• Moonlight94

Behöver råd - mitt livs svåraste beslut.

Hej Familjeliv! . Är en Homotjej, så ni vet.

Jag behöver verkligen era råd - detta är mitt livs svåraste beslut. Jag har varit tillsammans med en flicka i snart tolv månader. Jag är 17 år och hon är 15. Vi träffades via Internetsidan "Qruiser" och det klickade direkt efter nån vecka vi hade chattat. Jag har under den här tiden hunnit träffa hennes familj, festat med hennes morsa och bröder, samt hennes Kusin från Makedonien, och även någon enstaka tillfälle, med hennes far, samt bott där hos henne, i hennes stad i Tre Månader - som har varit ett helvete. Jag är uppvuxen i Stockholm och bor i huvudstaden. Hon bor i Uddevalla - en stad utanför Göteborg.

Redan förra året så ville hon att vi skulle bo tillsammans och eftersom hennes familj ser mig som en familjemedlem så hade inte dom större invändningar, fick då dra ihop en historia om att det var problem med Socialen och "Mitt Jobb" för att vinna tid - Sanningen är att hon aldrig har vetat om min Adoptivfar eller min Adoptivmor, som avled i Januari i år, förrän nu. Notera att det är min Mamma som har avlidit, och inte min Pappa. Det är dumt att undanhålla sådana saker, men det fanns inget bra tillfälle att dra hela historian, först för att hon inte ville lyssna, och sen p.g.a. rädsla för hennes kultur och hedersmord.

Flyttade till Uddevalla i Februari i år, och bodde där i tre månader, tills hennes far inte stod ut med att hon sket i skolan hela tiden, så vi rymde till Stockholm - till min far, som då senare kontaktade Socialtjänsten och hennes föräldrar kom och hämtade henne.

Även om våran kärlek är stark, så finns det saker som skiljer oss åt väldigt mycket. Hon är mentalt efterbliven, hon kan inte åka tåg, flyg, köpa en tåg/bussbiljett, hon kan inte ta hand om sig själv, hon måste hela tiden ha någon som fixar allt åt henne. Jag är mentalt snarare 19 eller 20 år. Jag har varit med om dödsfall, återförenats med min mor som kommer från mitt hemland, varit med om en traumatisk uppväxt, förlorat människor - medan hon har fått allt hon vill ha på ett Silverfat.

Varför min far lät mig att vara borta så länge, det var för att han trodde att det fanns arbete, och ett bra liv åt mig där nere i Uddevalla - och när han fick reda på hur det egentligen ligger till, då måste han gripa in, för att han är min pappa.

Jag har försökt och förklara för min flickvän och hennes familj att när man adopterar ett barn, så blir man en förälder livet ut, det tar inte slut när man är 18 år. Man håller fortarande kontakt, träffar, och i många fall, bor kvar hos sin förälder tills man är klar med sin utbildning eller har hittat ett stabilt arbete och en bostad. Min flickvän fattar nu - efter många om och men - att det är min pappa som bestämmer över mig fram tills min 18-årsdag. Hon tror förmodligen på nåt sätt att adoption innebär fosterhemsplacering, och att det bara Bye Bye när man har fyllt 18 år. Hon tror inte att en förälder är en förälder livet ut när han har adopterat sin dotter, hon fattar inte att det finns känslor med i bilden. Så vad hon förväntar sig på min 18-årsdag, det är att jag lämnar min pappa, och skaffar en skola i hennes stad, och kommer och bor med henne och hennes familj istället - det är hennes önskan. Det hon inte fattar är följande som kommer nedanför:

1. Den skolan finns inte i Uddevalla, den finns i Stockholm.
    2. Att man lämnar inte sin familj.
    3. Att man kan inte bo ihop och leka "Happy Family" när man bara 18 och 15 bast.
    4. Man byter inte ut sin familj mot en annan.

Ska även tillägga lite fler saker som spelar in...

Jag är Svensk, född i Estland och adopterad till Sverige i 8-årsåldern, och är Kristen. Hon kommer från Balkan - född i Sverige, med rötter från Bosnien, Makedonien och Albanien, och dom är Muslimer. Mamman är högkriminell, bjuder sina två minderåriga barn, sonen som är 16, och min flickvän som är 15 på alkohol och fest varenda helg. Hon har inte vårdnaden om barnen. då någon som tänkte smart från Socialen insåg att hon är en olämplig mamma. Mamman har familj från Makedonien som är även lika som henne - högkriminella, dom har dödat folk, och en del av dom knarkar. Mamman är psykiskt störd, och har inga problem med att skrika på sina barn, slå dom, eller bjuda dom på fest. Brodern som är 16 är även kriminell, har lurat folk på över 50-60 tusen kronor på internet. Familjen hade inga problem med att hota mig med sina kusiner, brödrar och systrar, att dom alla skulle komma från Makedonien och döda mig och min pappa för att min flickvän var så dum nog i huvudet och ville rymma med mig till Stockholm. Fast familjen hatar inte mig - dom älskar mig. Vissa utlänningar har ett sätt och tänka "hon/han är med våran dotter, det är också våran dotter/son - dom välkomnar alltså in en i familjen med öppna armar, så länge deras barn älskar en, så att säga.

Men nu till saken: Jag ska börja om från ettan i Gymnasiet i höst, och den skolan ligger i Sthlm. Känner mig inte redo att flytta ifrån mitt hem och min far och leka "Happy Family" utan utbildning, arbete, plus - att jag hatar Uddevalla, det är världens tråkigaste stad, det finns ingenting där. Men nu förväntar ju hon sig att jag SKA flytta till Uddevalla när jag är 18 år, skita i min farsa, och skita i om jag får utbildning eller inte, så länge jag är med henne och hennes familj. Jag kan liksom inte välja en tjej framför "My Old Man", om ni fattar. Jag sa även för nån månad sen till henne "Jag måste flytta till Stockholm, jag har faktiskt ett liv där, jag kan inte bara släppa allt för din skull", då började hon skrika och gråta, och hennes familj hoppade på mig i tron att jag skulle faktiskt DUMPA henne, när jag bara ville flytta till min egen stad, och nöja mig med att hälsa på då och då. Det passade inte dom, och mamman började mobba mig och säga "Älskar du inte henne mera, du vet, hon är snygg, hon kommer hitta tjej snabbt, men du, du kommer att ta livet av dig utan henne, när du ber henne komma till dig kommer hon säga fuck you till dig, spela inte fotboll, du ska vara redo och bo med henne"...Även hennes morsa tror att vi är 25 bast och ska skaffa barn, flytta ihop, och allt det dära ni vet, hon tror att det kommer hända på min 18-årsdag. Jag menar, morsan och hennes dotter är inte så brighta i huvudet.

Nu till min fråga: Hur lugnar man ner tjejen? Hon är tokförälskad i mig och klarar sig inte utan mig, och ville ta självmord när vi separerades för att hon skulle till Uddevalla igen, hon älskar mig så länge hon får som hon vill verkar det som...Och ett ännu större problem är att: Jag är snart 18 år, i Februari, har aldrig varit så förbannat förälskad i någon, p.g.a. min mentala ålder, vill inte liksom knulla runt, vill ha det där äkta, om min flickvän INTE vore så jävla envis, ska ha allt som hon vill ha på hennes vis, så tror jag att det finns en framtid för oss. Jag har aldrig känt mig så trygg som i hennes famn, ingen kyss har känts mer lugnande och kärleksfulla som med henne, har aldrig busat och skojat med någon så som jag har gjort med henne, och tror faktiskt inte att det finns en chans att det går att hitta med en annan brud heller, för att jag kan INTE bli förälskad lätt, det funkar inte, förälskad är fel ord, kär, älska någon, om det låter mindre "Hej, jag är 17 år, kär och om en månad, så är detta glömt". Jag tror faktiskt att hon är DEN, fast även om hon inte verkar så bright eller så...Så min fråga är kan man rädda förhållandet? Kan man på något sätt få henne mindre beroende av mig och nöja sig med att fortsätta ses ibland, och flytta ihop när även JAG är redo...?? Både mentalt och med mitt liv, vill säga...Eller är hon helt beroende och om hon inte får som hon vill, så finns det ingen framtid?

Snälla, hjälp mig, kom med råd eller vad som helst, det är ingen vanlig 17-åring ni kommer svara till...Jag är uppöver öronen kär, olyckligt kär, yes, men går det och göra nåt åt det? Kan inte ni på FM svara på det åt mig? Eller ge mig råd i alla fall, för jag tror inte att jag kan leva utan den här tjejen, men samtidigt inte lämna min far..What choice do I have? Går det lugna ner henne på något vis? Vi har en hel del jävla underbart tillsammans, det går inte förklara, men det är stunder, jag Aldrig kommer dela med någon annan...så länge jag lever, det här är speciellt...Hon är liksom inte dum i huvudet, det är hennes familj som har gjort att hon tänker såhär, tyvär, dom har inte lärt henne ett skit om livet. Hon har kunnat träffas förut, med att jag hälsar på hos henne, o.s.v. Så frågan är kan man fixa så att hon tänker likadant, och inte är så beroende av mig att hon måste ha mig kring sig 24/7, när vi är så unga, det vill säga bo ihop...Det borde funka, men frågan är, hur fan då. Hon är speciell, det är hon, men jag BER er om era bästa råd...Hon är mitt livs kärlek, då jag inte har planer på ens träffa andra, eller ens försöka, she is the one, sad, but very true...Era bästa råd tack, inga "du är 17 år, skärp dig, gå vidare"...Jag vill gärna ha KVAR henne i mitt liv, tack...Så era bästa råd..

Kram!

Mvh Olyckligt Kär och Liten på Jorden...

• Svar på tråden Behöver råd - mitt livs svåraste beslut.
  • Anonym

Jag tänker inte hävda att jag förstår...men det är sällan svart-vitt....när man behöver lämna en relation......Jag tror att du behöver sätta skarpa gränser,men också säga att du vill fortsätta din relation med henne.....många är de som älskat och hamnat i situationer som de måste lämna.....men ge det en chans.....det förutsätter att hon respekterar dig.....det är kärlek.......tycker inte att det här låter bra på ngt plan.....japp jag är över 30......och ja, även om det kan göra dig arg, så tror jag att du skulle se på situationen och vad kärlek är, på ett annat sätt om tio år....Du kommer att vara tvungen att sätta gränser och stå upp för dig själv och eventuellt ta kontakt med polis om de går över styr, för det låter som om du hamnat i en riktig soppa..och att dina känslor håller dig fånge.....Jag vet inte om det här är till ngn hjälp...utan mer en samling tankar...

• Meh01

ÄR hon efterliven på riktigt eller är hon bara omogen? Förvirrad.

• Meh01

Om hon inte är det (alltså bara är omogen) så får du be henne växa upp.

• Moonlight94
    Meh01 skrev 2011-06-11 04:31:14 följande:
    ÄR hon efterliven på riktigt eller är hon bara omogen? Förvirrad.
    Hon är mentalt efterbliven på riktigt - finns saker som jag redan i 17-årsålder kan klara av som hon inte kan, som att beställa biljetter, åka flyg, buss/tåg, hitta i städer med hjälp av kartor, GPS, vägnamn, vägnummer, hon hjälper inte ens till i hemmet, och det gäller bara att diska då och då, och även städa sitt rum..Någonting som hon inte har klarat av i perioder är att även ta hand om sig själv, äta ordentligt, byta kläder, duscha, m.m. Jag förstår hur man kan tänka "hur fan kan du vara tillsammans med en sån?" - har ställt mig själv frågan ett antal gånger och svaret är "kär så att hjärtat svider"...Jag kunde ha stuckit därifrån (från Uddevalla) när hon var som värst, vägrade äta, duscha, byta kläder, städa, etc, men ville försöka hjälpa henne att inte förstöra för sig själv, så att Socialen slapp fixa att hon får personlig assistent, hemma i hennes Eget Hem, hur roligt är det? Även om hon är patetisk och korkad i perioder. Hon har gått om 9:an redan en gång (hon går om den nu) och jag tror att hon måste gå om den igen - hela 9:an alltså, för att hon har skolkat så in i helvete, har inga betyg, inga meriter, eller ens (hur taskigt det än låter) en hjärna för att komma in på gymnasium/arbetsmarknad. Jag är riktigt orolig för hur det ska gå för den här tjejen ibland...Hon vet inte vad livet är, hon får allt hon pekar på, och livet placerat på ett silverfat, hon har aldrig tagit eget ansvar..Jag har tyckt riktigt synd om henne i perioder, när hon skrek och grät, och känt "Men lilla gumman, det blir bra...Skärp dig bara!"...Ni vet den där känslan, när man vill hålla om någon man tycker synd om. Jag är rädd att min tjej förstör sitt liv, för hon planerar inte heller att gå frivilligt till skolan i höst, som hennes pappa vill. Mamman bryr sig inte ett dugg, för mamman kan hon gärna festa och supa skallen av sig - med hennes hjälp! Får lust och anmäla mamman ibland..Hon förstör livet för sin dotter som borde vara ett barn istället för att festa och göra vad fan hon vill.

Jag tycker riktigt riktigt synd om denna tjej - ja, men även så är hon dum, och hennes föräldrar - främst hennes mamma har lärt henne fel värderingar och hur det funkar i Sverige, har bara lust och anmäla mamman, skaka vett i hennes huvud, och göra så att hennes eget kött och blod, hennes lilla "prinsessa" INTE får samma öde som hon, lever på soc, festar arslet av sig, och bryr sig bara om sig själv! Ni har förstått hur mamman är? Alltså är det inte RIKTIGT min tjejs fel hur hon tänker, för hon är BEROENDE av folk 24/7, men jag kan inte flytta dit bara för att ta hand om henne, lära henne saker som hennes föräldrar inte kan eller har struntat i, jag har ett liv, jag vill väldigt gärna ha en utbildning, hur mycket jag än älskar denna flicka...Har ingen aning om vad jag ska göra...Vill få mamman ur bilden iaf..För då förstör hon förmodligen inte sitt liv, och kanske börjar tänka normalt, att jag måste ha framtid o.s.v. Kan inte vara hennes slav (se till att hon fixar skolan, eventuell jobb), och ge henne pengar och ge henne vad fan hon vill.. När jag knappt har utbildning eller ens kan få ett välbetalt jobb..Jag måste ta chansen till utbildning. Med utbildning kan man få om man har tur 22-23 tusen kr i lön per månad, medans en utan utbildning bara får försöka leva på 6-7 tusen per månad, och då kopplas ofta soc in, vill inte leva på soc :'(

Om hennes JÄVLA morsa inte hade varit i vägen kanske hon hade kunnat tänka normalt, om det funkar, för den här efterblivenheten, kan ju ha kommit från mamman, då mamman även är sjuk...Jag är i en jävla rörig soppa jag vet, men denna flicka betyder världen för mig, även om jag inte kan ge upp mitt liv, och ta farväl av min familj för hennes skull...

Så jag frågar er på FL, kan jag göra en "Anonym" anmälan till Socialen om hennes mamma? Att hon har besöksförbud att träffa sin mamma, eller är det utanför min makt trots att jag vet vad som pågår i mammans lägenhet när barnen är där...Vill verkligen rädda min flickvän utan att jag ska tvingas vara "stödmorsa" förlora mitt liv, utbildning, framtid, m.m. Det är inte lätt att vara kär..Absolut inte när hjärtat svider som fan.
  • Anonym (fundersam)

Jag förstår att du brottas med dina känslor, och att du är rädd att ta fel beslut. Men inget blir bättre av att du stressas till att flytta till Uddevalla. Tycker du gör rätt som stannar hos din pappa i stockholm, och går din utbildning där, sen får du väl se hur du känner. Du berättar att tjejen är efterbliven. Visst kan man kanske undra vad en normalfungerande tjej får ut av ett sånt förhållande. Tro inte att jag har fördomar mot utvecklinsstörda nu, för jag jobbar faktiskt på ett sånt boende (med ungdomar). Fast sina känslor kan man ju inte rå över. Men att tvinga nån är ingen kärlek....
    Något som direkt slår mej är då den andra tjejens familjs beteende. Bli inte ledsen nu, men de ser ju sin chans att lassa över ansvaret för den här tjejen på någon annan, nämligen dej! Och det är klart att de gör allt för att hålla kvar dej med näbbar och klor. Det är bättre att hon träffar nån i samma situation som henne. Visst att de säger att de älskar dej- så länge du gör som de vill. Vill du vekligen hamna hos en flock kriminella som hotar dej med sina kusiner? Du är ung. Har hela livet framför dej. Mitt råd är att bryta helt med den här familjen. Byt telefonnummer och håll dej borta från dem ett tag. Polisanmäl dem om de hotar dej eller din pappa igen.  Får du stöd utav din pappa i detta? Bry dej inte om vad hennes konstiga mamma säger, du kommer träffa nån en dag som inte bara ger dej trubbel, och som ALLT känns rätt med. Jag lovar! Kramar!

• Anonym

ja..du kan anmäla anonymt......men vännen det här låter som ett helt annat än vettigt o friskt förhållande. Du kan inte rädda andra om de inte vill själva....hur bittert det än må vara. Du kan hjälpa til genom en anomym anmälan..kanske puffa för samtalskontakt, stödfamilj eller ngt.

• Anonym

jag tycker definitivt inte du ska flytta ngn stans..tycker du ska stanna där du bor me din pappa.

Allt jag har läst så skriker det bara: stanna. alltså hade du flyttat dit hade kanske familjen blivit ännu värrre..kommit över hela tiden och varit sjukt jobbiga !!

innerst inne vet du vad som är rätt.. bara hjärtat som svider som du säger o då e d svårt att tänka förnuftigti..

tänk i längden .. o då är det rätta att du inte flytar till henne ännu.. du får först ta hand om dig sj..me ditt liv utbildning osv..
    innan du kan hjälpa henne..

• Badkarl

Jag gillar ditt sätt att skriva och är grymt imponerad av ditt mod och ditt arbete med det här inlägget.

Ditt liv har bara börjat - men du snackar som om du var på slutet av det. Du har blivit kär i en mentalt handikappad 15-årig tjej genom ett internetforum och sedan flyttat till hennes hemstad för att bli insyltat i hennes kriminella familj från balkan?

För det första: du kan inte rädda den här tjejen, och det är inte heller ditt ansvar.
    För det andra: din kärlek till henne är en ungdomsförälskelse, den går över, den är stark på grund av din låga ålder och din brist på känsla för proportioner i känslosammahang.
    Men viktigast av allt: sumpa inte dina egna chanser att jobba och skaffa dig utbildning så att du så småningom kan bli en vuxen fungerande människa utan permanenta psykiska eller fysiska skador pga drastiska val i tidig ålder. Du behöver ett normalt liv, i Stockholm, med normala kompisar med vettiga vanliga föräldrar, personer som inte har problem, som är stabila och som går att lita på.

Ta dig ur situationen så fort du kan! Klipp banden med familjen och återgå till ett normalt liv där du inte behöver vara stödperson till någon som behöver vård och insatser från sociala myndigheter. Du kommer dras ner i skiten ännu mer.

• Anonym (Uddevallabo)

Är denna familj möjigen romer? Inte för att alla romer är kriminella, missförstå mig rätt, men jag bor id U-a och tro mig veta vem det är...

• Anonym (qruisersister)

Jag förstår lite av helvetet du går igenom.. eller åtminstone hur starka känslorna är. Jag glömmer aldrig min första stora kärlek/flickvän (då jag var 16 år) som även hon hade stora problem med sin familj, depressioner osv - men inte i samma utsträckning som din tjej. Men är så maktlös och fruktansvärt frustrerad. Det är inte konstigt att du behöver råd och stöd för att kunna stå emot hennes "krav" och din egen önskan att "rädda" henne!

Jag vet inte vad jag kan säga mer som inte redan är sagt.. du verkar smart och medveten om att du inte kan lämna ditt liv, framtid, skola osv för din tjej. Mitt råd är att försöka hitta en eller flera personer i din närhet som du kan diskutera din/era problem med!! Någon jour-linje? Någon annan vuxen? Kanske tom din pappa, även om det kanske är lättare med en utomstående.  Jag pratade med bl a min konfirmationspräst, vänner, samt gick till en psykolog på BUP efter att det tog slut med min instabila tjej (då när jag var 17 alltså) som hjälpte mig mycket med att kunna tänka om och förstå och inte skuldbelägga mig själv osv.

Lycka till!! Vem vet, om du lyckas sätt gränser och om din tjej kan växa upp och lära sig mer om livet så kanske det kan bli "ni". I vilket fall som helst så är det viktigaste att du inte släpper ditt liv och allt som är viktigt för dig - för DÅ kommer du att ångra dig. Det betyder inte att du måste lämna henne, men du måste få henne att acceptera dina val och dina åsikter. Var inte rädd att förklara (så hon förstår, logiska orsak-konsekvens sammanhang..) vad varför du måste ha utbildning osv, och även att du VILL bo kvar hos din pappa för du är inte pang-bom-vuxen bara för att du fyller 18. Att du vill ha ett bra liv, och att det gäller även för henne. Att din adoptiv-pappa är lika riktig pappa som en biologisk dito. Och allt det andra. Om hon inte kan lyssna kan ni aldrig få en ömsesidig och kärleksfull relation!

Och en vacker dag kommer du att uppleva en kärlek som är okomplicerad, ömsint och total!! Det känns annorlunda är den där första ENDA, men på ett bra sätt.. Kramar!

• Anonym (mammax4)

Men kära du... visst är din kärlek äkta, ingen ska säga åt en tonåring att dom inte kan ha äkta känslor. Jag har 3 tonåringar, äldre sonen är 19 o tror på allvar att han ALDRIG kommer att bli så kär o ha en så bra tjej som han haft i 2 år men nu är det över. Han har varit sååå olycklig o nere men börjar nu se ljuset igen efter ett års sorg. Så visst är du KÄR me stora bokstäver. Du har fått många fina svar, kloka sådana - men du verkar även själv mogen o klok för din ålder iom att du prioriterar pappa o utbildning - JÄTTEBRA. Tyvärr är mitt råd oxå att bryta med hela gänget där. Det helt enkelt bubblar av problem - dom ser man oftast först då det är för sent att ta sig bort från situationen. Att hon är efterbliven gör ju absolut inte saken bättre, skulle du vara beredd på att sköta om nåns ärenden till 100% jämt, få höra självmordshot om du inte gör som hon vill OCH dessutom leva uupp till familjens förväntningar hela tiden??? Nä, just det! Man har bara ett liv o varje steg i det är ett val man gör, slutresultatet kan bli otroligt olika beroende på valena man gör och många är vi vuxna som vid 30-40 års ålder funderar över hur 17 vi var funtade när vi gjorde vissa val. Lyssna på oss som ÄR vuxna o satsa på nåt bättre för DITT liv, du verkar ha visheten till det, nu just är du så kär så du ser allt i dimma pga det. Lycka till.

• Vildblomman

Kärlek är inget att ta lätt på. Men hur ska du kunna "försörja" denna tjej om du inte skaffar en utbildning? Du skriver att du inte vill leva på soc. Skaffa dig då en ordentlig utbildning. Stanna hos din pappa. Du behöver en fast hamn, ditt liv verkar otroligt komplicerat.
    Sumpa inte chansen till en ordentlig utbildning!!

Du skriver väldigt sansat och behärskat. Imponerad utav en så pass ung människa att ha så välformulerad text.

Hoppas du kan fatta ett bra beslut som passar dig

• Anonym (krampådig)

Måste först få sagt att du verkar väldigt mogen och klok, intelligent vad man nu ska kalla det. Jag är mycket imponerad av ditt sätt att förklara dig här. 
    Du har fått massa bra svar här. Sanning är att du vet vad som är bäst för dig. Du skriver det själv flera gånger. Försök och se på erat förhållande med andras ögon, utifrån. Kanske din pappas, och vad din mamma skulle rådit dig till. Visst du är kär, MEN det är en tonårsförälskelse, som kan hålla för evigt, eller inte. Hur skulle det bli i framtiden? Kan du se henne som mor till dina barn tex? För min egen del så tycker jag att i början av förhållanden ska det inte vara en massa problem. Allt ska då vara rosenrött och okomplicerat. Om det inte är det, hur ska det då bli då vardagen sätter in.....

Svar på tråden Behöver råd - mitt livs svåraste beslut.