• Analoga

Hur är era 7-åringar? Har de förändrats den senaste tiden?

Har en tjej på nyss fyllda 7. Hon är en go o sprudlande glad tjej...fast med en del "mörka" sidor oxå

Hon har t ex förändrats drastiskt på några punkter den senaste tiden:

1. När vi är ute och går, eller är på affärer t ex så är hon väldigt tjatig med att man ska titta hela tiden. T ex saker hon ska visa hela tiden, eller ibland om hon klättrar upp på något och hoppar ner så är det "mamma, titta här" . Det är hela hela tiden "titta här, titta här"...ibland blir jag alldeles slut i knoppen när man samtidigt ska försöka koncentrera sig på att handla det man ska, eller om vi är på promenad är det lite tjatigt att hela tiden behöva titta bakåt på henne....som ofta hamnar på efterkälken..

2. Hon har börjat tigga något alldeles fruktansvärt, och det har hon faktiskt aldrig gjort när hon var mindre. Det har accelererat nu det senaste året. Det kan vara alltifrån att hon vill ha tuggummi eller någon grej ur en sån där automat, till att vilja ha godis, leksak etc etc. Detta fast hon vet mycket väl att hon inte får ex.vis tuggummi o godis på vardagar. När hon inte får så blir hon så sur men det brukar gå över rätt fort efteråt. Mycket är nog att hon vill testa hur långt hon får oss att gå tror jag. Det är mycket tycka-synd-om-sig-själv oxå:

T ex idag så såg hon en unge med en godispåse i näven. "titta hon får en stor godispåse, och jag får ingenting"

Nä, sa jag, tänk vad det är synd om dig då. Du får ju aldrig något godis (obs ironi, hon får godis på helgen). och idag var vi i djurparken och hade med oss fika, bulle o festis fick hon, men i affären blev hon skitsur för att hon inte fick en muffins hon pekade på.

3. Hon har målat vissa partier på sin säng med glitter, samt ritat med gatukritor på vår ytterdörr. Till svar var det bara att hon tycker det är fint...och visst: både glittret och gatukritmålnignen går ju lätt att tvätta bort med vatten, men ändå - hon har ALDRIG ritat på möbler etc förut. Märkligt att hon börjar med det nu när hon fyllt 7.

4. För någon vecka sedan så försvann hn helt plötsligt från gården. Vi letade bra länge och inga av hennes kompisar var hemma. Vi hann bli riktigt oroliga när hon plötsligt dök upp med en kompis o hennes mamma. Hon hade bara följt dem till en lokal här på området där de förberett en dopfest. Hon hade "glömt" säga till - och det har hon aldrig gjort förut. Vi har präntat i henne att hon aldrig får lämna gården utan att säga till coh det har hon heller aldrig gjort.

5. Hon är tokig i godis men förut har hon aldrig tagit något utan att fråga, om vi haft framme härhemma. Men det gör hon numera, och konfronterar man henne så ljuger hon och säger att hon inte gjort det, fast hon uppenbarligen gjort det...

Ja det är bara några punkter hon har förändrats på. Lite konstigt att hon "gått tillbaka" lite med saker som aldrig varit några problem förut - nu när hon är så pass stor. Hon prövar oss väldigt mycket.

Det har inte hänt något i vår familj. Inga nya syskon, flytt eller separationer t ex.

Är det vanligt att de kan vara så här i 7-årsåldern?? Tycker det känns snart som att vi tappar greppet om henne. Skulle behöva råd och tips på hur man får en bra balans i gränssättandet, för jag tycker det är svårt just nu. Sätter man sin stränga sida till så känns det som att hon slår bakut och att det blir liksom "krig" mellan oss. Hon får såklart inte sin vilja igenom hela tiden men det är jobbigt när hon jämt är sur.

Funderar på bestraffningar/påföljder. Jag tycker inte om metoder som "utegångsförbud" och att "låsa in dem på rummet"; men hur ska jag göra för att få henne att sluta upp med dessa dumheter?

Hon är go och glad omväxlande med att hon kan vara väldigt tjurig och envis och gapig mot oss!

..och jag som har läst på så mkt om barn och barnuppfostran men nu känns det som att jag inte riktigt vet hur jag ska hantera situationen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 18:59
    Ååh - jag hade faktiskt skrivit luftigt och bytt rad men allting blev ju ihopskrivet!? Ni får ursäkta men jag skyller på Familjeliv! Hoppas ni orkar läsa ändå
  • Svar på tråden Hur är era 7-åringar? Har de förändrats den senaste tiden?
  • mia maria

Hm, ja de brukar ju kalla 6-7-års åldern för "lilla tonåren" - jag har en likadan 7-åring här hemma, som är kaxig o tjatig osv!
    Ibland känns det som att man inte står ut längre, men...de säger ju att det ska gå över, så jag väntar på att det ska göra det..
    Men det rä inte lätt, för min son har det hållt i sig i ca 1½ år nu.

Innan var han inte alls sådan här.

• susa

7-åringen har hamnat i "Lilla tonåren" så här har ni en försmak på vad som komma skall :o)

• Analoga

Konstigt att inlägg 1 o 2 är borta...men tack mia maria för ditt svar Låter som att din son är ungefär lika som min dotter. ibland funderar jag på om jag gjort något fel i uppfostran. Man känner sig totalt värdelös som förälder...men skönt att se att man inte är ensam

• Analoga
    susa skrev 2011-06-15 19:08:54 följande:

7-åringen har hamnat i "Lilla tonåren" så här har ni en försmak på vad som komma skall :o)

Vad som komma skall??? Hmmm - det får inte bli värre nu
  • Majsan70

HEHE! Det där låter bekant. Min dotter närmar sig 8 nu o har varit sån ett tag Frågar man lärarna i skolan så har de haft 27 elever i samma tillstånd nu i ett års tid.
    Det går över...o see kommer de riktiga tonåren. *muahahaha*

Nerå så illa behöver det inte vara. Jag har två tonåringar hemma oxå o de är supermysiga.

• Dieselmom

Som jag skrattar när jag läser ditt inlägg TS! Min son är PRECIS likadan (punkt1-3) fast han är 4 ÅR!!!! *lol*
    Vad har jag att vänta när han väl kommer i "lilla tonåren!" Glad

• lilla mej

ohhh vilken bra trad for jag hade tankt starta en egen, endast att var 7aring ar min bonus, helt plotsligt har hon blivit en helt annan unge..... sager fula saker, tjatar emot nagot kopiost, gnaller och gnaller att vi inte bryr oss om henne, ber jag henne tex att hanga upp sin jacka som hon slangt pa golvet, blir det 20 min gnall om hur vi sarbehandlar henne till var 2 aring och hon ska minsan inte behova gora saker som hennes syster inte behover... och det har med att tigga och kontrollera att ingen annan far mer an vad hon far ar hon extremt noga med. Jag hade gett henne en skal med vindruvor tex och gick forbi och tog sjalv en ur skalen, da fick    man en surig unge som satte sig bakom soffan och lipade for jag tagit hennes vindruva, aven fast jag sa att det fanns massa fler i koket sa hon kunde fa hur manga hon ville.....men det dog inte och hon surade hela jakla kvallen. 
    tycker att det har hant sa snabbt att man verkligen reagerar pa detta....men det ar ju skont att hora att det finns nagot som heter lilla tonaren, vilket forklarar och forenklar endel 

• Analoga
    lilla mej skrev 2011-06-15 19:35:45 följande:
    ohhh vilken bra trad for jag hade tankt starta en egen, endast att var 7aring ar min bonus, helt plotsligt har hon blivit en helt annan unge..... sager fula saker, tjatar emot nagot kopiost, gnaller och gnaller att vi inte bryr oss om henne, ber jag henne tex att hanga upp sin jacka som hon slangt pa golvet, blir det 20 min gnall om hur vi sarbehandlar henne till var 2 aring och hon ska minsan inte behova gora saker som hennes syster inte behover... och det har med att tigga och kontrollera att ingen annan far mer an vad hon far ar hon extremt noga med. Jag hade gett henne en skal med vindruvor tex och gick forbi och tog sjalv en ur skalen, da fick man en surig unge som satte sig bakom soffan och lipade for jag tagit hennes vindruva, aven fast jag sa att det fanns massa fler i koket sa hon kunde fa hur manga hon ville.....men det dog inte och hon surade hela jakla kvallen.
    tycker att det har hant sa snabbt att man verkligen reagerar pa detta....men det ar ju skont att hora att det finns nagot som heter lilla tonaren, vilket forklarar och forenklar endel

Haha - så är min tjej oxå. Livrädd att någon annan ska få mer än henne - gud förbjude!! Ja hon kan vara riktigt, riktigt ego och otacksam till tusen

Känns riktigt, riktigt skönt att jag fått flera igenkännande inlägg. har grubblat mkt på vad jag "gjort för fel" , men jag kanske inte gjort så mkt fel då?

• Analoga
    Dieselmom skrev 2011-06-15 19:17:58 följande:
    Som jag skrattar när jag läser ditt inlägg TS! Min son är PRECIS likadan (punkt1-3) fast han är 4 ÅR!!!! *lol*
    Vad har jag att vänta när han väl kommer i "lilla tonåren!" Glad
    Om ni har tur så kanske hans "lilla tonåren" kom lite tidigare så han blir lugnare vid 7 år Annars blir det ju inte roligt för er
  • NoNoo
    Analoga skrev 2011-06-17 13:06:14 följande:
    Fler som känner igen sig?
    Ja. oj om jag känner igen mig, och jag har 2 av den "sorten" hemma. Helt ärligt så började jag ett tag fundera på om det var bristande uppfostran, men just för att jag har tvillingar och har "uppfostrat" dem lika så borde ju ingen av dem utmärka sig nämnvärt, men det gör min ena dotter.
    Hon är faktiskt mest hela tiden så arg, sur, gnällig, missunsam och ego. Och jag har sååå svårt att hantera det, då samtliga egenskaper (utom möjligtvis arg) är allt annat än positiva.
    Detta i kombination med att hon har dålig självkänsla, är urdålig förlorare samtidigt som hon ger upp saker innan hon försökt och ger sig inte in i saker/lekar/sporter om hon inte vet på förhand att hon kommer vara bäst.

Är det alltså meningen *panikkänsla* att man ska acceptera att det är lilla tonåren och egentligen bara se på när ens barn egentligen mår dåligt och inte klarar av riktigt att hantera alla motstridiga känslor?
    Hur kan man hjälpa?
    ♥♥ Stolt mamma till Norah & Noomi ♥♥
  • fiagumman

Hej

Jag har en 7åring och en 6åring som är precis lika dana. Men 7åringen tycker inte att han behöver göra som vuxna säger över huvud taget varken sina föräldrar eller fröknar... Han känner för att sticka till skateboardrampen (när han är på skolan) och då gör han det. Polisen rings och någon personal på skolan hittar honom och han är helt kall... Han verkar inte förstå vad som kan hända...

6åringen vill ha och vill ha... En gång ville han ha ett par tuffa solglasögon på ica - jag sa nej - då stoppade han dom i sina byxor och visade stolt upp dom för mej när vi satt oss i bilen. Resultatet blev naturligtvis att vi fick gå in och lämna tillbaka dom - fruktansvärt pinsamt!!!

Det jag tycker är jobbigast är att de bråkar så mycket - skriker, sparkar, nyps, svär och slåss hela tiden... Jag tror på att om de inte är snälla får de gå till sitt rum. Eller om de äcklar sej vid matbordet eller får värsta brytet så får de också gå till sitt rum. Tyvärr blir ju inte rummet i sej någon positiv plats för dom då, men jag har ingen annan möjlighet.

Det är till och med så att de kommer ihåg hur många presenter den ene fått - och gud förbjude om den andre skulle få färre!!!

Blir de bättre i 8-9 årsåldern???

Svar på tråden Hur är era 7-åringar? Har de förändrats den senaste tiden?