• Minglanu

Varför går jag inte ner i vikt efter förlossningen?

Gick upp 16 kilo under graviditeten. Direkt efter förlossningen tappade jag fem kilo och veckan som följde tappade jag fyra kilo till. Sedan sa det tvärstopp!!
    Har alltså 7 kilo kvar som sitter där de sitter. Nu har det iofs bara hunnit gå totalt 16 dagar sedan förlossningen, men att jag inte tappat ett endaste kilo de senaste 10 dagarna tycker jag är jättekonstigt. Kan inte minnas att jag hade detta problem med tidigare barn, då rann det mesta av vikten av direkt i samband med amning.

Jag ammar varannan till var tredje timme dygnet runt och äter inte särskilt mycket, betydligt mindre än jag gjorde som gravid.  Jag har nu en 10 åring och en 1,5 åring så de stunder jag inte ammar får jag aldrig sitta still.
    Så himla irriterande, vill ju bli av med kilona ju. Speciellt nu med sommaren här. Passar inte i mammakläder och inte heller i mina vanliga kläder och vill inte handla nytt som man förhoppningsvis snart växer ur.
    Någon annan som har samma problem??

• Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt efter förlossningen?
  • SilverLadyG

ge din kropp tid, det tar ca 6-12 månader att återhämta sig och gå ner kilon.

• silvermåne

mina grav-kilon försvann inte heller förens jag ändrade min kost och åt mycket mindre kolhydrater, då rann det av mig lite i taget.

Den som är allas vän är ingens.
  • Minglanu

Kanske naivt att tro att det skulle gå lika lätt som tidigare gånger, då har jag bara fått kämpa med de sista 2-3 kilona.
    Nu tror jag att det är mycket vätska som sitter i kroppen, det känns så runt anklar och vrister. Dessutom är det en omöjlighet att få på mig förlovningsringen. Den var lite för stor innan, nu får jag den inte på mig alls.

Blä och usch, så trist det känns

• Loreena

Ge kroppen tid..:) Du kommer att gå ner dina graviditetskilon. Gläds åt dina barn och njut av bebistiden! :) Du har säkert mycket vätska kvar i kroppen efter förlossningen. Drick mycket vatten och njut av sommaren med mycket frukt och grönsaker så kommer du säkert att driva ut vattenansamlingarna ur kroppen.

• Loreena

Unna dig att köpa några fina klänningar som du trivs i nu till sommaren och ha gärna ett skärp till som framhöver midjan. Det förtjänar du efter graviditeten även om kläderna kommer att vara för stora snart.

• 2pågar

Har 2 kg kvar att tappa.. Gick upp 10 kg sammanlagt. Har gått prick en vecka sedan förlossningen. Förväntade mej inte de skulle gå så fort men ingen är gladare än jag :)
    Med första sonen gick de jättesakta så de är nog väldigt individuellt dedär hur kroppen funkar! Men är nog bra att ge de tid och njuta av barnen än att fokusera på vikten.. Jag njuter och tar de lugnt och låter tiden ha sin gilla gång bara :)

• Alis volat propriis

16 dagar är ju ingenting! kroppen behöver ju extrafettet för att du skall kunna amma. jag gick upp 22 kg och var nere på min startvikt efter 6 månader. efter fösta barnet tog det bara 4 månader. så det är kanske lite svårare att bara bli av med vikten ju fler graviditeter man haft. men 16 dagar är ju som sagt ingenting! köp lite fina kläder i större storlek ändå. visst, de använder man inte så lång tid men man får iaf känna sig lite finare den här tiden

• Ppilla

Helt knäckande förstår dig precis har dock 18 kg att gå ner. Är nu 6 veckor sen fl. Ammar inte och har därför börjat med Cambridgekuren något som jag vet verkligen funkar för mig då jag gillar snabba resultat.

Köper inte kläder just nu alls känns meningslöst får gå i mammakläderna ett tag till

• Loreena

Jag promenerade, ammade och käkade enligt tallriksmodellen de första 10 graviditetskilona.. sedan var det tvärstopp oavsett träning och kost. Så provade jag LCHF och på 10 dagar var 3 kg borta. Nu efter en månad är jag smalare än innan graviditeten och jag mår så himla bra! Jag gick upp 20 kg som gravid och har nu gått ner 22 kg. Jag har ingen svullen mage längre, inget sötsug, inga finnar, ingen halsbränna... Jag mår så bra! Kan rekommenderas! kika på kostdoktorn. se eller någon annan bra lchf sida om ni är intresserade. Och det bästa av allt... maten är så grymt god!! Och träningen är bara en bonus.. inget man  måste göra för att gå ner.. bara något man gör för att må bra, om man vill. :)

• Liniz77

Jag har en 4 veckors o har det likadant! Men vätskan kan stanna kvar 12 veckor eft förlossningen. Tappar ca 0,5-1 kg per vecka o då tänker jag mkt på vad jag äter.

• bimadrock

Skönt att jag inte är ensam! 15 dagar har gått sen min fl och vågen står stilla! Med ettan rann kilona av mig på en gång. Denna gång verkar allt sitta som berget. Jag har massor av vatten i kroppen som inte vill släppa taget. Jag får inte heller på min förlovning o vigselring och mina fötter och vrister är fortfarande som bollar. Suck. Om det ändå kunde hända nånting så jag slipper dra på dessa 15 extrakilon i evighet...

• Lyktan
    bimadrock skrev 2011-08-03 08:25:37 följande:
    Skönt att jag inte är ensam! 15 dagar har gått sen min fl och vågen står stilla! Med ettan rann kilona av mig på en gång. Denna gång verkar allt sitta som berget. Jag har massor av vatten i kroppen som inte vill släppa taget. Jag får inte heller på min förlovning o vigselring och mina fötter och vrister är fortfarande som bollar. Suck. Om det ändå kunde hända nånting så jag slipper dra på dessa 15 extrakilon i evighet...
    same here.. femton dagar sen, femton plus kilon.

ettan och tvåan försvann allt på en gång, inom två veckor var jag på start eller under.
    Tror faktiskt det har med värmen att göra, elelr jag hoppas det iaf :-S
    Annars blir det tuffa simpass till hösten!!
  • bimadrock
    Lyktan skrev 2011-08-04 23:34:05 följande:
    same here.. femton dagar sen, femton plus kilon.

ettan och tvåan försvann allt på en gång, inom två veckor var jag på start eller under.
    Tror faktiskt det har med värmen att göra, elelr jag hoppas det iaf :-S
    Annars blir det tuffa simpass till hösten!!
    Ja, hoppas VERKLIGEN att det är pga värmen! Men det blir väll  kanske till att slita hårt denna gång!
Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt efter förlossningen?