• dorsia

Till er föräldrar med barn som har förkylningsastma!

Hej!
    Min son på snart tre år har förkylningsastma och fick det när han var runt året.

Sen dess har vi fått medicinera med pulmicort & airomir vid behov. För ca ett år sedan fick vi sluta med pulmicort och bytte ut den mot singulair och airomir.

Men jag upplever att 8 av 10 ggr vid förkylning, slutar det alltid med att vi sitter på akuten och sonen får andas i mask där då medicineringen hemma inte hjälper.

Senast förra helgen fick vi sitta på akuten en natt, och dessförinnan den dagen var vi på vår vårdcentral där läkaren skrev ut Ventoline till vortex masken utan resultat.

Så nu har vi alltså både airomor och ventoline hemma.
    Innan vi åkte till akuten den natten förra veckan hade han andats hemma plus på vårdcentralen OCH fått Betapred hemma.... och inget hjälper!?

När vi var på akuten sa läkaren att sonen inte verkar svara på ventolinet och gav honom då atrovent istället. det är tydligen något man oftast ger vuxna patienter vid akuta astmatillstånd eller vid KOL. så det är inget vi får ha hemma. Men det hjälpte honom iaf!

Hur har ni det med era barn? Brukar ni få åka till akuten för att andas "starkare" preparat när de är förkylda? Ska det behöva vara så här att man allt som oftast får sitta natt efter natt vid förkylningar på en akut? ska inte medicinen man har hemma hjälpa???
    Jag är så fruktansvärt trött på att vara nervös för att vi ska bli inlagda på sjukhus vid förkylning, det senaste halvåret har vi legat inne 2 dygn på akuten då han fick andas ventoline en gång varje halvtimme i ca ett dygn, + säkert 5 andra besök då vi "bara" behövt sitta på akuten i ca 6-7 timmar...

Nu har jag krävt en utredning med hans astmaläkare, för så här kan vi inte ha det, men dit ska vi inte förrän till nästa vecka så jag undrar mest om man är ensam om att ha det så här eller om det faktiskt är vanligt att medicinen man har hemma inte är tillräckligt effektiv?

HUR medicinerar ni?
    vi har fått information om att börja medicinera vid första tecken på förkylning, men ändå hjälper det inte....

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Till er föräldrar med barn som har förkylningsastma!
  • dorsia

glad i kvadrat:
    Aha okej, men den grejen ni använder väger en hel del eller? Hur gör ni när ni lämnar hemmet?
    Vi har en Vortex mask, en sån där som man bara puffar ut spray i så andas han i en mask. Den är ju smidig att ha med sig utomhus och på resor osv.

Tack för infon om Atrovent och Ventoline!

• glad i kvadrat
    dorsia skrev 2011-06-10 14:25:09 följande:
    glad i kvadrat:
    Aha okej, men den grejen ni använder väger en hel del eller? Hur gör ni när ni lämnar hemmet?
    Vi har en Vortex mask, en sån där som man bara puffar ut spray i så andas han i en mask. Den är ju smidig att ha med sig utomhus och på resor osv.

Tack för infon om Atrovent och Ventoline!
    Jo Albatrossen väger ju ett par kilo och går på ström så den är inte så jättesmidig direkt. Vi har även en Aeroneb Go som är mycket mer smidig och helt ljudlös.

I Ludvigs fall räcker inte puffar utan han behöver en nebulisator.
    -- Moa och Ludde - 090915 - luttradmamma.blogg.se --
  • Cicci1984

Vår dotter har förkylningsastma och hennes medicinering är: Ventoline, Aerius och vid behov slemlösande hostmedicin.

Funkar helt okej för oss. Men vi ska börja ge henne aerius redan när vi märker att hon börjar bli förkyld, så det inte går så långt...

• sarsparis

Under värsta förskylningstiden ger vi vår son pulmicort hela tiden, morgon och kväll. Pulmicort är ju långtidsverkande. Vi märkte stor skillnad när vi gjorde så. Vet inte hur ni brukar göra ts. Men det verkar som att din son har en riktigt jobbig astma och självklart bör det utredas vidare.Dessvärre är det nog så att vissa barn inte svarar helt bra på medicinen och måste åka till akuten, tänker på min vän som suttit massor av nätter på akuten med hennes son.

• dorsia

Nu är det ett tag sedan jag skrev här, sen dess har vi legat inne på sjukhus ytterligare en gång, denna gång på Mallorca i två dygn...
    Fick ett möte med hans astmaläkare som ordinerade oss flutide morgon och kväll oavsett om han är förkyld eller ej. Vid minsta tecken på förkylning ska vi dubbla dosen flutide plus sätta in Singulair och andas airomir när han börjar bli tät. Allt detta gjorde vi och ändå blev det sjukhus när han blev förkyld. Där hjälpte inte endast ventoline utan det blev det kombinerat med atrovent plus dropp med kortison. Jag känner mig maktlös och vet inte längre hyr jag ska hantera detta! ?

• Blå Flygare

Jag fårstår din känsla av maktlöshet, den drabbade oss ofta i början när lilleman var dålig trots att vi gjorde allt vi kunde. Men det tog helt enkelt tid att hitta och få effekt av medicineringen. Jag är säker på att ni också kommer hitta rätt tillslut. När ni ger airomir, hjälper det något då, eller har det ingen effekt?

• dorsia

Vi har nu varit hos ytterligare en läkare för att bestämma hur vi ska medicinera.

Hon rekommenderade oss att öka flutide dosen när han blir förkyld, nu ger vi morgon och kväll 50 mikrogram som underhållsdos och den andra läkaren före den vi var hos nu i veckan sa att vi skulle öka till 2 puffar varje morgon och kväll = 200 mikrogram per dygn när han var förkyld.

Den nya läkaren skrev ut en starkare flutide så det blir 500 mikrogram per dygn när han är förkyld = 4 ggr per dygn. får se om det hjälper.

sen tipsade hon även om att man kan puffa honom 3 ggr direkt i "ankan" med airomir när han är dålig istället för 1 puff, det ska tydligen ha samma effekt som när han får i mask på sjukhus med ångan.. får väl se om detta hjälper!

Vi har inte upplevt det som om airomiren har hjälpt hemma när vi gett i ankan tidigare, det är därför vi alltid hamnar på akuten... kanske ger det mer effekt nu när vi ökar på doserna av både airomiren och flutiden. hoppas!!

• Blå Flygare

Oj, ni har haft så låg dos flutide. Nu är ni uppe i normala nivåer Nä, alla är ju olika, men sonen har 125 microg per dos och dottern lika så. 
    Vi gav också flera doser airomir i rad när han var kass. Dock väntade jag ett par minuter mellan så han hann bli lite bättre och ta upp nästa dos bättre. Men var han för illa så måste man ju kräma på och ge ett par doser åt gången och sen vänta en kvart och sen ge ett par igen.
    Men märker man ingen förbättring av airomir trots dubbeldoser tätt inpå någon gång så är det kanske inte airomiren utan vortexen det är fel på. Det  finns ju de som inte får effekt nog av medicin i den formen utan behöver i gasform. Det finns i så fall att få, men är inget de skriver ut för lättvändigt eftersom det är både dyrt för dem och krångligt för dem som ska ha apparaten att kånka på.

Nästa steg om detta inte hjälper skulle jag tro bli att ge singulair hela tiden. Eller seretide ist för flutide. Jag kommer inte längre ihåg ordningen vi fick allt insatt. Men oavsett så kommer ni hitta rätt dos för honom och han kommer få bli bra. {#emotions_dlg.flower}

• dorsia

Ja jag har ju inte haft någon aning om vad som är "normalt" eller inte men det kanske är förklaringen till varför han alltid blivit dålig. Fattar bara inte varför ingen reagerat på detta?? Har ju hållt på så här i snart 2 år nu!

Jag har oxå funderat på om det kanske är så att vortexen inte fungerar just för honom, han kanske inte får i sig ordentligt helt enkelt. Vi frågade om gasform nu hos den förra nya läkaren men hon lät inte pigg på att byta till det, men om inte det här fungerar så tänker jag kräva det!

Ang singulair, det ger vi i pulverfrom till natten nu när han är förkyld, plus flutiden då.. nu fick vi singulair i tablettform, ska bli intressant och se om det går bra... tycker det är lite bökigt att hålla på med det där pulvret, vet inte om han får i sig ordentligt där heller. synd att den medicinen är så sjukt dyr bara! Att köra med det dagligen istället för flutide hade ju inte gått? då blir man ju ruinerad?

• dorsia

vad har ni för underhållsdos på flutiden förresten? 

• Blå Flygare
    dorsia skrev 2011-07-24 07:43:52 följande:
    Ja jag har ju inte haft någon aning om vad som är "normalt" eller inte men det kanske är förklaringen till varför han alltid blivit dålig. Fattar bara inte varför ingen reagerat på detta?? Har ju hållt på så här i snart 2 år nu!

Jag har oxå funderat på om det kanske är så att vortexen inte fungerar just för honom, han kanske inte får i sig ordentligt helt enkelt. Vi frågade om gasform nu hos den förra nya läkaren men hon lät inte pigg på att byta till det, men om inte det här fungerar så tänker jag kräva det!

Ang singulair, det ger vi i pulverfrom till natten nu när han är förkyld, plus flutiden då.. nu fick vi singulair i tablettform, ska bli intressant och se om det går bra... tycker det är lite bökigt att hålla på med det där pulvret, vet inte om han får i sig ordentligt där heller. synd att den medicinen är så sjukt dyr bara! Att köra med det dagligen istället för flutide hade ju inte gått? då blir man ju ruinerad?
    Singulair (pulver/tablett) ger man aldrig ist för flutide utan tillsammans med det. Det är seretide man ibl. kan ta ist för flutide, för det är en kombinationsmedicin med kortison och ett långtidsverkande luftrörsvidgande.
    Dyrt? Allt går ju på högkostnadsskyddet så trots att barnens medicinskåp knappt går att stänga kostar det ju bara 1.800:- per år för dem ihop. Jo, när högkostnadsskyddet går ut så blir det ju mycket på en gång, men en månad senare så är det ju gratis igen. (om man inte vill dela upp det på månadskostnad, det erbjuder ju apoteken det med) Då är det värre med det som inte ingår i högkostnadsskyddet. Luftrenare, luftfuktare, nässkölj, ögonskölj, näspulver... sån som dotterns allergier kräver.
  • dorsia

Ja jag menar det, alltså att man ger singulair med flutiden, jag trodde du menade att man endast skulle ge singulair, dagligen istället för flutide. det tyckte jag lät lite dyrt.. men det är klart när man kommit upp i 1800 kr så blir det ju reducerat pris, men det har vi nog bara gjort typ en gång under dessa år då vi inte behövt hämta ut så ofta tidigare...

• Blå Flygare
    dorsia skrev 2011-07-24 10:31:14 följande:
    vad har ni för underhållsdos på flutiden förresten? 
    Eftersom vi ger seretide har vi ingen underhållsdos i flutide till grabben. Innan hade vi pulmicort och jag vet inte vad det motsvarar. Vid förkylning lägger vi på 500 microgram per dag, och man brukar ju dubblera vid förkylning, så jag kan gissa att motsvarande 500 microgram var vad han hade innan vi bytte.
    Till dottern har vi 125 microgram per dag som underhållsdos, det räknar jag som liten dos.
  • Jojojing

Hej! Vår dotter har Flutide 125 en g/d när hon är frisk pch sedan enöigt schema vid förkylning med 4 g/d i några dagar, sedan 3 g/d några dagar osv. Ett tag hade vi singulair parallelt med Flutiden också men det gjorde ingen skillnad. Vi har Airomir vb. MEN ett tips, byt andningsmask och behållare, vi fick en annan än den där efter ett tag och den var mkt bättre. Dessutom kan de hoppa över masken när de är så gamla och andas i behållaren utan mask, som ex kol-patienter gör. Vi har bara mask när det är akut om hon inte vill samarbeta.. Men jag upplever att hon får i sig medicinen bättre utan mask med den andra andningsbehållaren o masken så är det mkt lättare att se att det går ner! Nu blev det rörigt men det får vara :)

• Mamma76

Atrovent hjälper också mot trakeomalaci. Det kan ha liknande symptom som förkylningsastma. Be läkaren kolla om det är den diagnosen också.

Svar på tråden Till er föräldrar med barn som har förkylningsastma!