• Sally09

Hur lång tid från att ni tagit bort blöjan hemma till torra barn?

Vår dotter fyllde två nu i helgen och har precis börjat ha lite mer koll på pottan och kisset osv. Hon har kissat tre ggr i pottan på eget initiativ (aldrig när vi bett henne sitta på pottan utan bara när hon sagt själv att det kommer kiss) Sen har hon kissat precis efter hon rest sig ett antal ggr, eller kissat lite i pottan sen lite mer precis efter hon rest sig. Känns som hon börjar få lte småkoll på läget och jag tycker även mig kunna se tecken på när hon verkar kissig vilket jag aldrig gjort innan.

Eftersom det är sommar på antågande passar det ju även ganska bra med potträning då man kan vara mycket ute och inte har en massa kläder att ta av och på heller. Nu ska jag och dottern vara lediga hela juli i väntan på bebis i början på augusti och då har vi ju en månad att i lugn och ro börja ta bort blöjan efterhand. Samtidigt kommer ju den stora omställningen att få en bebis i familjen väldigt tätt inpå själva blöjavvänjningen så jag är rädd att det blir lite för mycket på en gång. Vet inte om en månad är tillräckligt länge och det är ju givetvis olika från fall till fall. Vill uppmuntra det som händer nu och hjälpa henne framåt, samtidigt vill jag inte att det måste avbrytas mitt i eller rubba allt när bebisen kommer.

Hur lång tid har det tagit för era barn från att ni börjat låta dem gå utan blöja hemma och hur långt hade de redan kommit när ni började ta bort blöjan? Hur känsliga har de varit för "återfall"?

♥ (¯`°?.¸ ♥Sally 090611 - BF 110804♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Hur lång tid från att ni tagit bort blöjan hemma till torra barn?
  • Mama Mia
    Sally09 skrev 2011-06-12 21:47:29 följande:
    Vår dotter fyllde två nu i helgen och har precis börjat ha lite mer koll på pottan och kisset osv. Hon har kissat tre ggr i pottan på eget initiativ (aldrig när vi bett henne sitta på pottan utan bara när hon sagt själv att det kommer kiss) Sen har hon kissat precis efter hon rest sig ett antal ggr, eller kissat lite i pottan sen lite mer precis efter hon rest sig. Känns som hon börjar få lte småkoll på läget och jag tycker även mig kunna se tecken på när hon verkar kissig vilket jag aldrig gjort innan.

Eftersom det är sommar på antågande passar det ju även ganska bra med potträning då man kan vara mycket ute och inte har en massa kläder att ta av och på heller. Nu ska jag och dottern vara lediga hela juli i väntan på bebis i början på augusti och då har vi ju en månad att i lugn och ro börja ta bort blöjan efterhand. Samtidigt kommer ju den stora omställningen att få en bebis i familjen väldigt tätt inpå själva blöjavvänjningen så jag är rädd att det blir lite för mycket på en gång. Vet inte om en månad är tillräckligt länge och det är ju givetvis olika från fall till fall. Vill uppmuntra det som händer nu och hjälpa henne framåt, samtidigt vill jag inte att det måste avbrytas mitt i eller rubba allt när bebisen kommer.

Hur lång tid har det tagit för era barn från att ni börjat låta dem gå utan blöja hemma och hur långt hade de redan kommit när ni började ta bort blöjan? Hur känsliga har de varit för "återfall"?
    Men gör det verkligen nåt om potträningen avbryts om hon visar att hon inte är redo för att vara blöjlös och få syskon samtidigt?
    Jag tror att det kan vara VÄLDIGT olika hur lång tid det tar att bli blöjfri. Beror väl mycket på hur långt barnet kommit redan innan man börjar träna, men även personligheten.
    Tror det viktigaste är att man inte låter barnet känna att det misslyckas. Gör ingen grej av olyckorna som händer hemma och låt henne behålla blöjan när ni är borta tills det känns rätt så säkert på hemmaplan.

Trots att det går jättebra för min 2åring så får hon oftast ha blöjan på när vi ska nånstans eller tom hemma när det känns som att det passar bättre. I början när olyckorna fortfarande hände, körde vi aldrig blöjfritt när jag var ensam hemma med henne och lillebror. Och det funkar jättebra att varva!
  • Sally09

För min del gör det absolut ingenting om det inte funkar hela vägen, är mest rädd att hon ska känna det som ett misslyckande och inte nog med att det kanske blir tufft att bli storasyster börja med blöja igen när vi är på god väg att sluta. Kanske mest jag som tar ut problem i förskott som aldrig ens behöver bli några problem, vill bara inte sitta där och känna att jag var dum som började med nya grejer så tätt inpå en så stor omställning. Hoppas också det ska funka bra med att varva men de gånger hon sagt till att hon ska kissa har hon varit utan blöja, annars verkar hon tycka att det går lika bra att kissa i blöjan. därför kändes det som att vi måste börja låta henne vara utan för att hon ska komma igång med det hela.

• stjärnnea

Vi gjorde exakt detta förra sommaren! Försökte sluta med blöja och få småsyskon i augusti. Det gick sådär. Hon var utan blöja i två månader, men sen sket det sig när hon började på dagis igen efter sommaren. det funkade inte alls att ha blöja ibland och inte blöja ibland utan hon blev jätteförvirrad och visste inte hur hon skulle göra. Hon hade antagligen behövt en månad eller två till innan syskon och dagisåtergång för att den nya rutinen skulle sätta sig. Så här blev det att hon slutade helt nu i våras i stället och då hade vi lessnat på potträning för länge sedan (och dagis som inte lät henne vara utan blöja!) så hon fick sköta det själv.

• Mama Mia

Att hon säger till att hon behöver kissa när hon är utan blöja, men lika gärna kissar i blöjan om den är på, ser iaf JAG som att det funkar alldeles utmärkt att varva blöja/blöjlöst. Så gör min tjej också och nu har hon tom satt sig på pottan självmant för att bajsa några gånger. Andra gånger får hon på sig en blöja, när hon verkar ha det svårt att bajsa på pottan men man förstår att det är på gång.

Hade jag varit du skulle jag fortsatt potträningen, varvat med o utan blöja, men vara beredd på att kanske få backa ett steg om hon reagerar på det sättet av att få syskon. Har du tur kanske hon tom får en extra skjuts i potträningen av att bli storasyster. "Det är bebisar som har blöjor", typ...
    När vi fick barn nr 2 slutade stora ganska tvärt med välling i samma veva som bebisen började med ersättning. Och ersättningen blev "blä" direkt trots att hon bara veckor tidigare glatt slurkade i sig en flaska ersättning då och då fortfarande.
    Samtidigt så blev hon ännu tokigare i sin napp än hon redan var. Hon älskade den redan innan, men nu har vi fullt sjå att få se henne utan napp ibland.
    Så man vet nog aldrig hur dom ska reagera förrän man är där. Och det kan ju gå galant!

• Mama Mia
    stjärnnea skrev 2011-06-12 23:39:38 följande:
    Vi gjorde exakt detta förra sommaren! Försökte sluta med blöja och få småsyskon i augusti. Det gick sådär. Hon var utan blöja i två månader, men sen sket det sig när hon började på dagis igen efter sommaren. det funkade inte alls att ha blöja ibland och inte blöja ibland utan hon blev jätteförvirrad och visste inte hur hon skulle göra. Hon hade antagligen behövt en månad eller två till innan syskon och dagisåtergång för att den nya rutinen skulle sätta sig. Så här blev det att hon slutade helt nu i våras i stället och då hade vi lessnat på potträning för länge sedan (och dagis som inte lät henne vara utan blöja!) så hon fick sköta det själv.
    Var det helt blöjlöst redan från början? Annars kan ju det ha varit en bidragande orsak till att det inte fungerade att varva? Om man varvar och fortsätter med det tills man vet hur det går med allt kanske det funkar bättre?
    Märkte du nån skillnad just när syskonet kom och just när det var dags för dagis igen? Tänker att dagisåtergången kanske gjorde mer eftersom det kan vara svårt att komma ihåg att man ska gå på toa när man har fullt upp med att leka.

Bara funderar. Sen vet jag ju inte om Ts barn går på dagis eller inte heller förstås...?
  • stjärnnea

Nej, hon hade gått på pottan i perioder ett tag redan innan men tröttnat och haft blöja och varvat och så och då tyckte vi att det kanske var dags att sluta och prova att ta bort blöjan helt under sommaren för att se om hon tyckte att det var dags att sluta och det funkade ju bra (visst, med en del olyckor men inte hela tiden) tills hon började dagis igen. Men det kändes liksom som att det gick FÖR dåligt för att bara vara dagis som spelade in. Det hade ju gått hyffsat på dagis innan sommaren och sedan gick det inte alls på dagis och efter ett litet tag så slutade det funka hemma också. Och till slut orkade jag inte torka kisspölar längre utan vi gick tillbaka till blöjor. Efter jul började det lugna sig igen och hon visade intresse för pottan/toa igen. Så ett rejält bakslag verkligen.

• Catt

För vår del här hemma gick det så otroligt snabbt och smidigt. Började att ta bort blöjan när vi var hemma och hon verkade redo. Redan från första veckan började hon säga till när vi var borta och hon hade blöja på. Blöjan var alltid torr, hon höll sig när den satt på. Så jag tog med potta vart vi än skulle. En kissolycka hemma hos en kompis och en ute. thats it sen vecka 1. Barjsolyckor kom bara första veckan tills hon hade lärt sig när det verkligen var dax. Vi tog bort blöjan när hon var 2 år och 2-3månader. Nu är hon 2,5år och är blöjfri även på natten. Så är de redo för att bli blöjfria så tror jag att det kan gå riktigt fort.

• Mama Mia
    stjärnnea skrev 2011-06-12 23:58:36 följande:
    Nej, hon hade gått på pottan i perioder ett tag redan innan men tröttnat och haft blöja och varvat och så och då tyckte vi att det kanske var dags att sluta och prova att ta bort blöjan helt under sommaren för att se om hon tyckte att det var dags att sluta och det funkade ju bra (visst, med en del olyckor men inte hela tiden) tills hon började dagis igen. Men det kändes liksom som att det gick FÖR dåligt för att bara vara dagis som spelade in. Det hade ju gått hyffsat på dagis innan sommaren och sedan gick det inte alls på dagis och efter ett litet tag så slutade det funka hemma också. Och till slut orkade jag inte torka kisspölar längre utan vi gick tillbaka till blöjor. Efter jul började det lugna sig igen och hon visade intresse för pottan/toa igen. Så ett rejält bakslag verkligen.
    Men Ts kanske inte hinner komma så långt som att ta bort blöjan helt innan dess eftersom hon funderar på att börja nu. Speciellt som hon funderar på att inte börja potträna alls. Då kan man ju skynda långsamt och inte ta bort den helt förrän man ser hur det fungerar med förändringarna... Så slipper det bli så stor grej om det inte går bra.
  • Sally09

Tack för alla hjälpsamma svar!

Jag kommer ha dottern hemma med mig och syskonet så återgången till dagis spelar inte in i vårt fall. Jag tror vi får se vad som händer här nu i veckorna som kommer och hur intresserad hon verkar vara. Jag tänkte prova ta bort blöjan lite då och då men inte göra för stor affär av det hela. Som några av er sagt verkar de barn som slutat smidigt gjort det mer eller mindre självmant så jag börjar med att ge henne en chans att sluta och är hon inte särskilt inställd på det själv börjar vi med blöjor igen innan bebisen ens kommit och skjuter upp det hela i stället. Vi har ju några veckor på oss att se hur det går.Glad

Svar på tråden Hur lång tid från att ni tagit bort blöjan hemma till torra barn?