• AnetteK

Hur mycket ersättning och hur många gånger/dygn äter era barn?

Ni som har bebisar som bara äter ersättning, följer ni rekomendationerna angående mängd och antal mål/dygn? 
    Vår dotter som är 10 v äter nästan alltid maxmängden varje mål, men enligt anvisning ska hon enligt sin ålder äta 5-6 gånger/dygn, brukar oftast bli 8 gånger/dygn.
    Hur är det för er andra som flaskmatar med ersättning? 

• Svar på tråden Hur mycket ersättning och hur många gånger/dygn äter era barn?
  • Kazeer

När min yngste var omkring 10 veckor åt han 750-800 ml/dygn, oftast uppdelat på åtta måltider.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sakal

När min son bara åt ersättning så åt han MYCKET varje gång och ca 6-7 gånger per dyng, han slutade väldigt tidigt med att äta på natten.
    Men mata henne så mycket hon vill ha och så ofta hon vill ha, hon är en hungrig bebis:)
    tänkt inte på hur mycket och hur ofta,  Det är bara rekomendationer på pkt, alla bebisar är olika:)
    bara att köra på!

• pågmamman

AnetteK: Hur mycket äter hon vid varje gg & vilken ersättning? Är hon nöjd & glad? Matar du på bestämda tider elelr säger hon i från? Många frågor - jag vet .-) Men har lite strul med min kille för tillfället - blir ej klok på när var hur han vill äta just nu! Han har precis som din ätit ca 8 - 9 gg/dygn ca 150 ml - vilket ju e mycket mer än rek. Men nu, 9 v, gammal i dag - e han så otydlig & verkar ej bli nöjd & äter ofta mkt mindre..,.

• Drake

De där rekommendationerna är ett skämt

När dottern var 2-5 veckor så åt hon mer per dygn än rekommendationen för hennes vikt. Hon var upp i 900 ml/dygn och vände och i en period så åt hon ca 10 ggr/dyngn.

Nu äter hon helt plötsligt runt 150 ml/dygn mindre än rekommendationen och har stabiliserat sig på 7-8 ggr/dygn.

Jag tycker man ska ge barnen mat när de är hungriga, sen spelar det inte så stor roll om de ligger under eller över rekommendationen så länge de mår bra och gå upp i vikt.

• MamaPapa

Min 11v son är väldigt ojämn i sitt intag. Han äter 8ggr per dygn och allt från 90-180ml per gång. Jag gör 180ml flaskor eftersom man aldrig vet ifall han kommer vara extra hungrig någon gång, men ofta får jag slänga mycket. Jag tror man ska ge dem så mycket de vill ha - precis som om man ammat. Rekommendationerna på paketen ska man som sagt inte hänga upp sig på. Den enda gång jag skulle oroat mig skulle varit om de inte går upp i vikt som de ska.

Om det är varmt ute, tänk också på att de då lär dricka mer (precis som ammande barn).

• AnetteK
    pågmamman skrev 2011-06-10 12:49:29 följande:
    AnetteK: Hur mycket äter hon vid varje gg & vilken ersättning? Är hon nöjd & glad? Matar du på bestämda tider elelr säger hon i från? Många frågor - jag vet .-) Men har lite strul med min kille för tillfället - blir ej klok på när var hur han vill äta just nu! Han har precis som din ätit ca 8 - 9 gg/dygn ca 150 ml - vilket ju e mycket mer än rek. Men nu, 9 v, gammal i dag - e han så otydlig & verkar ej bli nöjd & äter ofta mkt mindre..,.
    Hon äter Nan och cirka 120-150 ml varje gång. Brukar oftast bli var tredje timme, ibland kan det gå lite längre tid på natten mellan målen, men för det mesta så håller hon fast vid var tredje timme. 
    Tycker att hon är nöjd och glad för det mesta, lite tjurig på kvällen men det beror nog på trötthet.  
  • mli01

min dotter är lite mer än 5månader, hon äter 240ml 4gånger per dygn... ibland tar jag bort målet på dan å ger mat. så då äter hon 3gånger per dygn... jag ger oftast utan att hon säger till... bara för att då har de gått 5timmar eller mer...

• lillalorten06

min tjej som e 3½ månad har de senaste dagarna börjat med att äta 3 flaskor á 180ml vatten om dygnet.... väldigt lite tycker jag men hon e pigg o glad o nöjd på dagarna så det går nog ingen nöd på henne:)
    hon äter inget på natten o har inte gjort sen hon va 2 månader ca...

• Lillastrumpen
    AnetteK skrev 2011-06-10 11:38:54 följande:
    Ni som har bebisar som bara äter ersättning, följer ni rekomendationerna angående mängd och antal mål/dygn? 
    Vår dotter som är 10 v äter nästan alltid maxmängden varje mål, men enligt anvisning ska hon enligt sin ålder äta 5-6 gånger/dygn, brukar oftast bli 8 gånger/dygn.
    Hur är det för er andra som flaskmatar med ersättning? 
    Har en dotter som nu är fyra måander och som sedan ca 8 veckors ålder fått NAN 2 då hon inte riktigt var helt nöjd, "knorrig" eller hur man då ska beskriva det! Hon åt ofta och ganska stora måltider men efter att jag bytte till NAN 2 så stabiliserade sig hennes matrutiner och äter ca 4-5 ggr/dygn 210ml/gång och sover i regel minst 10 timmar sammanhängade/natt! Hon har också gått upp ca 1 kg mellan varje månadkoll på bvc!

Det står fö på NAN-förpackningen att man kan ge NAN 2 från födseln till barn som bara får ersättning, bara synd man inte fick den informationen på BVC utan fick leta reda på den själv!L

Lycka till! =)
  • Finesse
    lillalorten06 skrev 2011-06-13 12:29:11 följande:
    min tjej som e 3½ månad har de senaste dagarna börjat med att äta 3 flaskor á 180ml vatten om dygnet.... väldigt lite tycker jag men hon e pigg o glad o nöjd på dagarna så det går nog ingen nöd på henne:)
    hon äter inget på natten o har inte gjort sen hon va 2 månader ca...
    oj det lät lite.. min son är lika gammal och äter 6-7 (ibland 5 och ibland 9) flaskor med 180 vatten + 6 pulver..
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Kickan35

Min tjej fyra och en halv månad äter ca 100-200ml 5 ggr/ dag. Sover hela natiien =)

• Lilla Hönan

min son är 7 veckor vi blandar ca 130 ml varje gång ibland äter han allt ibland bara knappt hälften, han äter kanske 10 per dygn ibland mindre. Ibland går det 4-5 timmar imellan balnd bara 2 timmar. Men han växer så det knakar både på längden o i vikt så han får i sig tillräkligt.

Vår bvc-söterska har sagt ibland vill dom ha ett skrovmål o ibland bara en banan, huvudsaken att dom växer.

• Miia88

Min son på 2,5mån. äter 180 5-6 ggr/dag. Han han sovit hela nätter sen han var 2 veckor. gett bara ersättning från ca 4v. Han äter Nan 1 pro.

• lillalorten06

vi började ge tösen smakisar med gröt o majs förra veckan eftersom ja tyckte hon åt för lite o det funkar bra... nu får hon gröt med katrinplommonpuré på morgonen o ca 2 timmar efter flaska sen får hon någon puré efter 5 timmar o flaska efter ca 2 timmar sen blir det gröt igen på kvällen o flaska efter det... känns som lite bäätre än innan iaf :)

• Drake
    pågmamman skrev 2011-06-10 19:58:37 följande:
    Eldtunga: Hur gammal e dottern nu? & ung hur mkt per gg äter hon?
    Hon är 10 v och äter ca 600-650 ml/dygn, ca 75 ml/måltid.
  • Drake
    Drake skrev 2011-06-20 15:48:09 följande:
    Hon är 10 v och äter ca 600-650 ml/dygn, ca 75 ml/måltid.
    Förlåt, 85 ml/måltid ska det stå
  • LHUF

sonen är 4,5 månad och äter 200 ml 5 ggr om dygnet, inget på natten. Men bråkar otroligt varje gång han skall äta så vet inte om jag skall dra till var 4.e timme..

Tilde 080319, hugo 110203
  • Miss Obsessive

Min 4,5-månaders äter var tredje timme (ibland kan det även gå fyra timmar mellan målen) och då mellan 220-180 ml/måltid. Hon brukar äta sista målet vid 20,30-21,00 och vaknar oftast vid 07-07,30 för att äta igen.

• färnik

Vad mycket era små äter... Våran dotter, 3½ månad, äter väldigt dåligt, men ökar bra i vikt ändå.

Hon väger ca 7kg och äter althera. Enligt rekomendationerna borde hon ha i sig ca 1 liter/dygn.

Hon äter 3dl/dygn (på natten i sömnen), och därtill en del pure dagtid (då hon vägrar ersättningen. och även allt annat flytande). Kaloriintaget totalt motsvarar ca 5-6dl ersättning/dygn bara... Obestämd Känns lite joibbigt att hon inte får i sig mer vätska också.

Svar på tråden Hur mycket ersättning och hur många gånger/dygn äter era barn?