Vad de "ska" kunna varierar litegrann mellan olika BVC har jag märkt... men det här hittade jag på Praktisk Medicin:
8 månader: Rädd för främmande ansikten.
10 månader: Reser sig, går utmed möbler. Vinkar. Förstår enstaka ord. Sitter stadigt utan stöd. Plockar smulor med pincettgrepp. Nyanserat joller.
12 månader: Går med stöd.
18 månader: Går säkert utan stöd, härmar, pratar 8-10 ord, förstår flera ord, går uppför trappsteg, staplar klossar, kan "klotterrita", drar av sig mössa och strumpor kan peka ut näsa och ögon.
Det är ju själva motoriken de är ute efter, dvs att de kan koordinera rörelserna så att händerna slås ihop. Sonen klappade händer massor när han var sju månader, men slutade med det. Men slå klossar mot varandra gick alldeles utmärkt. Vi var där när han var 9 månader och när han var 12 månader, jag tyckte att det var lite märkligt att hon frågade om saker som både efterfrågas vid 10 månader och vid 12 månader... men men. Leka tittut gjorde han också, men inte höll han händerna för ögonen, han höll upp grejer framför ansiktet och drog ner dem eller gömde sig.