• toreskogman

Alternativ till Frank

Jag har förgäves försökt övertyga min fru om att Frank är ett fantastiskt namn. Hon tycker om namnet på vuxna men tycker inte det låter som ett namn på ett barn. Vissa säger att man tänker på en viss f.d. brottare, men jag tror den brottaren kommer att vara bortglömd om högst en halv generation.

Kommer ni på fler namn i samma "genre"?

Några önskemål, dock inte krav, på namnet är:

-Helst internationellt gångbart, gärna liknande uttal på svenska och andra språk
    -Namnet ska inte låta uppenbart engelskt eller franskt, även om det gärna får vara vanligt i dessa länder
    -Gärna med samma stavning på svenska och andra språk
    -Gärna kort
    -Inte trendigt eller vanligt
    -Maskulin klang

• Svar på tråden Alternativ till Frank
  • carolinae

Åhh Frank passar utmärkt på ett barn!!! Dessutom så är man ju vuxen betydligt större del av livet än barn!! 

Men...

Teodor
    Harry
    Sixten
    Ruben

• Fru Flack

Från att aldrig hört namnet Frank på en bebis finns nu tre!!!!! st i min närhet. Snacka om trendigt. Så om ni inte vill ha ett trendigt namn bör ni nog tänka om.

• mandelblomma

Carl- tidslöst och passar i alla länder.
    Petter, mer ovanligt men vackert även om det kan vara svårt i en del länder och då lär bli peter.
    Nils, går att uttala även i andra länder, vackert och inte helt vanligt men inte helt ovanligt heller.
    Eller Jack, Melker, eller  Tom

• toreskogman

Ruben dök upp i ett par inlägg. Den ska in högt upp på listan. Tack till alla som bidragit!

• gudrunberit

Vår son heter Frank och jag var tveksam till namnet först, men sonen är verkligen en Frank! Vi satt och tittade i kalendern och ville inte heller ha ett jättevanligt namn, men ändå gångbart. Det tog mig ett halvår innan jag började gilla namnet (sonen var inte född än). När vi väl bestämde oss så fick vi veta att det var namnet som ökade mest i populäritet....typiskt ;). Jag tyckte inte heller att det passade på ett barn, men oj vad fel jag hade!!

Annat namn som vi hade var Arvid eller Harry. 

• aud

Ralf
    Rolf
    Dolph
    Glenn
    Kent
    Aron
    Gregor
    Paul

• Bettiz

Jag vet en 8-åring som heter Frank, funkar jättebra. Annars kanske Henning kan vara något?

• Tilda78

Min snart 4-åriga son heter Frank. Från början kallade min sambo magen för "Frank", jag gillade det INTE! Men när han väl var ute kunde vi inte valt ett bättre namn på honom. Får din partner höra namnet ofta kan det hända att hon liksom jag börjar gilla det ;)

Svar på tråden Alternativ till Frank