• Lundamamma

    Men snälla sluta ha era ungar inuti kundvagnar!

    Jag var och storhandlade idag och jag blir så trött på vuxna som har sina barn inuti kundvagnar. Sitter, ligger, står, trampar på varorna som ligger där och jag vet inte vad. Stora som små barn. Det är som folk inte ser att det finns en sittdel på kundvagnen. Fattar inte, ungarna har väl för hundan ben att gå med. Särskilt äldre barn, jag menar en 3-4åring sätter man ju i sittdelen om den inte orkar gå.  Det är så himla ofräscht att lägga ner sina varor så jag vet inte vad! På flera affärer har de satt upp förbud mot att barnen får vara inuti kundvagnar, önskar att fler kan följa det exemplet.
    När jag bott utomlands tvättas både kundvagnar och kundkorgar så att nästa som ska använda dem har en fräsh att använda. 

    Min fyraåring går med mig i affären och det är inga problem. 

    Fattar verklgen inte varför folk gör så?  

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-14 21:18
    Det jag menar med tråden överlag är att det visas för lite hänsyn till andra överlag i samhället. Det som jag tar upp i tråden är bara ett exempel på detta.

    Sen undrar jag vad som hände med att man ska lära sina barn hänsyn både vad gäller exempelvis att smutsa ner kundvagnar eller springa runt, skrika i affärer? Har ni inte tid att lära era barn det eller väntar ni bara på att de ska fatta det nån dag själva?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-14 22:04
    Mycket intressanta aspekter ni tagit upp i tråden må jag säga. Jag har lärt mig massor av nya saker. Och vad många som svarar på så kort tid
    Jag tackar för ert engagemang och er relativt öppna attityd till tråden och mig
    För såklart är detta på riktigt och jag ville faktiskt ha en debatt för jag förstod verkligen inte varför man sätter sina barn i kundvagnar. Nu vet jag och förstår hur många tänker angående det hela, jag är lite klokare, fått en inblick i ensamståendes vardag, och tycker ändå inte att det är ok överlag.

  • Svar på tråden Men snälla sluta ha era ungar inuti kundvagnar!
  • Omorfia
    mandelblomma skrev 2011-06-17 12:08:36 följande:
    men inte är det väl så att alla tre åringar kan gå fint i en affär utan att det är något "fel"? I alla fall mina fyra barn har varit helt olika i det avseendet.
    My point exactly. TS har ju övergivit oss, men jag citerade hennes lösning på "problemet".
  • Suck och suck
    Suck och suck skrev 2011-06-17 12:13:34 följande:
    Då mitt barn var så stort att hon inte fick plats eller ville sitta i sitsen, så gick hon själv. Jag sa till henne. Det fungerade bra. Jag begriper inte alla föräldrar som har så vilda barn att det inte går att säga till dem. Det är jättebra att öva upp samspel, vid alla möjliga tillfällen. Jag begriper faktiskt inte hur vilda barn är!
    Min dotter förstod sånt. "Aj, aj, inte ta den. Den ska stå där."
    Svårare var det väl någon gång när det kom ut en stor unge som var fullständigt nonchalant och levde rövare med varor, och hon tittade storögt på. Nä då fick man förklara att så DÄR fick man faktiskt inte göra.
    Jag fattar inte, jag tycker aldrig det var något problem att låta barnet gå och samtidigt hålla lite ordning på det hela.
    Och jag ser massa föräldrar i affärerna som klarar av det på samma sätt. Barnet går omkring och ibland kanske det hittar något och gör något, men då säger föräldern till och jag tycker att alla föräldrar verkar hantera det.
    Men inte i den här tråden. Nä, här är det vilda vildbassingar som är omöjliga att hålla ordning på! och som man därför måste ha i kundvagnen. Begriper inte.
    Här ser jag faktiskt MYCKET sällan att barn sitter i kundvagnar. I vanlig livsmedelsbutik alltså. Summa av kardemumma. Det är föräldrars bekvämlighet när de är på större varuhus, att de tar ner ungen i kundvagnen. De orkar inte vänta på att barnet går själv då. ? Eller?
  • mandelblomma
    Suck och suck skrev 2011-06-17 12:23:01 följande:
    Här ser jag faktiskt MYCKET sällan att barn sitter i kundvagnar. I vanlig livsmedelsbutik alltså. Summa av kardemumma. Det är föräldrars bekvämlighet när de är på större varuhus, att de tar ner ungen i kundvagnen. De orkar inte vänta på att barnet går själv då. ? Eller?
    ja jag är bekväm och vill inte jaga två 2½ åringar i affären Drömmer
  • norgesessan

    Hasta, mina tycker det är roligt, jag ser inget problem med det. Uppför dom sig inte i vagnen (en i taget) får dom inte sitta där.


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Suck och suck
    mandelblomma skrev 2011-06-17 12:28:40 följande:
    ja jag är bekväm och vill inte jaga två 2½ åringar i affären Drömmer
    norgesessan skrev 2011-06-17 12:37:37 följande:
    Hasta, mina tycker det är roligt, jag ser inget problem med det. Uppför dom sig inte i vagnen (en i taget) får dom inte sitta där.
    DET och DET kan jag faktiskt svälja! Tack för att ni är ärliga.
  • mandelblomma
    Suck och suck skrev 2011-06-17 12:58:12 följande:
    norgesessan skrev 2011-06-17 12:37:37 följande:
    Hasta, mina tycker det är roligt, jag ser inget problem med det. Uppför dom sig inte i vagnen (en i taget) får dom inte sitta där.
    DET och DET kan jag faktiskt svälja! Tack för att ni är ärliga.
    nej men seriöst, hur bra går det att handla då Flört
  • Suck och suck
    mandelblomma skrev 2011-06-17 12:28:40 följande:
    ja jag är bekväm och vill inte jaga två 2½ åringar i affären Drömmer
    norgesessan skrev 2011-06-17 12:37:37 följande:
    Hasta, mina tycker det är roligt, jag ser inget problem med det. Uppför dom sig inte i vagnen (en i taget) får dom inte sitta där.
    Det jag reagerat på är när alla skyller på sina ostyriga illbattingar som river affären. Jag tror inte på det. Eller rättare sagt. HÄR handlar det om att FÖRÄLDRARNAS ickeinsikt och tro på vad barn förstår.
    Självklart att man kan öva upp kommunikationen så att ungarna inte river affären.
    Jag blir så irriterad på föräldrarnas brist på vad barn förstår och vad barn kan. Jag blir irriterad på föräldrarnas ickeförmåga till att kunna kommunicera med sina barn.
    Jag har en VÄLDIG tro på barn, men inte på föräldrar om vi säger så.

    Men HÄRLIGT med er som säger rakt ut att det är bekvämlighet, som gör att ni tar ungen i kundvagnen. Eller att det är för att barnet tycker det är roligt. {#emotions_dlg.flower}

    Man FÅR faktiskt vara lite bekväm av sig. Jag kan tänka mig att det blir rätt otympligt just när man är på storvaruhus.
    Fast man kan ju låta barnet stå på själva vagnen utanför när man drar (Suck, nu kommer väl någon och säger att det är osäkert!Förvånad Barnet kliver faktiskt av om man säger till det när man står still. Ja, barnet hör och gör det.)
  • Omorfia

    Men alltså, min treåring förstår mycket väl vad hon får och inte får göra och ibland går det alldeles utmärkt att hon går själv. Det tar oftast mycket längre tid och kostar grå hår (pga tjat och tillsägningar) eftersom hon, precis som många andra små barn, inte kan låta bli att pilla lite och saknar den självbehärskning som de flesta vuxna är utrustade med.

    När hon är på dåligt humör (trött och således arg eller ledsen) kan hon helt plötsligt vägra att gå själv och eftersom hon är för tung för att bäras runt på en arm medan jag handlar, så sätter jag henne i vagnen. I vagnen kan jag hålla koll på henne så det känns som det bästa alternativet. Att lämna en kundvagn full med mat i affären för att gå hem för att någon annan kan bli irriterad på att hon sitter i vagnen skulle jag aldrig göra.

  • mandelblomma
    Omorfia skrev 2011-06-17 13:18:29 följande:
    Men alltså, min treåring förstår mycket väl vad hon får och inte får göra och ibland går det alldeles utmärkt att hon går själv. Det tar oftast mycket längre tid och kostar grå hår (pga tjat och tillsägningar) eftersom hon, precis som många andra små barn, inte kan låta bli att pilla lite och saknar den självbehärskning som de flesta vuxna är utrustade med.

    När hon är på dåligt humör (trött och således arg eller ledsen) kan hon helt plötsligt vägra att gå själv och eftersom hon är för tung för att bäras runt på en arm medan jag handlar, så sätter jag henne i vagnen. I vagnen kan jag hålla koll på henne så det känns som det bästa alternativet. Att lämna en kundvagn full med mat i affären för att gå hem för att någon annan kan bli irriterad på att hon sitter i vagnen skulle jag aldrig göra.
    mina killar förstår absolut när de gör bus och visst kan de sköta sig mycket bra. Men att förlänga handlandet för att ta alla småstrider/avstyrande av pillande ser jag liksom ingen egen vits med. Kan ta fostrandsbiten på andra sätt och sätter killarna i vagnen när vi handlar. japp av bekvämlighet men också av hänsyn till killarna själva för att undvika bråk/tjafs om det går. Så kul är det inte i affären att jag vill förlänge proceduren ;)
  • Anonym (ÄÄÄÄÄÄÄH)

    SJälv gör jag det för att minska konflikterna i det (när vi är på stormarknad) när jag ska storhandla och låter sonen sitta i vagnen och pyssla med lego eller något annat. DEt har blivit lite av vår strategi då sonen har rätt grov ADHD och inte kan styra sina impulser på egen hand. Det är så mycket som bara händer och det handlar då inte om att han inte är uppfostrad.
    Detta är vårt sätt att underlätta de gånger han är med i affären. Vi övar och övar, snart kanske han kan gå jämte varenda gång, eller hjälpa till med vad vi ska handla hela rundan så att säga.

  • 3tjejer
    Suck och suck skrev 2011-06-17 13:07:35 följande:
    norgesessan skrev 2011-06-17 12:37:37 följande:
    Hasta, mina tycker det är roligt, jag ser inget problem med det. Uppför dom sig inte i vagnen (en i taget) får dom inte sitta där.
    Det jag reagerat på är när alla skyller på sina ostyriga illbattingar som river affären. Jag tror inte på det. Eller rättare sagt. HÄR handlar det om att FÖRÄLDRARNAS ickeinsikt och tro på vad barn förstår.
    Självklart att man kan öva upp kommunikationen så att ungarna inte river affären.
    Jag blir så irriterad på föräldrarnas brist på vad barn förstår och vad barn kan. Jag blir irriterad på föräldrarnas ickeförmåga till att kunna kommunicera med sina barn.
    Jag har en VÄLDIG tro på barn, men inte på föräldrar om vi säger så.

    Men HÄRLIGT med er som säger rakt ut att det är bekvämlighet, som gör att ni tar ungen i kundvagnen. Eller att det är för att barnet tycker det är roligt. {#emotions_dlg.flower}

    Man FÅR faktiskt vara lite bekväm av sig. Jag kan tänka mig att det blir rätt otympligt just när man är på storvaruhus.
    Fast man kan ju låta barnet stå på själva vagnen utanför när man drar (Suck, nu kommer väl någon och säger att det är osäkert!Förvånad Barnet kliver faktiskt av om man säger till det när man står still. Ja, barnet hör och gör det.)

    Jag håller med. Barn klarar jättemycket om föräldrarna bara tror på dem.


    Jag tycker dessutom att det är föräldrars skyldighet att uppfostra sina barn och det innebär bla att det tar mycket längre tid att handla med barn än det gör utan för man får förklara och prata och kolla på vad de ser etc. Men det är ju livet med barn, inget att stressa upp sig för. Det är härligt att se hur de ser världen!

  • mandelblomma
    3tjejer skrev 2011-06-17 15:30:00 följande:

    Jag håller med. Barn klarar jättemycket om föräldrarna bara tror på dem.


    Jag tycker dessutom att det är föräldrars skyldighet att uppfostra sina barn och det innebär bla att det tar mycket längre tid att handla med barn än det gör utan för man får förklara och prata och kolla på vad de ser etc. Men det är ju livet med barn, inget att stressa upp sig för. Det är härligt att se hur de ser världen!


    ja eller så gör man båda delarna, jag menar det står ingen motsatts till att man inte fostrar sina barn och ändå har dem i kundvagnen i bland . Som tur ärFoten i munnen
  • 3tjejer
    mandelblomma skrev 2011-06-17 17:04:55 följande:
    ja eller så gör man båda delarna, jag menar det står ingen motsatts till att man inte fostrar sina barn och ändå har dem i kundvagnen i bland . Som tur ärFoten i munnen

    Nä det håller jag med om. Självklart kan man göra både och. Vad jag menar är att så många verkar ständigt välja att undvika sina barn även om de är med dem. Det får aldig bli jobbigt eller ta tid. Eller föräldrar som glada säger att "nä potträning orkar vi inte ta i, det får dagis sköta!" Men det är väl ändå inte dagis barn tänker jag? Vill de verkligen inte vara med själva? Självklart kan det vara jobbigt och ta tid och bli tjatigt. Men det är väl ändå bättre med föräldrar än att andra vuxna ska sköta uppfostran och utveckling?

  • NiniMe

    Ni som skriver att 3 åringar vet och förstår 
    JO de gör han och just  nu ÄLSKAR min 3-åring att trotsa just de man inte får lov att göra...
    Men vad jag uppfattat här på fl så älskar ju andra här när ungarna går loss i affären och visar sitt bästa humör? *ironi* 


  • bumsis mamma
    mandelblomma skrev 2011-06-17 12:28:40 följande:
    ja jag är bekväm och vill inte jaga två 2½ åringar i affären Drömmer
    Precis som jag....
    Men visst är det så.Varför bryr sig alla om så mkt vad andra har för sig.
    Titta inte på den där vagnen med barnet i om det stör så mkt!!Vagnen står ute på natten med en massa kråkor och skator hoppandes på när de letar mat-hellre barn än fågelskit...
    Tycker det är I-landsproblem-hahaha
  • M Y L F
    bumsis mamma skrev 2011-06-20 12:18:12 följande:
    Precis som jag....
    Men visst är det så.Varför bryr sig alla om så mkt vad andra har för sig.
    Titta inte på den där vagnen med barnet i om det stör så mkt!!Vagnen står ute på natten med en massa kråkor och skator hoppandes på när de letar mat-hellre barn än fågelskit...
    Tycker det är I-landsproblem-hahaha
    Precis vad jag skulle skriva. Kundvagnarna står ju ute och hur fräscht är det? Problemet löses genom att man handlar med scanner och stoppar ner sina varor i påsar direkt.
  • Anonym (12345)

    Gammal tråd men skriver ändå istället för att starta en ny.

    Det handlar om sunt förnuft, kundvagnen är inte till för att lägga sina barn i, med kläder eller vad det nu är, den är till för att folk ska lägga sin mat i.

    Små barn har en avsedd plats som dom kan sitta i-
    Ser även folk som kör runt ungarna i korgar.

  • eemeliee

    Kundvagnar är fulla med otrevligheter. Dom står ofta ute och det är inte helt ovanligt med fågelbajs på dom. Handtagen är ju inte heller speciellt fräscha. Så att barnen sitter i vagnen gör varken till eller från.

    Ni som tycker att detta är ett stort problem kan ju istället packa direkt i påsar. Annars är ju inomhusvagnarna (där dom finns) bättre, dock kommer man ju aldrig ifrån handtagen.

Svar på tråden Men snälla sluta ha era ungar inuti kundvagnar!