• mamion

Vad är det för prickar på mina barn? Bilder!

Hej! Funderar över prickarna på mina barn! Bild 1 och 2 är på min 1-åriga dotter och de 3 sista är på min 3-åriga son. Min dotters fot visar  den typ av prickar som hon består av mestadels medans dem på låren bara är enstaka och enligt min tro mer ser ut som vattkoppor.

Det var på prickarna på armen på min son (bild nr 3) som kom först och som jag började noja över. Någon dag senare kom prickarna på min dotter. Därför jag tycker att det är lite konstigt om det inte är vattkoppor min son har i och med att han började med små prickar, även om jag inte tycker att de liknar vattkoppor. Han har inte haft någon feber heller men det har hon. Vad säger du??

1. min dotter

2. min dotter

3. min son

4. min son

5. min son

Mvh
    Malin
  • Svar på tråden Vad är det för prickar på mina barn? Bilder!
  • mamion

Min dotter har mycket mer prickar än det jag visar på bilderna. Ville bara visa att hon har två slags prickar. Dem man ser på bild 1 och dem på bild 2. Hon hade feber en dag innan dem kom och man ser att hon besväras av att det kliar. Dom ökade  drastiskt i antal under gårdagskvällen.

Min son har bara dessa prickar som bilderna visar men  det var han som fick prickar först, innan dom blossade upp på dottern. Därför jag blev så paff när jag började oroa mig för vattkoppor eller diverse andra sjukdomar/utslag på sonen och så en dag efter fick dottern dessa utslag/prickar... om det nu liksom inte är samma så tycker jag det var lite konstigt sammanträffande bara

• BVC Sköterskan

Hej!

Det verkar onekligen som att din dotters prickar (och sjukdomsförlopp) kan vara vattkoppor.

Håller även med om att din sons prickar inte riktigt påminner om det. Men det kan vara svårt att bedöma, innan det gått något dygn till för honom. Förmodligen vet du redan idag om det är vattkoppor, då det oftast inte tar mer än ett dygn innan de ökat i antal och därefter dröjer det inte länge innan det blir blåsor.

Du får helt enkelt avvakta och se hur det utvecklar sig. Men, som sagt, är det inga tydliga koppor inom detta dygn skulle jag tro att det inte är vattkoppor.
    Är du fortsatt osäker imorgon, tycker jag att du kan höra med BVC eller VC om de kan göra en bedömning.

Mvh Christine

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Skönt att det redde ut sig till slut!

/C

Svar på tråden Vad är det för prickar på mina barn? Bilder!