• sera

Blodprov vid KUB

Vad är det egentligen blodprovet vid KUB test visar? Vad betyder det med högt HCG? Alla verkar mest koncentrera sig kring nackspalten. Har ofta sett kommentarer som att nackspalten var normal men blodproverna drog ner siffrorna och därför väljer vi inte att göra MKP eller FVP. Hur tänker ni då? Det känns ju då som om man inte behövde blodprovet utan bara nackspalt och ålder?

Jag har själv fått tråkiga siffror på KUB och det var blodproven som påverkade men jag vet inte vad det betyder och står fortfarande mellan att göra FVP och inte.

• Svar på tråden Blodprov vid KUB
  • kasa01

Hej!

Om du bär på ett barn med kromosomavvikelser läcker det ut hormoner i ditt blod. Man mäter hormonerna beta HCG, och PAPP-A. Har du högt hcg o lågt PAPP-A ökar riskena enligt KUB uträkningsmetoden. Man slår ju samman ålderfaktorn, nackuppluckring samt blodprov o får så en risk siffra. Jag gjorde nyligen ett moderkakstest eftersom vi fick dåligt resultat.. I vårt fall var också bloder som drog ner resultatet, nackspalten var 2,4 vilket är innom de normala värdena. Går nu och väntar på resultatet, det har redan gått över en vecka.. Inte så roligt kan jag meddela, men ville inte gå m ovisshet hela graviditeten heller. Lycka till.

Svar på tråden Blodprov vid KUB