• vill bli mamma 2009

13-månaders som ej går eller kryper

Min son är 13,5 månader. Han tar sig inte fram på något sätt, varken kryper eller går. Han kan inte heller sätta sig upp eller vända sig åt ett annat håll när han sitter. Han sitter helst eller blir buren. Dock är han stark i kroppen och orkar stå flera minuter om han har något i lämplig höjd att hålla sig i. Han hatar att ligga på mage och han är allmänt lite "hjälplös" för att vara en ettåring, eftersom han inte kan förflytta sig alls själv. Ramlar han på sida, tex, så ligger han och gråter tills jag hjälper honom.

Till saken hör att min son har epilepsi och äter stark medicin. Jag vet inte hur mycket detta påverkar? Pratade med en annan mamma som också hade en ettåring med epilepsi som inte tog sig fram alls.

Vad jag kan bedöma är min son i övrigt "normalt" utvecklad. Han pratar 7-8 ord och förstår ca 30-40 ord, kan äta med sked om jag "laddar" skeden med mat, kan trycka på knappar, dra i snören, vinka, osv...

Jag har försökt att inte oroa mig, men någonstans längst inne i mig gnager oron ändå. Vill gärna höra andras erfarenheter.

• Svar på tråden 13-månaders som ej går eller kryper
  • vill bli mamma 2009
    bellsii skrev 2011-06-11 22:57:17 följande:
    Vad har
    Bvc sagt?
    BVC har inte ens frågat om han går. När jag nämnde det på ettårskontrollen, så sa de bara att "det är ingen brådska!".
  • nyponrosan

våran dotter tog sina först steg när hon var 1 1/2 år och gick stabilt när hon var 2 år. det är inget fel på henne. men prata med bvc om du är orolig

bellsii skrev 2011-06-11 22:57:17 följande:
    Vad har
    Bvc sagt?
  • vill bli mamma 2009
    nyponrosan skrev 2011-06-11 22:59:34 följande:
    våran dotter tog sina först steg när hon var 1 1/2 år och gick stabilt när hon var 2 år. det är inget fel på henne. men prata med bvc om du är orolig
    Jag tycker inte att det ger så mycket att prata med BVC, men jag kan ju prova en gång till.

Kröp din dotter inte heller? Eller satte sig upp? När brukar barn egentligen kunna börja sätta sig upp från liggande?
  • myran82

Vår son är 14 månader och har nyss lärt sig att sätta sig upp själv. GÅr inte och står inte. Kan stå med stöd några sekunder bara. Kryper inte men ålar sen 2 månader. VI har varit hos läkare med honom efter remiss från bvc och har kommit ffram till att han är svag och lite dåligt utvecklad i ryggen. Har även varit hos sjukgymnast. Prata med ditt bvc och be om läkartid så de kan undersöka.

• nyponrosan

Hon kunde sitta upp när hopn var 8 månader. Hon började åla sig fram när hon var 1 år

Bvill bli mamma 2009 skrev 2011-06-11 23:06:19 följande:
    Jag tycker inte att det ger så mycket att prata med BVC, men jag kan ju prova en gång till.

Kröp din dotter inte heller? Eller satte sig upp? När brukar barn egentligen kunna börja sätta sig upp från liggande?
  • viseversa

Min lillebror bara satt satt satt tills han var 17mån. Då började han ta sina första stapplande steg. han gick stadigt vid 18mån. han är fullt normal kan jag tillägga. 

• såärdet

min andra son var ganska sen. Han satt också sådär när han var liten, var ganska rund och tjock och bekväm av sig. Han började gå när han var ca 16 mån och började krypa strax före det. Han kunde hasa sig fram tidigare men valde oftast att inte göra det, var så nöjd med att sitta och pilla på nån leksak och alla kom ju till honom då istället. Tror helt enkelt att han var för bekväm och det funkade ju, han fick allt han behövde ändå :)

Idag är han snart 10 år, ett riktigt yrväder, inga problem, men det där bekväma draget, det har han kvar :)

• viseversa
    såärdet skrev 2011-06-12 10:00:33 följande:
    min andra son var ganska sen. Han satt också sådär när han var liten, var ganska rund och tjock och bekväm av sig. Han började gå när han var ca 16 mån och började krypa strax före det. Han kunde hasa sig fram tidigare men valde oftast att inte göra det, var så nöjd med att sitta och pilla på nån leksak och alla kom ju till honom då istället. Tror helt enkelt att han var för bekväm och det funkade ju, han fick allt han behövde ändå :)

Idag är han snart 10 år, ett riktigt yrväder, inga problem, men det där bekväma draget, det har han kvar :)
    Ha,ha så var min lillebror också. När mamam försökte ställe ner sin tunga kluns på hans BEN på marken så bara drog han upp benen så han alltid hamnade på rumpan istället. Och där satt hans en och tittade. ha,ha mamam höll på attbli tokig. Han var tung att bära på och hon hade ju mig att springa efter också=)
  • såärdet
    såärdet skrev 2011-06-12 10:00:33 följande:

Kan tillägga att han vägde 10 kg när han var 6 månader så han hade ju mycket att dra runt på, var som en michelingubbe och det gick inte bort förrän han kom igång med att gå.
  • Emmalinnéa

Alla barn utvecklas olika, han kanske är sen med gången och en del bebisar skippar helt krypandet innan dom börjar gå men han har antagligen fokuserat på att utveckla andra saker snabbare istället.

endel lär sig gå tidigt men paratr sent och tvärtom det är helt normalt. men är du fortfarande orolig så ta ett prat med en barnläkare.

Min syster kunde inte gå förens hon var 17 månader och det var inget fel på henne.

Lycka till! 

• vill bli mamma 2009

Tack för alla svar. Det är säkert onödigt att oroa sig och det känns bättre nu när jag läser era erfarenheter. Min goding är nog helt enkelt bekväm (som mamma o pappa).

Men är det någon som känner till något barn som var väldigt sen med att gå, där det faktiskt visade sig bero på något handikapp eller liknande?

• nyponrosan

Jag tycker ni ska prata med bvc. Ni kanske får komma i kontakt med någon sjukgymnast eller liknande

vill bli mamma 2009 skrev 2011-06-12 19:10:46 följande:
    Tack för alla svar. Det är säkert onödigt att oroa sig och det känns bättre nu när jag läser era erfarenheter. Min goding är nog helt enkelt bekväm (som mamma o pappa).

Men är det någon som känner till något barn som var väldigt sen med att gå, där det faktiskt visade sig bero på något handikapp eller liknande?
  • sagoskog

Tycker i sig inte att det är så väldigt oroande att han ännu inte går och kryper, eftersom han verkar vara välutvecklad på andra sätt. Men jag tycker ändå att du borde prata med bvc igen för att se vad det tycker. Man kanske behöver utesluta att något annat påverkar honom, t.ex. medicineringen.

Vad har de sagt om ep:n? Ep är ju vanligare hos personer som har någon avvikelse i hjärnan, även om det förståss finns många "helt normala" med ep också. Så jag tycker inte att du ska oroa dig för det heller, men kanske bör man vara lite extra vaksam pga det.

Svar på tråden 13-månaders som ej går eller kryper