Alltför mycket bråk hemma?!
Hej allihopa,
vad har ni för tips till en ensamstående mamma som har en 4-åring som kan bli helt galen av ilska och inte kan sluta... Jag har kokat över en hel del under åren så det är inte det att hon skriker som är problemet men jag får inget stopp på det. Bävar alltid inför en hel dag på tu man hand med henne...
Imorse inledde vi dagen med två-tre timmar av gap, skrik, "dumma" mm... Vad jag än gör är det fel. Jag "får inte"
skrika, vara tyst, säga snälla saker, fråga, svara etc. Allt bemöts av att hon illvrålar att jag är dum. dum, ful etc.
Ställde mig och diskade för att få ett "break" i gapandet, men då kommer hon och slår mig och skriker att " mamma du lyssnar aldrig på mig". Jag hann inte ens dra efter andan för att säga något (INTE FÖR ATT SKRIKA)
när hon skriker "du får inte säga någonting". Är jag då tyst så skriker hon iallafall att jag inte lyssnar på henne....
Moment 22 pågår och när man känner sig som en tiger som blir inmotad i ett hörn, finns ingen väg ut mer än genom attack. Inte kul när man "bör" vara den som är klokare vid 45+ års ålder...
Vad skall jag göra för att få henne att lugna ner sig????
Att man är ensamstående bidrar säkert till min frustration, jag vet ju (även om lusten finns...) att jag inte kan smälla igen dörren och lämna henne ensam. Jag är tvingad att finnas i detta kaos och detta monster som bara attackerar mig...