• Anonym

små knottror

Hej! Min dotter (3år) har fått små små knottror på sina överarmar. Det har kommit gradvis senaste halvåret och ökat i antal. Det är inga stora knottror utan ser ut som "hönsskinn" eller som när man fryser och huden knottrar sig. Skillnaden är att hon har dom jämt. (även jag har likadana på överarmar och på låren). För min egen del har jag aldrig reflekterat över dom utan mest tänkt att huden ser ju olika ut på olika personer. När jag upptäckte dom på dottern så var reaktionen från min sida "jaha, nu får hon samma hud som jag har". Ingen på BVC har reagerat heller. Däremot förskolan! Häromdagen hade hon ett linne på sig och då syntes dom extra tydligt. Personalen kommenterade det när jag hämtade henne " Har du sett att hon har eksem/konstiga utslag här på armarna". Jag svarade att så där ser hon ut jämt. Då föreslog dom att hon säkert har någon vitaminbrist el liknande "för sådär ska barnens hud inte se ut". 
    Jag förstår att det är jättesvårt att svara utan att ha sett dom i verkligheten men har du några förslag ändå :)
    Tack på förhand

• Svar på tråden små knottror
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det finns något som heter Keratosis pilaris, som påminner om det du beskriver. Naturligtvis måste en läkare bedöma det i slutändan. Kankse kan du boka en tid på VC om inte BVC kan hjälpa er på något sätt.

Hur som helst det är en delvis ärftlig och innebär att huden har en rubbning, som gör att det inte bildar normalt hornlager. Framför allt brukar det synas vid hårsäckarna på överarmarna och låren. Normalt brukar det dock avta efter tonårensperioden.

Vad jag vet finns det egentligen inte någon behandling, men det kan hjälpa något att smörja med mjukgörande. Hör efter på apoteket vilken sort som passar bäst.

Mvh Christine

Svar på tråden små knottror