• Anonym

9 mån och salt mat?

Hej!

Är det totalförbud ang salt för en niomånaders?

Vet att man förstås inte ska salta extra på hans mat, men i en bok om barnmat jag har fått (från BVC tror jag), står det att i den här åldern kan de äta av familjens middag tex.
    I vår familj äter vi fiskpinnar, fiskbullar, lasagne, korv, köttfärssås mm till middag, och allt detta innehåller ju salt! 
    Leverpastejsmörgås har jag också läst att man kan ge, men både leverpastej och bröd innehåller ju salt...

Jag vågar inte ge honom något annat än barnmatsburkar fortfarande, är rädd att han ska ta skada av vår vanliga mat.

Snälla, hjälp mig reda ut detta!  Tack på förhand!

• Svar på tråden 9 mån och salt mat?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag håller med om att det kan upplevas lite hysteriskt kring salt. Det är dock allmänt känt att hela befolkningen äter för mycket salt.

Rekommendationerna är att en vuxen max skall äta 5-6gram per dag (ca en tesked) och en ett-åring bara 1 gram. Eftersom barnets njurar inte är helt färdigutvecklade förrän ett års ålder, bör man vara restrektiv tills dess.
    Det innebär att man inte skall salta extra i maten och att man bör undvika att ge för salt mat (som korv till exempel). För övrigt går det bra med den naturliga förekomsten av salt i mat (leverpastej, bröd och så vidare).

Då er son är nio månader kan han så småning om äta er middag, precis som du nämner. Däremot är det inte bra för honom att äta salt mat flera gånger i veckan. Varierar ni maten så är det säkerligen inga problem.

Läs mer om hur man tolkar innehålsförteckningar angående salt, på livsmedelsverkets hemsida. Ofta benäms det med natrium till exempel.

Mvh Christine

Svar på tråden 9 mån och salt mat?