hjälp ni som vet
Vilka länder kan man adoptera ifrån som inte kräver flera års äktenskap.. vi ska gifta oss om ett år, och ahr vi inte fått barn då så skriver vi in oss på adoption.. men vilka länder går de?
Vilka länder kan man adoptera ifrån som inte kräver flera års äktenskap.. vi ska gifta oss om ett år, och ahr vi inte fått barn då så skriver vi in oss på adoption.. men vilka länder går de?
undrar om "inga spermier" skulle varit ett synnerligt skäl
Jag har fått uppfattningenn att man utgår från barnets behov när man syftar på "synnerliga skäl". Det kan t.ex. gälla adoption av ett känt barn som skulle få vänta onödigt länge på att få föräldrar om man måste vänta in 25-årsdagen.
Många som adopterar har svårt att få biologiska barn. För vissa är det helt och hållet omöjligt. Det är ingen ovanlig situation. Jag har svårt att se att det skulle vara synonymt med "synnerliga skäl". Den som är steril kommer ju så småningom att bli 25 år. 25-årsgränsen har sannolikt tillkommit för att man vill att de adopterade barnen ska få mogna och riktigt vuxna föräldrar., Man vet att människans hjärna normalt inte är färdigutvecklad förrän i 25-årsåldern. Givetvis finns individuella skillnader, och därför kan och ska man göra individuella bedömningar.
jo, det låter ju rimligt, men det är ju ändå konstigt att de vänat känner fick adoptera tidigare...
Kommuner gör, och har alltid gjort, olika bedömningar. Erfarenheten och skickligheten hos såväl utredare som socialnämnd varierar också. Jämför bara hur lätt det är att få medgivande för att adoptera två barn samtidigt. I storstadskommuner där man gör många utredningar årligen och där man har stor erfarenhet av adoptioner är det i allmänhet svårare att få igenom beslut som på något sätt avviker från "normen".
"Normen", dvs i vilken ålder man i de flesta fall brukar bilda familj med barn, skiljer sig också en del mellan olika delar av landet och mellan olika samhällsgrupper. I storstadsregionerna är i allmänhet förstföderskor äldre än i glesbygd. I akademikerkretsar väntar man ofta längre med att skaffa barn än i arbetarkretsar osv.
I dessa perspektiv, dvs större efarenhet av adoptioner och andra normer än i glesbygd, är det inte så svårt att föreställa sig att det kan vara svårare att få gehör för en ansökan om att få adoptera när man är yngre än 25 i våra storstäder än i en liten kommun.
Intressant! Det stämmer nog rätt bra. Vi gifte oss när jag var 19 och började försöka få barn när jag var 21. Vid 23 års ålder fick vi reda på att vi inte kunde få barn. Nu är jag 24. Jag ska ringa till socialtjänsten idag och höra när vi får börja utredningen. Hoppas på ett svar denna gång!
Kostar inget att fråga kommunen ja möjligen då ett telefonsamatal kostar de att ringa för attfrågaom du får strata utredningen. Sedan kan du ändå ställa dig i någon eller några adoptionorgationsköer de är väl där de är längsta vänte tiderna.
Lycka till!
Kostar inget att fråga kommunen ja möjligen då ett telefonsamatal kostar de att ringa för attfrågaom du får strata utredningen. Sedan kan du ändå ställa dig i någon eller några adoptionorgationsköer de är väl där de är längsta vänte tiderna.
Lycka till!
Det finns en gammal rekommendation, sedan tiden före nya senaste riktlinjerna att inget undantag från 25-årsregeln skall gälla vid internationell adoption eftersom det anses kräva särskild mognad och liveserfarenhet ....
Har äntligen fått tag på vår nya utredare och vi ska få börja den 23 aug!
en glad: vår utredare tyckte det var bra att vi var så unga för att vi kommer orka mer när barnet skriker på nätterna osv...
Ni vet iaf vilken org det blir då. BFA.
Både Tjeckien och Taiwan låter ju som två bra alternativ! Har ni pratat med BFA om vad dom tycker?
Vi vill adoptera från Taiwan CSS genom BV.
Jag tror ni har chans att få ett yngre barn om ni väljer Taiwan. Men det är bara vad jag tror.
Vi har inte tänkt ansöka om syskonmedgivande, vi är väl rädda att vi inte klarar av att få två på en gång. Och vi har ju tid att adoptera fler ggr.
Om ni funderar på syskonmedgivande så tycker jag det är bra att ni får det så har ni den möjligheten liksom.