• CaCC

Fadder utan vara närvarande på själva dopet?

Vi har svårt att få till ett datum där alla kan vara med i rätt kyrka och rätt präst. Faddrar vill vi ha samma som till vår äldre dotter men det är så kan den ena faddern ett datum så kan inte den andra. Så jag funderar på om man kan vara fadder trots att man inte är närvarande på själva dopet? Någon som har erfarenhet av det?

• Svar på tråden Fadder utan vara närvarande på själva dopet?
  • jumpdog

Vår fadder var inte med på dopet för att en nära anhörig till honom dog dagen innan och dom fick avboka biljetterna hit.  Han fick vara fadder ändå. Skrattande

• Kazeer

Vårt yngsta barn har två faddrar varav den ena inte kunde närvara vid dopet. Det gick bra ändå.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • förvirrande

!:a barnet 2000 hade en fadder på plats oh en ikke på plats
    3:e två på plats och två ikke
    4:e två på plats och två ikke

Det har gått bra alla gånger. Bara prästen informerades så

• CaCC

Ok, det låter ju bra. Hur har faddrarna kännt inför det att de inte kunde vara med vid dopet?

• förvirrande

Självklart tråkigt, men vi är inte speciellt religösa i min familj så själva kyrkakten är inte det viktigaste. Det är först senare som själva "fadderskapet" blivit givande för både barn och faddrar.

• Mumin80

För oss var det viktigt att faddern var närvarande, men vi hade bara en att passa oss efter. Vi hade en namngivningsceremoni, och då höll vi också ett tal om våra förhoppningar för vår dotter och så, samt ett tal om hennes fadder, varför vi valt henne och vad vi hoppades att hon kunde bidra med i vår dotters liv. Och då kändes det naturligtvis viktigt att faddern var där och hörde det. Men jag antar att vi i värsta fall hade kunnat ge henne en utskrift på talet (som alltså inte var "vi hoppas att du bidrar med rikligt med silverskedar", utan mera att hon är min äldsta och bästa vän och förhoppningsvis kan bidra med sin trygghet, klokhet och omsorg). 

• Fija m 2 pojkar

Som sagt ovan - det kan finnas många goda skäl till varför faddrar tyvärr inte kan närvara vid själva dopgudstjänsten och det går formellt sett bra.

Lycka till!

/ Skånepräst

Svar på tråden Fadder utan vara närvarande på själva dopet?