• Larsan

Vad tycker ni om den här situationen?

Du träffar på en svensk familj av någon händelse.
    Familjen består av mamma "Anna" 39, och Pappa "Peter" 42.
    Dem har två adopterade barn. En rysk flicka (12år) och en kille från Etiopien (9år)

Dialogen går till såhär:
    K: Pappa varför är jag så kort?
    P: Det ligger i min släkt, Skyll på mig
    K: Men jag är ju adopterad..
    P: Va?! Vem har sagt det?!
    Peter vänder sig till Anna och säger "Vi skulle ju vänta med att berätta" och skrattar lite.

Vad tycker ni om situationen?
    Är det bra eller dåligt för barnet att vara "så"?
    Att ta barnet som sitt "biologiska"
    Motivera, Spekulera. Varsågod!

Ensamstående far till 12 barn och en tvilling-ängel
  • Svar på tråden Vad tycker ni om den här situationen?
  • Trillian80

Min spontana reaktion är att det är lite märkligt att de har väntat så länge med att berätta för sina barn vart de egentligen kommer ifrån. Även om ingen säger det rakt till dem så har ju säkert lärare etc den uppfattningen att de ju måste vara adopterade, då de (kanske) inte liknar sina föräldrar.
    Man älskar ju inte barnen mindre bara för att de inte är ens biologiska.
    En systerdotter till mig (5 år) fick reda på för några veckor sedan att hennes pappa inte var hennes "riktiga" pappa, och då sa hon bara helt enkelt "så jag har två pappor". Så var det bra med det...

• Tow2Mater

Antar den äldre flickan av mamma i nån situation har fått reda på att de är adopterade, och hon har sen talat om det för den yngre pojken. Inget konstigt. Men jag förstår inte varför man vill 'vänta' med att berätta en sån naturlig sak för barnen överhuvudtaget.

• Larsan

Killen är ju från Afrika alltså är han enda svarta i familjen. Dom har ju förklarat att dem är adopterade men det där var som ett "skämt" eller ja, dom anser att barnen är helt deras trots att dom pratat om adoptionerna och så.

Ensamstående far till 12 barn och en tvilling-ängel<3
Svar på tråden Vad tycker ni om den här situationen?