• Ms M

Kunde era detta vid 10 månader?

Var på bvc idag med grabben som är 9,5 månader gammal. Var bara det vanliga, vikt o längd.

Hon frågade dessutom om han kan klappa händerna och om han leker tittut.. men de gör inte lilleman, ska dom "kunna" det då?

• Svar på tråden Kunde era detta vid 10 månader?
  • vittra
    Lyxhustrun skrev 2011-06-15 23:16:43 följande:
    Mina barn började med att titta nedåt, för att sedan titta upp. Har du kollat om han gör det? Det är ju en variant av titt-ut som du kanske missat. Annars så oroa dig inte, bvc märker om din son är "efter" och skulle säkert tagit upp det isf.
    Håller med dig. Så började vår tjej och nu har hon börjat busa genom att tex ta en filt eller handduk och täcker för ansiktet, och tittar sen fram igen och tittar på mig för att få någon respons. Känns solklart som att hon härmar. Hon blir 10 mån på måndag.

Klappa händerna gör hon inte, och det gjorde inte vår första heller förrän långt senare. Hon kan inte vinka heller, och det kunde inte storasyster heller redan så här tidigt. Detta är inget de "måste" kunna redan nu, många bvc har inte ens en koll på detta. Vi hade aldrig en sådan med första och inte nu med andra heller. Så ta det lugnt säger jag, det kommer!!
  • Mariohn

Äh barn lär sig olika saker i olika ordning TS. Om din son är uppe och går och rör på sig har han fullt upp med det Min son började rusa runt när han var 9 månader och han sade då varken mamma eller pappa. Han hade fullt upp med att inte sitta still! Idag är han 19 månader och allt det där med att klappa händerna, leka egna lekar, bygga med klossar, rita osv har hunnit ikapp  

• FinastE2010

Vad jag minns kunde inte min son det heller då. Började klappa händer tror jag när han var runt 10,5 månad + någonting. Leka tittut gjorde han väl inte direkt heller. Nu leker han tittut genom att t.ex ibland ställa sig bakom dörren och stänga och öppna och titta fram eller bakom en vägg. Men håller inte för ögonen. Han är 16 mån nu.

• Jaramla

den ena gjorde det och massa andra såna saker långt innan 10 månader
    den andre gjorde inget sånt vid 10 månder

så ja och nej

• Smilla75

De flesta gör det OM det är det man övar...Vi hade tex inte sagt lampa till vår vilket de såg att han inte kunde. Vi testade att kolla in lampan en dag sedan satt det. Samma med vinka osv.

• tankar2009

Min 10,5-månaders son klappar inte händerna. Han är inte ett dugg intresserad av det! Däremot vinkar han, slår grytlock MIT varandra, kryper, ställer sig, klättrar uppför trappan, osv själv, så jag är inte ett dugg orolig. Leker tittut har han gjort nån gång oxå förresten. Tror verkligen inte du behöver oroa dig alls. Alla barn är ju olika och har olika intresseområden!

• caaroooline

Klappa händerna  "ska" dom kunna vid 8 månader. Men det gjorde inte våran son, utan det räckte med att han hade något i varje hand och slog ihop dom.
    Och leka tittut gjorde han väl inte direkt, utan han tyckte mer det va kul när vi gjorde det för honom. :)
    Nu är han 1½ år och det är typ nu han börjar leka tittut själv :)

Mamma till Theodore & en till i magen som väntas komma 18 augusti - mammastheodore.blogg.se
  • Lindreas

Min unge är 9 månader och älskar tittut, att dra bort filten från huvudet och att titta fram bakom laptopen till exempel. Men klappa händerna är han inte så bra på, eller jo, han han slår sin hand på ovansidan av den andra. Hade ingen aning om att de skulle kunna sånt vid en viss ålder?

Ta det lugnt du, ts, tror bestämt att om det vore alarmerande att inte kunna det så skulle det kontrolleras hårdare. Din grabb verkar ju ha fullt upp med annat.

• k girl

Vad de "ska" kunna varierar litegrann mellan olika BVC har jag märkt... men det här hittade jag på Praktisk Medicin:

8 månader: Rädd för främmande ansikten.
    10 månader: Reser sig, går utmed möbler. Vinkar. Förstår enstaka ord. Sitter stadigt utan stöd. Plockar smulor med pincettgrepp. Nyanserat joller.
    12 månader: Går med stöd.
    18 månader: Går säkert utan stöd, härmar, pratar 8-10 ord, förstår flera ord, går uppför trappsteg, staplar klossar, kan "klotterrita", drar av sig mössa och strumpor kan peka ut näsa och ögon.

Det är ju själva motoriken de är ute efter, dvs att de kan koordinera rörelserna så att händerna slås ihop. Sonen klappade händer massor när han var sju månader, men slutade med det. Men slå klossar mot varandra gick alldeles utmärkt. Vi var där när han var 9 månader och när han var 12 månader, jag tyckte att det var lite märkligt att hon frågade om saker som både efterfrågas vid 10 månader och vid 12 månader... men men. Leka tittut gjorde han också, men inte höll han händerna för ögonen, han höll upp grejer framför ansiktet och drog ner dem eller gömde sig.

• Lindreas

Om de inte är rädda för främmande ansikten, är det negativt?

• älskarlivet81

Min dotter har precis börjat klappa händerna.. Hon är snart 13 månader, inget konstigt med det! Hon är tidig med annat istället!

• k girl

Främlingsrädsla är väl en del av separationsfasen, tror jag, men vi märkte det mest på att sonen blev jätterädd för andra saker t ex hundar och främmande föremål.

• Lindreas

Oj... Vår grabb är inte rädd för något alls, däremot blir han ledsen när någon lämnar rummet och han vill väldigt gärna vara hos mig. Men han ler och skrattar även när andra människor hälsar på honom och har honom i famnen, kända som okända.

Svar på tråden Kunde era detta vid 10 månader?