker med att du provar några minuter åt gången. Hellre flera korta stunder, än att hon hinner bli trött och irriterad.

När hon skall sova är det bra med en bebiskudde, om ni inte redan har det. Det avlastar huvudet och ger bättre form/stadga. Vaken tid är babysitter inte så dum. Trots allt så ger den mindre tryck på bakhuvudet i sittläge, än att ligga ned på rygg.

Tycker läkaren vid sex-månaders kontrollen att hon fortsatt är platt i huvudformen, så kanske ni kan få hjälp av en sjukgymnast.

Hoppas ni får bukt med detta snart, så att du slipper ha ångest - Vilket jag dock inte tycker att du skall ha Solig

Mvh Christine

Svar på tråden Ångestskapande!