• Morkulla

Pergotime - när börjar man?

Av ren nyfikenhet bara... vissa läkare säger att man ska äta dag 3-7 under cykeln, andra säger dag 5-9...?

Vad gör det för skillnad eller varför säger dom inte samma?

• Svar på tråden Pergotime - när börjar man?
  • Steffi

Vet inte faktiskt. Men jag började på dag fem har jag för mig.

• Morkulla

Jag med.. men när man läser här så ska en del börja på dag 3. Funderade på om det han nåt med effektivitet att göra.. hm...

• Steffi

Ingen aning alls. Eller så spelar det ingen roll. Men det där med effekten har jag aldrig tänkt på... Lycka till!!

• Junior10

JAg har bara läst och hört om att man börjar på dag fem. Fast då är det i samband med PCO. Så det kanske är olika vid olika anledningar ?
    Men läser man på Fass eller bipackssedeln så står det också dag fem. =/ 

• Junior10

Vilken dag har din läkare sagt att du ska börja ?
    För oavsett vad som är vanligast och oavsett vad som står på internet, så är det ändå vad läkaren säger som du ska följa. 

• Tuvis0806

Ren spekulation men borde det inte ha med cykellängd att göra, samt hur lång blödning man har? Men håller med att man ska göra som ens läkare ha ordinerat!

• Junior10
    Tuvis0806 skrev 2011-06-14 09:41:07 följande:
    Ren spekulation men borde det inte ha med cykellängd att göra, samt hur lång blödning man har? Men håller med att man ska göra som ens läkare ha ordinerat!
    Jag har ingen menscykel alls, ingen mens, ingen ägglossning.
    Och jag fick Pergotime utskrivet. Men först Primolut-Nor för att framkalla en mens.
    Då var det 100% osäker hur lång blödning jag skulle ha. Men ordinationen var att jag skulle börja med Pergotime på dag fem. Och som sagt, det står även i bipackssedeln att man ska börja på dag fem. Så att det har med cykellängd och blödningen tror jag knappast. 
  • Morkulla
    Junior10 skrev 2011-06-14 09:35:17 följande:
    Vilken dag har din läkare sagt att du ska börja ?
    För oavsett vad som är vanligast och oavsett vad som står på internet, så är det ändå vad läkaren säger som du ska följa.
    Som sagt... bara av ren nyfiken het jag undrade.. eftersom dr sa dag 5 till mig, men har läst att en del ska börja på 3. Tyckte det var konstigt. Trodde det var samma för alla. Självklart lyder jag min läkares råd.
  • Junior10
    Morkulla skrev 2011-06-14 09:56:42 följande:
    Som sagt... bara av ren nyfiken het jag undrade.. eftersom dr sa dag 5 till mig, men har läst att en del ska börja på 3. Tyckte det var konstigt. Trodde det var samma för alla. Självklart lyder jag min läkares råd.
    Okej.
    Det är tyvärr inte så självklart. Det finns en del människor som inte följer läkarens ordinationer =(
    Men ja, hoppas du fick svar på din fråga och blev lite klokare.
    Jag har då i alla fall aldrig hört om någon som börjar på dag tre. 
  • Tuvis0806

Det där med cykellängd etc var ju enbart en spekulation...kanhända det inte alls har med saken att göra....Om man läser i FASS (i boken inte den på nätet) så står det att man skall börja omkring dag fem om man har blödning har man ingen blödning så kan man börja närsom helst, vidare står det att om man vill ha regelbunden ÄL så ska man påbörja kuren vid samma blödningsdag....kanske inte har så stor betydelse om det är dag tre eller fem bara man påbörjar vid samma tidpunkt. Jag ska påbörja min Pergotimekur precis men äter Provera nu för att få igång blödning då jag haft väldigt oregelbundna blödningar. Och min läkare har sagt att jag ska börja ung på femte dagen om jag får mens men annars sju dagar efter avslutad Proverakur

Svar på tråden Pergotime - när börjar man?