• Zebraflicka

Medicin vid borderline?

Jag har testat zoloft, efexor, voxra och fluoxetin. Ingenting har funkat. Ni som har borderline, vilka mediciner har fungerat för er?

• Svar på tråden Medicin vid borderline?
  • Anonym (lina)

Lamictal är en stämningsstabiliserare som främst används till bipolära men det har även visat sig att det fungerar på en del som är borderline. På mig fungerar den perfekt, inga andra mediciner har fungerat.

Har du diagnos på borderline? Hur har du blivit av de mediciner du provat?

• Anonym

Det finns ingen medicin mot borderline. Det är terapi och självinsikt som hjälper. Att försöka bota borderline med medicin är bara korkat och förstör i längden eftersom det skapar beroenden och kriminalitet.

• Anonym (lina)
    Anonym skrev 2011-06-08 22:36:06 följande:
    Det finns ingen medicin mot borderline. Det är terapi och självinsikt som hjälper. Att försöka bota borderline med medicin är bara korkat och förstör i längden eftersom det skapar beroenden och kriminalitet.
    Källa till dina påståenden hade varit trevligt. Antidepressiva och stämningsstabiliserare är inte beroendeframkallande och ökar definitivt inte risken för kriminalitet. Omedicinerade psykiska problem däremot leder lätt till självmedicinering=missbruk=kriminalitet. Man kan inte bota borderline genom mediciner. Man kan inte heller bota bipoläritet. Men medicinen kan för båda dessa grupper lindra symptomen avsevärt så man kanske kan leva ett värdigt liv. Man får mer kontroll över de enormt starka känslorna som man har när man har borderline.
  • Anonym

Bipoläritet är en sjukdom medans borderline är en tankestörning. stor skillnad.
    Borderline är en "slippa ta ansvar"-diagnos som idag bytt namn till emitionell personlighetsstörning och många forskare ifrågasätter den starkt.

• Anonym (lina)
    Anonym skrev 2011-06-08 22:54:33 följande:
    Borderline är en "slippa ta ansvar"-diagnos som idag bytt namn till emitionell personlighetsstörning och många forskare ifrågasätter den starkt.
    Och många forskare erkänner den som riktig diagnos. Det finns även forskare som tror att borderline kan vara en form av bipoläritet. Oavsett vad du tror och vad du väljer att kalla den så innebär båda diagnoserna extrema humörsvängningar som kan lindras av humörstabiliserare. Den har visat goda effekter även på borderlinepatienter.TS frågade efter något som kan hjälpa i medicinväg, och det finns ju mediciner som kan hjälpa även om de inte botar. Varför inte svara på TS fråga istället för att starta en debatt där du utger dig för att ha fakta som ingen kan påstå sig ha.
  • Anonym

Ts har provat en massa mediciner som inte fungerar eftersom man INTE KAN MEDICINERA BORDERLINE!
    Varför ger du då idiotiska osanna råd till ts då?

• Anonym (lina)
    Anonym skrev 2011-06-08 23:02:00 följande:
    Ts har provat en massa mediciner som inte fungerar eftersom man INTE KAN MEDICINERA BORDERLINE!
    Varför ger du då idiotiska osanna råd till ts då?
    Du som verkar så kunnig borde veta att de mediciner TS provat räknas som antidepressiva. Jag har inte rekommenderat några antidepressiva till henne. Även vid vanliga depressioner kan man ibland behöva prova flera stycken mediciner, då det finns flera andra än de vanliga SSRI. Så det är inget som säger att det är hopplöst att hitta en medicin som ger effekt. Men för att klargöra, jag har inte nämnt någon antidepressiv medicin till henne. Det hade du också vetat om du visste vad du snackade om.

Du kan läsa om medicinering vid borderline här
    www.webmd.com/mental-health/tc/borderline-personality-disorder-medications

Eller kan du läsa detta utdrag från Fass

"Borderline personlighetsstörning är vanlig. Innebörden i begreppet har växlat påtagligt under senare decennier. Förr avsåg beteckningen en individ med en dold schizofreni eller psykos. Innebörden är nu upprepat självdestruktivt eller självskadande beteende utan egentlig självmordsavsikt. Dessutom har dessa patienter ångest och depression med humörmässigt snabba växlingar, vredesutbrott, impulsivitet och instabilitet i relationer. Humörsvängningarna och vredesutbrotten uppträder ofta efter påtagligt mycket måttliga psykiskt påverkan som t ex återbud till en träff, negativa kommentarer. Osäkerhet i självbilden med kritikkänslighet. Patienterna uppvisar affektlabilitet där känslor tar över logiken, det kan bli ”kaos i huvudet” vid konflikter, de är dramatiserande och drar uppmärksamheten till sig och de har återkommande perioder då de inte fungerar. Tillståndet anses av en del vara variant av Bipolär sjukdom och behandlingsbart på samma sätt med bl a litium."

Lamictal är precis som litium en stämningstabiliserare och INTE en antidepressiv medicin. Båda används vid behandling av borderline.
  • Anonym

Ska vi medicinera trots tycker du? och sorg? ersätta det med något kanske?
    Det finns många som vandrar långa vandringar på vackra platser för att rensa, eller väljer en resa eller läsa en bok. det finns så många sätt utan att det behöver förminskas eller fördummas. Det viktiga är att finna utan knark, droger, våld och kriminalitet och som tjej ofta prostitution som följd. Det slka inte förminskas!

• Anonym (kvinna31)

Jag testade under tiden jag hade diagnosen (ca 8 år med symptom redan som 14-åring men fick diagnosen runt 20) Fluoxetin, Abilify, Lamotrigin, Lyrica, Cipramil, Zoloft, säkert några till, och diverse lugnande. Inget hjälpte. Tvärtom, blev jag helt förlorad i mig själv.

Enda som hjälpte för mig var att få en trygg tillvaro, trygga människor omkring mig, trygg inkomst mm. Behövdes väldigt mycket arbete, självinsikt mm. Helt sluta med alla typ av droger mm, även alkohol.

Är helt medicinfri sedan 3,5 år.

Vet inte om någon medicin kan hjälpa. Har inte längre diagnosen borderline och är friskförklarad trots att folk här på FL tycker om att säga till mig att man inte kan bli frisk. Men kan såklart haft fel diagnos också. Tror nog inte på att jag hade borderline utan bara en jävligt jobbig tid.

Men ville ändå säga till dig att för mig blev det hela bättre när jag slutade förlita mig på medicinering. Det gjorde mig värre med alla piller. Hela min personlighet och mitt känsloliv försvann och jag gjorde väldigt dumma saker jag ångrar än idag.

• Anonym
    Anonym (kvinna31) skrev 2011-06-08 23:32:38 följande:
    Jag testade under tiden jag hade diagnosen (ca 8 år med symptom redan som 14-åring men fick diagnosen runt 20) Fluoxetin, Abilify, Lamotrigin, Lyrica, Cipramil, Zoloft, säkert några till, och diverse lugnande. Inget hjälpte. Tvärtom, blev jag helt förlorad i mig själv.

Enda som hjälpte för mig var att få en trygg tillvaro, trygga människor omkring mig, trygg inkomst mm. Behövdes väldigt mycket arbete, självinsikt mm. Helt sluta med alla typ av droger mm, även alkohol.

Är helt medicinfri sedan 3,5 år.

Vet inte om någon medicin kan hjälpa. Har inte längre diagnosen borderline och är friskförklarad trots att folk här på FL tycker om att säga till mig att man inte kan bli frisk. Men kan såklart haft fel diagnos också. Tror nog inte på att jag hade borderline utan bara en jävligt jobbig tid.

Men ville ändå säga till dig att för mig blev det hela bättre när jag slutade förlita mig på medicinering. Det gjorde mig värre med alla piller. Hela min personlighet och mitt känsloliv försvann och jag gjorde väldigt dumma saker jag ångrar än idag.
    WORD!
  • Anonym (lina)
    Anonym skrev 2011-06-08 23:23:30 följande:
    Ska vi medicinera trots tycker du? och sorg? ersätta det med något kanske?
    Det finns många som vandrar långa vandringar på vackra platser för att rensa, eller väljer en resa eller läsa en bok. det finns så många sätt utan att det behöver förminskas eller fördummas. Det viktiga är att finna utan knark, droger, våld och kriminalitet och som tjej ofta prostitution som följd. Det slka inte förminskas!
    Du inser att borderline innebär ökad självmordsrisk bland annat, vilket gör att det kan vara ganska relevant att medicinera om det finns behov av det. För att stå ut. Det är långt ifrån alla som blir botade med terapi, och terapi tar tid. Medicinerna gör bara att man kan hantera symptomen bättre, och de kan förhoppningsvis trappas ut allt eftersom när man lär sig nya vägar genom terapin.

Varför inte använda mediciner som lindrar om de finns? Som sagt, om det förhindrar självmordsförsök så är det bara bra. Jag har 1 självmordsförsök bakom mig  men sedan jag började medicinera så finns inte de tankarna överhuvudtaget. Nu arbetar jag med att hantera min impulskontroll, fast vid en lägre svårighetsgrad. När jag kan hantera mina impulser i medicinerat tillstånd, då kan jag sakta lära mig att göra det utan dom. Det blir lätt övermäktigt, och jag är som sagt för mediciner för att förhindra självmord.

Men som sagt, du påstod att man inte KAN behandla borderline med mediciner. Uppenbarligen kan man det, vilket du fått källa på. Sen vad du tycker om det användadet, det har inget med TS frågeställning att göra så förstår inte varför du drar in det i diskussionen när du redan visat att du är okunnig inom ämnet. "Roligt" med anonyma som tror sig veta bättre än läkare, läkarböcker och vedertagen forskning.
  • Anonym (kvinna31)
    Anonym (lina) skrev 2011-06-09 06:49:17 följande:
    Du inser att borderline innebär ökad självmordsrisk bland annat, vilket gör att det kan vara ganska relevant att medicinera om det finns behov av det. För att stå ut. Det är långt ifrån alla som blir botade med terapi, och terapi tar tid. Medicinerna gör bara att man kan hantera symptomen bättre, och de kan förhoppningsvis trappas ut allt eftersom när man lär sig nya vägar genom terapin.

Varför inte använda mediciner som lindrar om de finns? Som sagt, om det förhindrar självmordsförsök så är det bara bra. Jag har 1 självmordsförsök bakom mig  men sedan jag började medicinera så finns inte de tankarna överhuvudtaget. Nu arbetar jag med att hantera min impulskontroll, fast vid en lägre svårighetsgrad. När jag kan hantera mina impulser i medicinerat tillstånd, då kan jag sakta lära mig att göra det utan dom. Det blir lätt övermäktigt, och jag är som sagt för mediciner för att förhindra självmord.

Men som sagt, du påstod att man inte KAN behandla borderline med mediciner. Uppenbarligen kan man det, vilket du fått källa på. Sen vad du tycker om det användadet, det har inget med TS frågeställning att göra så förstår inte varför du drar in det i diskussionen när du redan visat att du är okunnig inom ämnet. "Roligt" med anonyma som tror sig veta bättre än läkare, läkarböcker och vedertagen forskning.
    Jag vet två av mina vänner som haft/har men är symptomfria från borderline som blivit bättre av mediciner. Om du räknar mig till de anonyma så ville jag bara skriva om min upplevelse kring medicineringen jag fick. Behandlades ändå för "borderline" i många år. Men det var väldigt överdriven medicinering och okontrollerad av läkarna, till skillnad från mina kompisars.

Det är nog väldigt individuellt. Borderline är som jag förstått inte en sjukdom, utan en störning med symptom som kan variera väldigt från individ till individ, och klart de måste behandlas olika då även med olika mediciner!

Klart man ska underlätta med mediciner om de känns som att det går. Det ska inte vara en princip att vägra in i det sista tycker jag. Menar bara att man inte ska förlita sig helt på dem för att bli frisk.
  • Anonym (lina)
    Anonym (kvinna31) skrev 2011-06-09 06:56:56 följande:
    Jag vet två av mina vänner som haft/har men är symptomfria från borderline som blivit bättre av mediciner. Om du räknar mig till de anonyma så ville jag bara skriva om min upplevelse kring medicineringen jag fick. Behandlades ändå för "borderline" i många år. Men det var väldigt överdriven medicinering och okontrollerad av läkarna, till skillnad från mina kompisars.

Det är nog väldigt individuellt. Borderline är som jag förstått inte en sjukdom, utan en störning med symptom som kan variera väldigt från individ till individ, och klart de måste behandlas olika då även med olika mediciner!

Klart man ska underlätta med mediciner om de känns som att det går. Det ska inte vara en princip att vägra in i det sista tycker jag. Menar bara att man inte ska förlita sig helt på dem för att bli frisk.
    Nej det var inte ditt inlägg jag syftade på. Menade den anonyma som påstod att det inte var möjligt och att medicinering leder till kriminalitet och beroende. Det är ju som du säger, det är helt individuellt vilka mediciner som fungerar och om de ens fungerar överhuvudtaget. Borderline är ett helvete att leva med, så jag är glad över att man hittat mediciner som man kan prova.
  • Zebraflicka
    Anonym (lina) skrev 2011-06-08 21:30:37 följande:
    Lamictal är en stämningsstabiliserare som främst används till bipolära men det har även visat sig att det fungerar på en del som är borderline. På mig fungerar den perfekt, inga andra mediciner har fungerat.

Har du diagnos på borderline? Hur har du blivit av de mediciner du provat?
    Ja, jag har läst att lamictal fungerar på borderline, får prata med min läkare om  det. För jag klarar inte att ha det som det är nu.
    Jag har diagnos ja.
    Zoloft fick mig att må sämre, de andra gjorde ingen skillnad alls.
  • Zebraflicka
    Anonym skrev 2011-06-08 22:36:06 följande:
    Det vet jag, men det finns mediciner som kan hjälpa en lite uppåt. Terapi tar tid, först ska man stå i kö för att få en plats och sedan tar terapin lång tid. Det skulle vara ganska trevligt att inte ha misst alla som står mig nära eller kanske tom tagit livet av mig innan jag får chansen till terapi.
    Det finns många mediciner som inte är beroendeframkallande, och kriminalitet? Jag har bara gjort kriminella saker när jag varit utan mediciner.
  • Anonym (lina)
    Zebraflicka skrev 2011-06-09 09:07:12 följande:
    Det vet jag, men det finns mediciner som kan hjälpa en lite uppåt. Terapi tar tid, först ska man stå i kö för att få en plats och sedan tar terapin lång tid. Det skulle vara ganska trevligt att inte ha misst alla som står mig nära eller kanske tom tagit livet av mig innan jag får chansen till terapi.
    Det finns många mediciner som inte är beroendeframkallande, och kriminalitet? Jag har bara gjort kriminella saker när jag varit utan mediciner.
    Varken lamictal eller antidepressiva är narkotikaklassade, och har ingen som helst risk för beroende, så det där är bara påhitt utan några som helst grunder. Hoppas du får prova och att du får lika bra effekt som jag fått.
  • Zebraflicka
    Anonym (lina) skrev 2011-06-09 16:58:01 följande:
    Varken lamictal eller antidepressiva är narkotikaklassade, och har ingen som helst risk för beroende, så det där är bara påhitt utan några som helst grunder. Hoppas du får prova och att du får lika bra effekt som jag fått.
    Jag vet det, men tydligen inte alla andra här..
    Jag ska prata med min läkare om lamictal imorgon och hoppas på det bästa, för som det är nu är ohållbart.
  • Iprendrottningen

Äldre. Din ignorans kring personlighetsstörningar är sorglig. Det sorgligaste är nog att du tror ditt eget skitsnack. Vet du ens vad en tankestörning är?  Det är vanligt vid psykossjukdomar som tex schizofreni. Tvivlar på att du har några större kunskaper kring denna diagnos heller. Ingen större ide att försöka förklara på ett djupare plan, vi får inte överhetta din hjärncell för hårt. Men jag förenklar för din skull. En tankestörning är när dina tankar blir störda tex av att du har svårt att tänka klart en tanke för att den påbörjas av en ny eller tex att du tror att dina tankar sänds ut till andra så de hör dem. Läs på lite fakta istället för att läsa så mycket skvaller från troll på Flash back så ska du se att även du kanske kan få en djupare förståelse för vad personlighetsstörningar är och att de orsakar stort lidande för både den drabbade och dennes omgivning. Ha ett bra liv.

• Anonym (Seriöst)
    Anonym skrev 2011-06-08 22:54:33 följande:

Om man e så okunnig gällande diagnoser som du e så bör man inte yttra sig. Ibland undrar ja va de e för fel på mänskligheten!
Svar på tråden Medicin vid borderline?