• Anonym

Min son 6 år har små utslag/vårtor på pung och penis de sprider sig....

Det började med en liten hudflik/vårta på ena skinkan som han pillade sönder en kväll. Det blödde lite och han visade upp detta för mig. TÄnkte inte mer på det.

Någon vecka senare började det poppa upp små prickar/vårtliknande saker på pung och penis. Dessa har nu suttit där i ett par månader.
    Det har även spridit sig till en på halsen, en på skuldran . Är detta mollusker tror du? Har inga bilder att lägga upp så att du kan se just nu, kanske kan fota senare, men vill samtidigt inte fota sonens underliv. Utan då tar jag kort på halsen.

Men vad låter detta som tycker du?

Ser nästan ut som små blåsor...

• Svar på tråden Min son 6 år har små utslag/vårtor på pung och penis de sprider sig....
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag har förståelse för att du inte vill lägga upp bilder. Av din beskrivning att döma, tycker jag att det låter som att din son fått mollusker, precis som du misstänker.

Hur som helst är detta ett relativt vanligt koppvirus som drabbar framför allt barn. Normalt börjar det med någon enstaka, men kort därefter kan det komma dessto fler. Ibland försvinner de efter någon månad, även om det vanligaste är att de sitter kvar längre (upp till ett år) innan kroppen stöter bort dem.

En del väljer att behandla med vårtmedel, min uppfattning är dock att man bör konsultera en läkare innan man gör det. Dels beroende på att de receptfria vårtmedel som finns har en åldersgräns och dels för att man inte skall felbehandla.

Hur som helst är det viktigt att hålla dem rena, så att de inte blir infekterade.

Mvh Christine

Svar på tråden Min son 6 år har små utslag/vårtor på pung och penis de sprider sig....