• Millam3

Har gjort KUB...orolig nu

Känns inget vidare just nu. Fick 1:183 i risk och ligger därmed bland dem man rekommenderar moderkaksprov. Nackspalten var 3 mm och det är ganska mycket...

Remiss är skickad till fostermedicin, och jag hoppas verkligen att jag får en tid snabbt. Står inte ut att vänta i ovisshet... Känns som all lycka och förväntan plötsligt bara byttes ut i chock och ångest. Om barnet är svårt sjukt så att vi måste göra en abort vill jag göra det så snart som möjligt.
    Den låg därinne och sparkade och hade sig, såg ut att må bra och var otroligt söt 
    Hinnorna "hängde" ned lite men det sa hon att de får göra, men det känns inte heller bra...är så rädd att jag ska få missfall eller att barnet är så sjukt att jag måste göra abort. Vill inte!

Det känns som att bara för att den hade bred nackspalt så måste det vara något. Någon som har erfarenhet av bred nackspalt med ändå fått friska barn, eller känner någon som har varit med om liknande.

Usch jag mår så dåligt! Plötsligt känns inte ett beslut om abort speciellt självklart om det "bara" är Downs syndrom.... Jag har ju sett den här lilla nu och är kär.

Jag var inte alls beredd på det här, trodde verkligen inte att vi skulle få någon större risk. Jag är 31 år och vi har två friska barn sedan innan, inget genetiskt ärftligt vad vi vet.

Hur ska jag klara av att vänta på besked? Någon annan som fått "dåliga" siffror på KUB?

• Svar på tråden Har gjort KUB...orolig nu
  • Mamman02
    WillhiamsMamma skrev 2011-06-15 13:48:37 följande:
    Hej allesammans. Jag ska göra KUB på tisdag nästa vecka och jag är redan innan livrädd. Min sambos lillebror har DS. Jag är 24 år så om det skulle visa så är det ju troligtvis pga ärftlighet. Jag har en son sen innan (annan pappa) och han är fullt frisk. Oron dit och oron innan svar kommer inte bli någon höjdare. :(
    Men DS är väl inte ärftligt?
  • WillhiamsMamma
    Mamman02 skrev 2011-06-15 13:55:06 följande:
    Jo tydligen. Men chansen ska vara väääldigt liten.. Får se vad läkaren säger på tisdag. Jag är själv väldigt ovetande i allt detta..
  • popcornplaya
    Mamman02 skrev 2011-06-15 13:55:06 följande:
    Vet inte exakta siffrorna men ca 2% eller nått är ärftligt. Men även om det finns DS i släkten och man själv får ett barn med DS behöver det inte betyda att det är den ärftliga varianten ändå utan det kan ändå vara slumpen.

Är lite intresserad av att höra varför ni skulle göra abort/gjort abort om barnet har DS t.ex. Vad motiverar ni beslutet med?
    Älskade Philip 080716 och älskade Alice 101111(sarahsbaby.blogg.se)
  • Mamman02
    popcornplaya skrev 2011-06-15 14:12:51 följande:
    Är lite intresserad av att höra varför ni skulle göra abort/gjort abort om barnet har DS t.ex. Vad motiverar ni beslutet med?
    Jag kan bara svara för mig själv. Men vi kommer avbryta om det visar sig att fostret har ds, främst pga vi har andra barn som behöver tid och uppmärksamhet. Om jag får välja, vill jag ha ett friskt barn.
  • popcornplaya
    Mamman02 skrev 2011-06-15 14:20:02 följande:
    Jag kan bara svara för mig själv. Men vi kommer avbryta om det visar sig att fostret har ds, främst pga vi har andra barn som behöver tid och uppmärksamhet. Om jag får välja, vill jag ha ett friskt barn.
    Behöver inte dom samma tid och uppmärksamhet även om ni får ett barn utan DS? Förstår inte riktigt hur du resonerar i den frågan.

Sen behöver inte ett barn med DS vara sjukt även om det finns förhöjd risk för vissa komplikationer såsom hjärtfel.
  • Mamman02
    popcornplaya skrev 2011-06-15 14:25:57 följande:
    Behöver inte dom samma tid och uppmärksamhet även om ni får ett barn utan DS? Förstår inte riktigt hur du resonerar i den frågan.

Sen behöver inte ett barn med DS vara sjukt även om det finns förhöjd risk för vissa komplikationer såsom hjärtfel.
    Om du vill diskutera abortens vara eller icke vara tycker jag du ska skapa en egen tråd.

Varken jag eller någon annan behöver motivera ett sånt svårt beslut för dig. Tror inte att någon i denna tråd rycker på axlarna inför en ev. abort.
  • WillhiamsMamma
    Mamman02 skrev 2011-06-15 14:28:48 följande:
    Om du vill diskutera abortens vara eller icke vara tycker jag du ska skapa en egen tråd.

Varken jag eller någon annan behöver motivera ett sånt svårt beslut för dig. Tror inte att någon i denna tråd rycker på axlarna inför en ev. abort.
    Håller med dig här mamman. Flört
  • popcornplaya
    Mamman02 skrev 2011-06-15 14:28:48 följande:

Jo jag gjorde en tråd precis efter jag skrev här. Är bara intresserad av hur man resonerar. Har inte var fördömmande eller skrivit att det inte skulle vara ett svårt beslut eller tvingat nån att motivera sig utan jag ställde bara en enkel fråga som är frivillig att svara på.

Men om man nu har fattat ett sånt beslut att göra abort t.ex eller ska göra det varför kan man inte stå för det beslutet då eller berätta hur man resonerar?
  • Millam3
    Det visade sig vara trisomi 13, den typen som inte är förenlig med liv. Bebisen skulle antingen dö under graviditeten eller strax efter förlossningen.
    Känns så fruktansvärt jobbigt just nu, att behöva avbryta i v 15-16 (bf blev flyttat till 3 dec). Men på något sätt så känns det som att vi hjälper den här lilla till något bättre...
    Enligt läkaren en olycklig slump, inget som ökar risken att det händer igen. Vi är relativt unga (31 år) och har fått två friska fina flickor tidigare. Jag är naturligtvis obeskrivligt tacksam för dem, men denna bebis var också såå efterlängtad Hjärta

Jag är så otroligt lättad ändå att vi fick för oss att vi ville göra KUB. Det skulle kännas ännu värre mot både barnet och oss om den dog sent i magen eller strax efter förlossningen och fick lida...

Tack alla för allt stöd!

kram 
  • coerulea

Sörjer med dig Milliam.
    Många styrkekramar från mig också!

• Chaam

Lider med dig Milliam2. Har själv blivit tvungen att avbryta i den veckan du är och det är tufft!! Vet inte hur du får göra men jag fick ju gå igen om en miniförlossning.
    Men jag säger som du  att tur man hade chans att göra kub och få reda på det nu och inte senare. Lite pest eller kolera men ändå.
    Vi hade heller inget beslut att ta utan det de upptäckte hos vår flicka var inte heller förenligt med liv.

Sänder styrkekramar och hoppas du tar dig igenom det även om jag vet det kan ta tid och komma vidare!!

• Millam3

Tack söta ni! Era kommentarer värmer. Att gå och vänta och samtidigt känna är tortyr.

• Chaam

Det är hemskt!! Man önskar inte ens det till sin värsta fiende!! Men på något sätt klarar man av det när man är mitt i det!! Man blir starkare än man kunnat tro. Låt det bara ta tid att läka och komma vidare efteråt. Jag kastade mig in i vardagen för snabbt efteråt - även pressad av försäkringskassan som tyckte 1 veckas sjukskrivning räckte och sen ringde och frågade om "jag var frisk nu". Men jag har fått lida för det nu efteråt när allt kommer ikapp en.

När få du komma in på sjukhuset?

• Millam3

Tack!

Har fått första tabletten igår och ska in på onsdag för själv igångsättandet. Känner mig så hemsk men vet att det är det bästa. Önskar så att allt var över nu...

Svar på tråden Har gjort KUB...orolig nu