• Mymemlan

19 månader gammal kille, har pottat honom några månader, han fattar inte vad han ska göra, och gillar det inte. TIPS?! :)

Min kille är 19 månader gammal. Har varit tidigt med i princip allt, men detta går inte. Köpte en potta innan han var året och provade sätta han där efter sömn, mat mm. Han fattar att blöjan ska av då man ska sitta där, men sen är det stopp. Han vill sitta 2 sec, sen less. Han fattar inte vad han ska göra där alls. Han förstår däremot att han ska ha blöjan då han ska kissa, för han kom med den då han var naken och badade i poolen, förstod inte vad han ville, för blöjan låg ju brevid så trodde han skulle bada den bara. Men då kom det kiss på golvet.

Jag ska vara mammaledig med honom i sommar innan han börjar på dagis igen (nytt dagis då förra bara var tillfällig avdelning) och jag hade velat träna honom ordentligt i sommar, försöka iaf att ge honom chansen att bli blöjfri, iaf fatta vad man gör på pottan. Han får sitta där då jag är på toa, han har inga signaler då han ska kissa elr bajsa, förän det är försent och redan har kommit i blöjan.

Ös på med era tips, kanske nån bra bok elr så?

• Svar på tråden 19 månader gammal kille, har pottat honom några månader, han fattar inte vad han ska göra, och gillar det inte. TIPS?! :)
  • Mamma matte hustru

Mitt enda råd är att låta han sitta på pottan medans du själv är på toaletten och uppmuntar honom vill han inte så låt honom vara vi hade samma med dottern när hon fyllde tre vände det och nu är hon torr på dagen och natten och går självmant på toaletten/pottan

• Mymemlan
    Mamma matte hustru skrev 2011-06-15 20:54:38 följande:
    Mitt enda råd är att låta han sitta på pottan medans du själv är på toaletten och uppmuntar honom vill han inte så låt honom vara vi hade samma med dottern när hon fyllde tre vände det och nu är hon torr på dagen och natten och går självmant på toaletten/pottan
    Okej, jo vi trugar han absolut inte. Vi bara erbjuder. Ska prova låta honom dricka sin välling på pottan imorrn, kanske framför tvn?
  • Kimmice

Ta det i hans takt bara.

Min son ville inte alls sitta på pottan förrän helt nyligen (24 månader) han tyckte blöjan dög bra att kissa i. Nu märker jag tydligt på honom att han kan hålla sig och han har lite koll på när det kommer/har kommit.

Bästa brukar vara att fråga om han också behöver gå på toaletten när jag skall dit. Då ser han att mamma gör lika. (Blir ganska ofta med en bebis i magen) han har varit naken ganska ofta nu så han vet hur det är när kiss kommer och vad 'kissa' är.

Någon gång när han varit på G att kissa någon annastans har jag lyft upp honom och skyndat till pottan och berömt de små små dropparna som kom i. Sedan hajade han grejen och älskar att få beröm för kiss i pottan. Och få hälla i toaletten och spola.

Annat tips är toaring på toaletten, så han kan sitta där. Min son föredrog det framför pottan ett tag. :)

• Mamma matte hustru

Har du otru får han den vannan välling på pottan framför tv. prova läsa en bok när han sitter på pottan eller bara leka med något i badrummet under tiden

Mymemlan skrev 2011-06-15 20:57:08 följande:
    Okej, jo vi trugar han absolut inte. Vi bara erbjuder. Ska prova låta honom dricka sin välling på pottan imorrn, kanske framför tvn?
  • A von B

Jag har fått tipset att låta min sitta på pottan och dricka samtidigt, gärna något gott som saft som det går ner mycket av. Förr eller senare kommer kisset.

• Mymemlan
    A von B skrev 2011-06-15 21:01:53 följande:
    Jag har fått tipset att låta min sitta på pottan och dricka samtidigt, gärna något gott som saft som det går ner mycket av. Förr eller senare kommer kisset.
    Men det kan jag ju testa! Ska prova imorrn då :)
  • Mymemlan
    Mamma matte hustru skrev 2011-06-15 20:59:13 följande:
    Har du otru får han den vannan välling på pottan framför tv. prova läsa en bok när han sitter på pottan eller bara leka med något i badrummet under tiden
    Ja iofs..
  • Luullis

Varför så bråttom? Avvakta lite och det kommer nog sen ska du se. Min dotter var helt ointresserad av potta tills hon fyllt 2 och då small det till och hon blev blöjfri på en gång.

• Mymemlan
    Luullis skrev 2011-06-15 21:11:50 följande:
    Varför så bråttom? Avvakta lite och det kommer nog sen ska du se. Min dotter var helt ointresserad av potta tills hon fyllt 2 och då small det till och hon blev blöjfri på en gång.
    Nja, inte direkt bråttom men vill att han ska få vänja sig och kanske kissa en gång i pottan så han förstår vad man menar :) Tänkte att sommaren var en bra möjlighet att träna på också. Han fyller ju 2 i slutet av oktober, och då blir det så mkt kläder mm, så hoppas han förstår i sommar :)
  • sahara sahara

Men låt honom gå utan blöja, då? Och om han kommer med en blöja igen så säg typ "är du kissnödig? Då provar vi pottan." eller något sånt, och låt honom sitta där.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden 19 månader gammal kille, har pottat honom några månader, han fattar inte vad han ska göra, och gillar det inte. TIPS?! :)