• Anonym (konstnären)

Finns det fler flator inom kreativa yrken än andra?

Jag vet inte om det här är en fördom eller om det verkligen ligger till så, men jag undrar om det procentuellt sett finns fler LGBT personer inom konstnärliga yrken än andra yrken?

Det fanns flera bi/homosexuella på konstskolan jag gick och en tjej från Spanien som jobbade på samma jobb som jag hade gått konstskola i Sevilla och hon sa att där var det hur många gay personer som helst som gick. Nu är det så att jag tror att jag är bisexuell (har ett långvarit förhållande med en man så har aldrig provat att göra något med en tjej men vissa tjejer attraherar mig och jag kommer på mig själv med att spana in tjejers kroppar oftare än killars).

Nu är det ju inte särskilt lätt att urskilja vika som är LGBT eller straighta, så vida inte de skyltar öppet med det eller klär sig väldigt "butch". Man fär ju ofta höra om typiska grejer som ofta utmärker flator t ex:

- Baggy jeans
    - killkläder
    - många piercingar
    - tatueringar
    - alternativ klädstil
    - korta naglar
    - tank tops

etc....

Men samtidigt känns det som om en hel del av de konstnärer jag känner klär sig så här också, som går klädda i tank tops, slapp stil, inget smink, piercingar etc. och de flesta har pojkvän. Därför vore det ju fel att anta att dessa attribut skulle beskriva lesbiska och inte vem som helst - kreativa "estettyper" klär sig ju ofta alternativt och skiter i mode, ogillar rosa och typiska kvinnliga grejer etc.

Däför kan man väl sammanfatta det hela så här:  Kan det vara så att flera av de här personerna som jag är bekant med kanske i själva verket är bisexuella etc. eftersom de har den här typiska stilen? (De kanske inte har kommit ut än men är mer öppna mot LGBT är vanligt folk). Eller är det här med att känna igen homosexualitet via en sån här stil bara bluff?

Jag kan beskriva hur jag själv ser ut:

* Jag har långt hår och använder smink, men i neutrala/mörka färger
    * korta naglar (men det beror bara på att jag är nagelbitare, inget annat)
    * Gillar grunge mode, flanellskjortor, converse, vintage, tank tops
    * Klär mig antingen i grunge stil till vardags eller vintage klänningar till fint
    * Tycker inte om mainstream tjejiga grejer som t ex glitter, rosa, skvaller/mode tidningar, kortkort, modeslaveri, romantiska komedier
    * Hatar när tjejer gör allt för att tråna efter och ställa sig in hos killar, till den grad att de blir underlägsna och gör allt för att bli omtyckta (för utmanande kläder, killen bestämmer etc).
    * Jag vill vara på samma nivå som män, jag hatar att degraderas för att jag är kvinna t ex gillar jag inte indelningen "kvinnlig konstnär" jag vill bli en bra konstnär som råkar vara kvinna, på samma nivå som männen, punkt slut!
    * Jag tycker om actionfilmer, filosofi, alternativ musik, sci-fi, vintage

Ni på FL som är bi/homosexuella - är de attribut som beskriver mig något som ni känner igen er i? Om jag går klädd så som jag gör, tror då folk att jag möjligtvis är bi eftersom dessa attribut ofta beskrivs som typiskt flatmode. har nämligen börjat undra eftersom jag aldrig nämnt om mina Bi funderingar till någon och mina vänner vet att jag har kille. Men en viss tjej (som jag faktiskt tycker är väldigt snygg) har börjat bete sig lite konstigt, trots att jag aldrig försökt eller antytt något. Hon har fört konversationen till det faktum att hon varken är queer eller bi vid ett par tillfället, helt apropå. Sänder jag ut nån slags singnaler som gör henne osäker? När jag var hemma hos henne så frågade hon om jag inte ville ta med min kille nästa gång och en gång när jag frågade om hon ville komma hem till mig och se hur jag bor och kolla på film en helg när min pojkvän inte var hemma, så blev hon väldigt undvikande och ville inte, verkade som om hon var rädd att vara själv med mig.

Okej att jag tycker att hon är snygg och så, men jag skulle aldrig drömma om att försöka nåt med henne och jag har heller aldrig sagt något eller närmat mig henne på något sätt...

Har jag nåt sätt att vara som jag inte ens vet om själv som, tillsammans med min stil får henne att tro detta?

Sammanfattning:
    * Är det fler LGBT folk i kreativa yrken?
    * Gör min stil att folk tror att jag är flata?
    * Är det fler än man tror som klär sig på det sättet som är bi/flator eller är det en myt?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Finns det fler flator inom kreativa yrken än andra?
  • Anonym (Hon)

Jag är bi: Jobbar som brandman, är kvinnlig, mellanlångt hår, klär mig normalt/kvinnligt! Tror (vet ju ej) men tror inte att jag utstrålar något som skulle få en person att se att jag är bi... (hade ju förvisso varot en fördel kanske)

• Anonym (JH)

"Vild gissning:"....det finns lika stor andel HBTQ-personer överallt, men de syns mer i vissa kulturella sammanhang då det är mer accepterat eller kanske till och med högre status att ha en viss sexuell läggning där. 

Dvs vi har lika många i vanliga samhället som i dessa konstnärliga grupperingar, men de lever inte öppet.

Så tror jag. 

• Anonym (beth)

Jag är bi, jobbar som webdesigner och är konstnärligt och språkligt begåvad.
    Klär mig kvinnligt oftast men pojkflickigt ibland. Idag har jag korta shorts, vitt tight tanktop linne, beige stickad figursydd tunika över. Har kort hår, inga piercingar eller tatueringar.
    Tävlar i en rätt tuff sport och har ofta blåmärken Uppfattas nog som en pojkflicka, lekte mest med killar under uppväxten, tyckte det var tråkigt med dockor och sånt ;) Åkte skateboard och byggde kojor med killarna istället!
    Jag tror mer att man utstrålar nåt... som vissa känner av, vissa kanske inte. Sen tror jag väl att en del utgår från de saker du skrev om och att det skulle vara synonymt med att vara bi/flata. Men det behöver ju inte alltid vara så.
    Har dock en nära tjejkompis som ALLA tror är flata, men hon har kille och är hetero. Detta pga hur hon klär sig.

• Anonym (konstnären)

Tack för era svar! Jag tror att eftersom jag har varit i ett långvarigt förhållande med en kille, som mina kompisar känner till, så finns det liksom inte på kartan för dem att jag skulle vara något annat än hetero (de frågar ofta när vi tänker gifta oss etc) men om jag vore singel en längre tid, med tanke på att jag aldrig diskuterar killar och klär mig som jag gör, så skulle säker fler personer komma på tanken att jag kanske är bi.

Sen att vårt sexliv är i stort sett oexisterande så får det mig att sakna något, och då kanske jag utstrålar något som den här tjejen känner av. Men samtidigt är detta något som jag ännu själv inte är säker på hur det ligger till, eftersom jag aldrig gjort mer än fantiserat om tjejer... verkar som om folk har den uppfattningen att så fort man har kille så är man garanterat hetero, de tänker inte på att folk lika gärna kan vara bisexuella, trots att de lever i hetero förhållanden. Jag kommer ofta på mig själv att spekulera för mig själv i huruvida folk jag ser är homo/bi eller ej. Verkar ha blivit något av en fix idé från min sida ;)

• Skoldpaddan

Jag trodde innan att fler homosexuella var kreativa, men det har visat sig vara nästan precis tvärtom... väldigt besviken...! Har en hel massa vänner som jobbar med film, teater, musik, konst, litteratur osv, och ingen av dem är homo... Känner några homosexuella, men jag har ärligt talat betydligt mer gemensamt med heterosexuella... är det inte konstigt... (jag är homosexuell själv)...
    Eller så hade jag förutfattade meningar...
    /Karin

Svar på tråden Finns det fler flator inom kreativa yrken än andra?